קושניר חיה מורה לחינוך מיוחד, מרפאה בעיסוק ומרצה בארץ ובחו"ל.
היא מתמחה באבחון וטיפול בילדים צעירים בעלי קשיים גרפו-מוטוריים, קשיים בכתיבה וקשיים בפיתוח אינטליגנציה רגשית (בינת הלב).
חיה קושניר עובדת במגזר הציבורי והפרטי מזה 25 שנה בטיפול, הדרכה, הוראה לסטודנטים מורים והורים ובפיתוח תוכניות. היא הייתה שותפה לפיתוח גן טיפולי, ספריות משחקים להשאלה והפעלת קבוצות הורים וילדים לשיפור הכתב ברחבי הארץ.
כחלק בלתי נפרד מהשקפתה הטיפולית הדורשת מעורבות משפחתית-סביבתית ושואפת להשגת מטרות מעשיות (family centered functional outcome therapy)
חיה קושניר פיתחה סדרת חוברות לילדים. החוברות מבוססות על שילוב של שיטות חינוכיות וטיפוליות על מנת לעזור לילדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם.
החוברות מיוחדות ומשלבות גירוי חושי, מוטורי וקוגניטיבי. הן קלות להפעלה ומאוד מהנות. החוברות מיועדות להורים, מחנכים, מטפלים ופסיכולוגים המוכנים לשבת בצוותא עם הילדים ולעזור להם לגדול ולהתפתח.
כולנו שואפים להצלחת ילדינו. החוברות של חיה קושניר בונות תשתית טובה יותר להשגת מטרה זו: הצלחה בחיים האישיים, החינוכיים והחברתיים. הן בונות, בצורה הדרגתית, יסודות של אינטליגנציה רגשית ומיומנויות חושיות-מוטוריות ושכליות הנדרשות בשנים הראשונות של הלמידה הפורמלית.
סידרת החוברות מיועדות לילדי גן וכיתות יסוד בלווי ההורה או מחנך. הפעילויות חינוכיות מהנות ורב-חושיות הן משרשות את הכישורים הנחוצים למוכנות ללמידה בכלל וללימוד הכתיבה בפרט.
החוברות "המפתח להצלחה" ו"אז מה עושים" עוזרים לילד (מגיל גן עד כיתה ג') לבנות כישורים חיוניים לרצות ללמוד ולהשקיע בלימודים תוך כדי סיפוק והנאה מתהליך הלמידה וההווי החברתי. הם עובדים על פיתוח סקרנות, הבעת רגשות, דחיית סיפוקים, ארגון וסדר, קבלת אחריות ופתרון בעיות.
לילדי גן יש מגוון חוברות לפיתוח מוכנות חושית-מוטורית לקראת כתיבה ולמידת אותיות דפוס ומספרים: "נעים לכתוב: מוכנות לכתיבה", "נעים לכתוב: מספרים" וערכה לימודית להפנמת אותיות דפוס "בכיוון הנכון". בנוסף קיים מדריך לגננת "מוכנות לכתיבה: מדריך לאיתור קשיים במוכנות לכתיבה ולטיפול בהם".
לילדי כיתות א' קיימת חוברת ייחודית ללימוד הכתב המפנימה יסודות הכתב והמקנה לילדים כתיבה תמה כנכס לכל החיים. "נהנים לכתוב - בכתב" מכינה את התלמידים לכתיבה ברורה ומהירה ומעודדת אותם לקבל אחריות לעבודתם. היא מיועדת לתלמידי כיתות א' לעודד כתיבה בכיתה א' וכן לכל התלמידים הנמצאים בשלב הקניית אותיות הכתב ותרגול כתיבתן.
חיה קושניר גם מלמדת קישוט כיתה בנושא הכתיבה, הקניית אותיות דפוס, הקניית מספרים לילדי גן, הקניית אותיות כתב, ועוד.
החוברת נכתבה מתוך ניסיון עשיר בעבודה עם תלמידים בשלבי רכישת מיומנות הכתיבה. כאשת חינוך וכמרפאה בעיסוק המחברת שילבה למידה שאינה מבוססת רק על תרגול בדף אלא מורכבת מהפעלה של כמה חושים יחדיו (תנועה, ראייה ושמיעה) עם תרגול בדף. החוברת מושתתת על דיוקי כתיבה באמצעות תנועה ותרגול גופני ותוך הפעלת החושים.
שיטת הלמידה מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה לרכוש את הכתב בצורת הלמידה המתאימה להם: דרך הגוף, דרך חוש השמיעה או דרך חוש הראייה. על ידי הדמיה (ראייה) ואמירת "מילת הקסם" (שמיעה), הרומזת על כיוון הכתיבה וכוללת את האותיות מאותה קבוצה, התלמידים לומדים להכיר אותיות בעלות צורה דומה. התרגול הגופני עוזר להפנמת כיוון התנועה, לעיצוב האות ולזכירתה. התרגול בדף מתרגם את הנרכש לכתב ברור.
בשיטה זו התלמידים אינם לומדים את 26 האותיות בסדר האלף-בית אלא בחמש קבוצות של אותיות שצורתן דומה. כל קבוצה מיוצגת על ידי הדמיה ברורה המזכירה לתלמידים את הדגם המוטורי הנחוץ לכתיבת האותיות בכיוון הנכון ובעיצוב הנכון. אמירת "מילת הקסם" מחזקת את הזיכרון הפנימי של כיוון האות ושל צורתה. השילוב המיָדי של האותיות לתוך מילים (כתבניות) ומשפטים מאפשר לתלמידים לקשר בין קריאה וכתיבה כבר בראשית דרכם.
דף הביקורת, המתלווה לתרגול של כתיבת משפטים, מעודד את התלמידים לקבל על עצמם את האחריות על עבודתם ומאפשר להם לבקר את כתב ידם ואת רכיביו ולשפר את הכתב לפי הנדרש.
קיים אביזר עזר "נהנים לכתוב בסטיקים" המעשירה את הלימוד בכלי רב-חושי.
"נעים לכתוב - בכתב: מדריך לאבחון קשיים ברכישת הכתב וטיפול בהם" נותנת כלי הסתכלותי לאבחון קשיים ופעילויות לשיפור בקשיים שאותרו.
כשלב אחרון יש חוברת "נעים לכתוב: העתקה מהלוח" המיועדת לילדים המקשים במיומנות זו. יש להיעזר בחוברת רק לאחר בדיקת ראיה מקצועית.
להסבר נוסף ניתן לפנות למחברת דרך האתר.
נהנים לכתוב בדפוס אחת מתוך סדרת חוברות של חיה קושניר (מרפאה בעיסוק ומרצה). היא בנויה על עשרות שנות ניסיון עם ילדי גן בתחילת דרכם לתוך העולם המרתק של ה"שפה הכתובה". הגיל הכי חשוב בבניית יסודות הלמידה הוא גיל הגן. בגן חייבים לבנות תשתית איתנה לבניין הלמידה שעליה יתווסף עוד הרבה קומות של חומר לימודי לאורך שנים רבות.
חשיפה ל"שפה הכתובה" אחת מאבני היסוד החיוניים בבניית כישורי הלמידה ומעודדת סקרנות לעולם הנפלא בו חי הילד. הכוונה נכונה של הכרת אותיות דפוס (שמם, צלילם ועיצובם) חיונית! כבכל מקצוע, רכישת טכניקה נכונה הינה השלב הראשון בלמידה. בסיס טכני תקין בכתיבת האותיות מאפשר לילדי גן ליצור, להתפתח ולהתבטא בכתב- כל אחד לפי העולם הפנימי שלו .כמו צייר הלומד קודם על סוגי מכחולים, ערבוב צבעים וחומרים שונים ורק אחר כך יוצר, כך גם הילד הרך משתמש בטכניקה נכונה של עיצוב האותיות כקרש קפיצה לכתיבה ככלי תקשורתי.
בחוברת נהנים לכתוב בדפוס הציפור הקטנה והחביבה בילי מלווה את הילדים בלימוד אותיות דפוס (הכרת שמם, צלילם וכתיבה תמה). רוב אותיות דפוס יוצאות מהדגם של האות "ר". יחד עם בילי הילדים מפנימים דגם זה המאפשרת למידה מהירה וקלה של רוב האותיות (ב,ה,ו,ח,י,כ,ך,ם,נ,ן,פ,ף,ק,ר,ת). דגש הושם על כתיבה כל האותיות בצורה הנכונה על מנת למנוע קשיים בכתיבה בכיתה א'. החוברת צבעונית, מושכת וחינוכית ומיועדת לעבודה יחידנית או קבוצתית בבית או בגן.