אנחנו המחנכות, מעבר להיותנו מורות מן השורה, מובילות את התלמידות והתלמידים בתהליך החינוכי לאורך ההתבגרות שלהם בבית הספר, ותורמות למתן המשמעות לחוויית התלמידים בו, המקרינה על כל תחומי חייהם. אנחנו עושות זאת דרך המגע האישי עם כל תלמיד ותלמידה ובמפגשים הכיתתיים, במפגש עם ההורים ובהובלת צוות בית הספר בעבודה מקצועית ומקיפה.
הבחירה של כל אחת מאתנו בתפקיד המחנכת פותחת דלת להשפעה משמעותית על חיי רבים, ולכן יש לנו אחריות גדולה להתמקצע במלאכת העבודה החינוכית, הרבה מעבר להוראת ידע. אלינו פונים כולם: התלמידים, ההורים, המורים המקצועיים, מנהלת בית הספר, היועצת, וגורמים רבים הקשורים לחינוך ולגורל התלמידים. מאתנו מצפים כולם למתן כיוון, לחוות דעת, לעידוד ולאִתגור, ובעיקר למציאת פתרונות אד-הוק ופתרונות לטווח ארוך לבעיות שעולות. עם האחריות שבידינו מגיע כוח רב, שלא תמיד אנו מודעות לו. לעתים קרובות אנחנו מרגישות מוצפות ואפילו חסרות אונים אל מול המורכבות העצומה הכרוכה בדרישות התפקיד. לא תמיד יש לנו עם מי להתייעץ ואת מי לשתף, ולא תמיד יש בידינו מספיק סמכות בתוך המערכת כדי ליישם החלטות שאנחנו מקבלות. הרבה מחנכות מבקשות לעשות עבודה חינוכית בעלת ערך עם הכיתה ולהיות משמעותיות, אך חשות מחסור בכלים ובמיומנויות להניע את התלמידים באופן פרטני וכקבוצה.
התפקיד החשוב ביותר שלנו כמחנכות הוא להכיר כל אחד מהתלמידים מקרוב, להאמין בו, להעצים ולחזק אותו, להניע אותו לשאוף ולממש את השאיפות והחלומות שלו, לקדם ולעודד את האמונה שלו בעצמו. בהקשר זה, המחנכת יכולה לשמש עבור התלמידים כמדריכה, מייעצת, שותפה, חברה, ואף כ"סנגורית". ביכולתנו גם לרתום את ההורים להיות משפיעים ומעורבים בעשייה החינוכית הבית ספרית.
היכולת שלנו כמחנכות לקחת יוזמה, להניע תהליכים ולהוביל דורשת מערך תומך שאף דואג להתפתחות השוטפת שלנו, מדרבן אותנו לשאוף גבוה ומסייע לנו בעזרת היזון חוזר לראות את ההצלחות וללמוד מהקשיים. אנו זקוקות לאווירה חיובית, מעצימה ולא שיפוטית על מנת שלא לשקוע ב"כיבוי שריפות" תגובתי לבעיות שעולות בכל יום, אלא להוביל שיח משמעותי עם התלמידים בכיתה.
בשיעורי החינוך יש לנו ההזדמנות להוביל תהליכים קבוצתיים, שנועדו לבניית היכולת של התלמידים להתנהל בקבוצת השווים ולתרום ליצירת יחסים מיטיבים ביניהם. שיעורי החינוך מאפשרים לתלמידים להתנסות בדיון מעמיק ורב-ממדי ולהיחשף לנושאים מגוונים המעסיקים אותם ורלוונטיים לחייהם.
שעת דיאלוג היא סדרת ספרים המיועדים לעבודה עם בני נוער מכיתה ז' ועד כיתה י"ב. זהו אוסף של שיעורי חינוך, המשלבים למידה חווייתית סביב נושאים ותכנים מחיי התלמידים בבית הספר ומחוצה לו. הפעילויות בשיעורים המוצעים כוללות עבודה סדנאית אינטראקטיבית בהובלת המחנכת סביב נושאים הרלוונטיים לכל אחת משכבות גיל.
התהליך שיעברו התלמידים בשיעורי חינוך נועד לסייע להם להכיר את עצמם באמצעות הקבוצה, להכיר את חברי וחברות הקבוצה, ולשתף בהתלבטויות ובתהיות שלהם לגבי תחומי חיים הקשורים לעולמם, בהדרכת מחנכת אוהדת ותומכת.
התהליך שהמחנכת תעבור בשיעורי חינוך יאפשר לה להכיר את התלמידים מנקודות מבט חדשות ולהפוך את הקשר איתם למשמעותי יותר, מרגש יותר וקרוב יותר.
מחנכת הכיתה לפי מודל הליווי בקדמה
תפישת המחנכת כדמות המלווה את התלמידים נולדה בבית ספר קדמה, תיכון עיוני בקהילה שבשכונת הקטמונים בירושלים. לפי המודל, תפקיד המחנכת הוא ללוות את התלמידים - הן באופן אישי והן במסגרת קבוצתית.
בשיעורי החינוך מנחה המחנכת תהליך קבוצתי בכיתה. המטרות של המפגש הקבוצתי כוללות את חיזוק הערך העצמי ותחושת השייכות, הקניה של מיומנויות תקשורת, וחיזוק יכולות אישיות כמו: חשיבה ביקורתית, הקשבה, קבלת האחר, גיבוש דעות פוליטיות וחברתיות, קביעת מטרות אישיות וכיתתיות, ועוד. בקבוצה נידונים נושאים מגוונים, לפי מידת הרלוונטיות לשכבת הגיל.
"הדבר החשוב בעבודה עם ילדים היא אישיותו של המחנך. על המחנך לדעת שדרכו אינה סוגה בשושנים, אלא גם בקוצים. בצד הסיפוק, השמחה והאושר, מלווים את המחנך גם צער, אכזבה וכאב. המחנך הטוב רוחש אהבה או לפחות אמפתיה לילד, מכבד את אישיותו ויוצר תנאים להתפתחותו והתעצמותו.
מי שאינו יודע ללמוד מהילדים, מאבד את הקשר איתם, שוקע מהר בשגרה, מנסה לפתור בעיות חינוכיות באורח שרירותי, וכופה על הילדים את החינוך הטוב, כביכול".
יאנוש קורצ'אק
קלרה יונה משומר - ממייסדות 'קדמה' ומנהלת לשעבר.
ד"ר אריאלה בארי בן ישי - מלווה מקצועית של צוות המלווים ב'קדמה', המכללה האקדמית בית ברל.
"שעת דיאלוג" – סדרת ספרים חדשה בהוצאת 'מעלות' – מרכזת את הכלים ליישום המודל המצליח, שפיתחה קלרה יונה משומר והוכיח עצמו בביה"ס 'קדמה', ומיועדת לעבודה עם בני נוער בכיתות ז' – י"ב.
כל אחד מהספרים בסדרה מותאם לשכבת הגיל הרלוונטית, וכולל הצעות להפעלות וסדנאות בנושאים המעסיקים את אותה שכבת גיל בבית הספר ומחוצה לו, את הילד כפרט וכחלק מקבוצת השווים ועוד. דגש מרכזי מושם על הקשר עם ההורים, אשר מעורבותם משמעותית להצלחה".
סדרת הספרים בהוצאת "מעלות" מתאימה גם לעוסקים בהנחיית קבוצות ולהורים המעוניינים להעמיק את הקשר עם הילדים המתבגרים, להבין אותם ולעזור להם להשתלב בהצלחה בחברה.
ניתן להשיג בחנויות הספרים המובחרות ובהוצאת "מעלות" 03-5614121