"עם ישראל אחד" הינה עמותה ללא מטרת רווח, שחרטה על דגלה להעניק חינוך בלתי פורמלי איכותי ומועיל, תוך כדי קירוב לבבות. הפעילויות אותן היא מרכזת מעניקות לתלמידים העשרה חברתית וערכית, מגבירות אצלם את הגאווה הלאומית והיהודית, ומכוונות אותם לכבד את סביבתם, כפרטים וככלל.
בראש ובראשונה, פעילות "עם ישראל אחד" מכוונת לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים הממלכתיים ברחבי הארץ. ההדרכות מועברות על ידי מדריכים מנוסים ורהוטים, העוברים הכשרה חד פעמית, בנוסף להשתלמויות במשך השנה. הפעילויות מתקיימות, ברובן, בבתי הספר עצמם, למעט פעילויות ייחודיות, המתקיימות במקומות שונים, כגון קיבוץ שעלבים, ירושלים, נוף איילון ועוד. ניתן למצוא באתר האינטרנט פירוט אודות מגוון פעילויות העמותה.
הפעילויות הינן על תקן מפגשים חד פעמיים. יחד עם זאת, ישנן תוכניות מובנות, המורכבות ממספר פעילויות יחד, שלבקשת בתי הספר מועברות בשלמותן על פני תקופה ממושכת. דוגמא לתוכנית כזו הינה תוכנית "בני/ות מצווה", המיועדת לתלמידי כיתות ז'.
יחד עם האמור לעיל, "עם ישראל אחד" מפעילה מועדוניות נוער בארבעה מרכזים קהילתיים, הממוקמים במושבי המועצה המקומית גזר. הפרויקט מתבצע על ידי בנות שירות לאומי הפועלות בעמותה במשך השנה. בנות אלה מהוות עבור הילדים מודל חיובי לחיקוי, שניתן לפנות אליו בכל עת.
פרויקט נוסף המופעל על ידי "עם ישראל אחד" הינו "פרויקט שמינית", במסגרתו תלמידי י"ב, שעברו הכשרה מיוחדת, מגיעים אחת לשבוע לבתי ספר יסודיים בעיר רמלה, ושם פועלים בשני מישורים: האחד, עזרה לימודית למתקשים, והשני, העברת שיעורי העשרה בכיתות, בנושא מסורת יהודית, פרשת שבוע, לוח השנה היהודי, ו"בין אדם לחברו". התוכנית דינאמית, ומשתנה על פי הצרכים המיוחדים של בית הספר. פעילויות מיוחדות פעילויות אלו שונות מרוב הפעילויות החברתיות שאנו מציעים בכך שהן מתבצעות באופן שונה ובסגנון שונה.
חלקן מתבצעות מחוץ לבית הספר וחלקן בתוך בית הספר אך במתכונת שונה מהרגיל, ובכך יוצרות אפקט משמעותי וחווייתי יותר על התלמידים.
יום נתינה ותרומה לקהילה
יום זה הוא ייחודי ובלעדי. הוא נערך ביישוב נוף איילון, הסמוך לעיר מודיעין. יום זה חשוב, ומושקעת מחשבה רבה בתכנונו. הוא מרתק ועשיר במסרים חינוכיים.
מהלך היום:
ביום זה נעמוד על מהות החסד והנתינה, תוך הכרות עם דמויות שונות, המזוהות עם ערך זה.
בחלק אחד של הפעילות נכיר דמויות תנ"כיות: אברהם אבינו, רות המואבייה, רבקה אמנו ושרה אמנו. הדמויות תהיינה מחופשות, ויציגו את עצמן בצורה אותנטית ומושכת עין. אברהם אבינו יכניס אותנו לאוהלו המפואר בשמחה רבה, ויחלק לנו שתייה קרה וטעימה. רבקה אמנו תעזור לנו ליצור בחמר, תוך סיפור סיפורה המרתק על העזרה שהגישה לאליעזר עבד אברהם. רות המואבייה תלמד אותנו כיצד עוזרים לזרים, ואת חשיבות היחס הנאות לעובדים זרים ולזרים בכלל.
בחלק השני של היום נעבור לאולם אחר, שנכיר בו דמויות המזוהות גם הן עם ערך החסד והקרובות לימינו: תוך צפייה במצגת אור-קולית נפגוש את רפול ואת מפעלו החשוב 'נערי רפול', נכיר את חנה סנש ואת הנרייטה סולד, מתוך קריאה בעיתונים אותנטיים על לוחות מודעות מתקופתן, ועוד ועוד.
היום כולו מועבר באולמות שמוצבת בהם תפאורה עשירה ומתאימה, ויש בו שילוב של מראות וקולות, המגרים אותנו לחשוב, להתבונן, להתפעל ולתרום.
זהו יום שכולו נתינה, וקסמו בכך, שהוא הופך את הנושא הזה לבעל עניין וחשיבות מעבר למה שהכרנו עד כה.
מילדות לבגרות
לבטים, התחבטויות, קשיים, הגדרות, פרופורציות, אתגרים, זכויות, חובות, הם רק חלק מתהליך ההתבגרות. בפעילות זו אנו נוגעים בנושאים המרכזיים, בשאלות "קיומיות" ובהתלבטויות אשר צצות להן בשלב זה, תוך הכוונה ומקסום הפוטנציאל הטמון בחלון הזדמנויות זה.
בגילאי התיכון נמצאים הנער והנערה בשלב הביניים בין הילדות והבגרות, וחלים עליהם שינויים רגשיים וחברתיים, נוסף לפיזיולוגיים, המשפיעים על התנהגותם, ובהם הדרישה מן המתבגר להיות שותף פעיל בחברת הבוגרים.
מטרת הפעילויות היא לבדוק את יכולת ההתמודדות של המתבגר, כדי שיוכל להשתלב בחברה הבוגרת, להגדיר מי אחראי על יצירת חיי חברה טובים, ולשאול מה תפקידו של כל אחד מאיתנו ביצירת חברה כזו. חוויה מרתקת לתלמידים ומורים כאחד.
סיורים
מלבד שפע הפעילויות והסדנאות בכיתות, אנו מציעים לכם מגוון רחב של סיורים ייחודיים בעלי ערך מוסף ושונה. בנוסף לעצם היציאה וההתאווררות, אנו יוצקים לתוך כל סיור תוכן ייחודי וערכי בכדי להעשיר ולהרחיב את החוויה של המשתתפים.
הסיורים בנויים לתלמידים - אך גם לקבוצות ומשפחות, ועדי עובדים ועוד.
סיור לחנוכה - גבורה בשפלת יהודה. "בימים ההם בזמן הזה"
תוכנית כללית - סיור חווייתי לחנוכה באתרי גבורה יהודיים בהיסטוריה היהודית לאורך הדורות, החל מימי השופטים - שמשון הגיבור, דוד וגוליית, דרך תקופת מרד בר כוכבא, ועד ימי מלחמת העצמאות - קום המדינה.
הזדמנות מצויינת לחוות את חג החנוכה ממבט מיוחד ושונה, ולהקנות לו תוכן מרתק, מעניין וחשוב.
סיור סליחות בירושלים סיור סליחות חוויתי, מרגש ומרתק באווירה המיוחדת של ירושלים. זהו סיור חובה לכל תלמיד ותלמידה החיים במדינת ישראל ומחוברים אל הזהות היהודית שלהם. סיור הסליחות נבנה כל פעם מחדש תוך מתן תשומת לב קפדנית לכל פרט ופרט, ותעיד על כך שביעות רצונן של מאות הקבוצות, שהספיקו לחוות אותו. הסיור מתאים במיוחד לימים הסמוכים
לראש השנה ויום הכיפורים.
סיור תעודת זהות בירושלים
בשנה שהתלמידים מקבלים בה תעודות זהות מהמדינה, דהיינו בכיתה י', אנו מפגישים אותם עם אתרים ישראליים ויהודיים נפלאים באמצעות סיור מיוחד במינו. מטרת הסיור היא להפוך את קבלתה של תעודת הזהות מטקס טכני גרידא לבעל משמעות עמוקה בחיינו האזרחיים. בעקבות הל"ה - מורשת קרב
מחלקת הל"ה הייתה מחלקה של 35 לוחמים, בפיקודו של דני מס. המחלקה יצאה במלחמת העצמאות, כדי לסייע לגוש עציון הנצור ולתגבר אותו בלוחמים ובאספקה. אור ליום 16 בינואר 1948 המחלקה התגלתה בדרכה על ידי ערבים מהכפר צוריף, כותרה על ידי המוני ערבים מהסביבה וכל לוחמיה נפלו בקרב שנמשך כל היום.
חגים
החגים הם מרכיב עיקרי בזהות היהודית. הם חלק בלתי נפרד מישותנו כעם. כל חג נושא בחובו מסר מיוחד, וביחד הם מהווים מערכת ערכים שלמה בין אדם לעצמו ובין אדם לחברו. ככל שנכיר, ונבין את משמעות החגים יחד ולחוד, נשכיל להבין את המסר שבכל חג וחג, ונדע להנחילו גם לדורות הבאים...
בפעילות נכיר את ערכי החג ומנהגיו, ונחברם למציאות של ימינו. מערך הפעילויות בנושא זה כולל: מפגש בין בני נוער דתיים וחילוניים, תוך התייחסות לאופן שבו חוגגים בכל מגזר, דיונים, משחקי תפקידים וסרטים.
חגי תשרי
ונתנה תוקף
סדנה מעמיקה ומרתקת הסובבת סביב הפיוט המיוחד "ונתנה תוקף" שנהוג לאומרו בימים הנוראים. הפיוט חובר ע"י רבי אמנון ממגנצא, איש המאה ה-11. וזכה לפרסום נרחב בשנים האחרונות גם בקרב מי שאינם מבקרים בבתי הכנסת, בזכות לחן חדש שחיבר המלחין יאיר רוזנבלום לכבודם ולזכרם של 11 הנופלים של קיבוץ בית השיטה במלחמת יום כיפור.
הציר המרכזי שסביבו ננוע בפעילות זו הינו התובנה שעתידנו תלוי בידינו. לא משנה נקודת ההתחלה שלנו - כל אחד יכול להגיע הכי רחוק שירצה. הכל תלוי רק בנו.
הפעילות שזורה בדילמות, הכרות עם דמויות מוכרות שפרצו את המחסומים שניצבו בדרכם והגיעו למקומות הכי גבוהים בתחומם. משחקים מעניינים וסרט על אחת הדמויות האלה. נכיר את הפיוט, את הסיפור המרתק שעומד מאחוריו וננסה להתעמק בו ובמשמעויות שלו.
זוהי פעילות חובה למי שרוצה לנצל את הימים המשמעותיים האלה וליצוק בהם תוכן אמיתי, מעניין ומרתק.
יום הזיכרון ויום העצמאות לא קלה דרכנו בפעילות זו נבין את הקשיים ואת המציאות המורכבת בארץ. נבין את הצורך לדעת את מטרותינו, כי אם נדע מהן נתמודד טוב יותר עם הקשיים שבדרך ועם גיבוש הזהות הלאומית.
מהלך הפעילות:
נתבונן בקטעים מתוך עיתונים נבחרים, שממחישים את המצב שמדינתנו שרויה בו. נביע דעתנו על המצב.
ננסה לפענח קריקטורות. כל תלמיד יבחר קריקטורה שהוא מזדהה עמה ביותר. נערוך דיון על הבחירה. כמו כן נברר: האם הקשר שלנו אל המדינה הוא מולד, או צריך להיבנות? האם הוא עניין שבלב בלבד, או שיש לתת לו ביטוי מעשי?
נקשיב לשיר טעון, המביע רגשות ייאוש עזים ביחס למדינה. נבין, שדווקא המצב המורכב בארץ מחייב אותנו להבין מדוע אנו נמצאים כאן. ללא הבנה זו, אין לנו מה "לחפש" בארץ.
נחלק דף דעות, ובאמצעותו כל אחד יבחן את דעותיו.
נשחק משחק דמויות, שבסופו יביעו דעה בשאלת הירידה מן הארץ.
המדריך יעשיר את מלאי הטיעונים ויצור דינאמיקה בתוך הקבוצה.
נשחק משחק חוויתי שיבהיר, שכשאשר עם ישראל מפוזר בגלות, או מפולג בארץ, אין ביכולתו להגן על עצמו, באופן פיזי, רוחני תרבותי.
נשמע את דעתו של יאיר לפיד על הארץ, ומה משמעותה של אהבת הארץ בעיניו.
נקשיב למשל בנושא ארץ ישראל. נמחיש בעזרת משחקים שונים ומגוונים, ונערוך מבדק "בחן את עצמך" בנושא.
נסכם ונאמר, שכדי לאהוב את הארץ צריך להכירה, להתהלך בה, ללמוד את ההיסטוריה שלה ואת השורשים שלנו בה.
נסיים בשמיעת השיר המרגש "אין לי ארץ אחרת".
פעילות זו היא חובה למבוגרים ולילדים כאחד, ולכל מי שחי בארץ המורכבת אך הנפלאה שלנו.