יום ב' 17/06/2019 | 12:04
 
 
 
 
 > הקריאה העצמית - תשתית להצלחה

מאת: ד"ר יחיאל שרמן

יידע, השכלה, חכמה ובינה - מוגברים היטב במוחו של אדם קורא. ברור לנו מנסיוננו הרב כי תלמידים הקוראים ספרים קריאה עצמית בזמנם החופשי - הם בעלי הישגים לימודיים גבוהים. הקריאה מוסיפה עושר לשוני רב, מוסיפה יידע עצום - ומטפחת אדם מאושר, בדיונים ובשיחים שיש לילד קורא עם חבריו או הוריו הוא מפגין יידע רב, שפתו עשירה במילות מפתח מדהימות ואיכותיות, האוצר הלשוני מטפח בו עוצמה, בטחון עצמי, אמונה בעצמו וביכולתו ומוסיפה לו מוטיבציה להתבטא, לרכוש "במה" הגורם למוח להיות פעיל חכם ונבון.

הקורא רוכש כאמור יידע רב והנאה רבה מקריאתו, ההנאה - מעודדת אותו לקרוא עוד ועוד הקריאה יוצרת חוויה פנימית אישית ומטפחת אדם שמח ומאושר.

הידע הוא כוח, הוא הבסיס האיתן להפוך להיות חכם, דרך שאילת שאלות, השאלות אף הן תהיינה רהוטות ברורות ומיטביות ככל שהשפה העשירה שהילד רוכש בקריאה מרובה יותר.

חובה עלינו הורים ומורים לעודד ולטפח ילד קורא, עלינו לאתר כל אמצעי כל רעיון כדי שהילד ירצה ויפנים הקריאה.

תפקידנו כל הזמן הוא ליצור תשתית איתנה של סביבה לימודית המדרבנת הילד לקרוא כל הזמן.

בית שבו ההורים קוראים גם ילדיהם יקראו - אנו מהווים "דוגמא אישית"

ראוי שספרות המתאימה לילדים יהא משכנה בארונות הספרים שבכל הבית ולא "רק" בחדר הילדים,

בבתים רבים מצוי ארון ספרים בסלון או בחדרים מרכזיים אחרים, לרוב מפארים הם את הבית באוצר ספרותי איכותי ויוקרתי המתאים בעיקר למבוגרים, עלינו להקצות תמיד תמיד מדפים במקומות הללו של ספרות ילדים הילד מבחין מיד כי הוריו רואים חשיבות רבה גם לספרות המתאימה להם.

הסביבה האופפת את הילד חשובה ועקרונית מאוד - הילד קולט מהר מאוד כי "ארון הספרים" משדר איכות ושייכות,

בבית המדרש בו אנו לומדים "דף יומי" ספריה תורנית מכובדת ואיכותית, שליש מהמדפים מיועדים לספרות תורנית לילדים, תענוג ושמחה אופפת אותי בראותי הילדים המעיינים בספרות המתאימה להם - הנמצאת בארון הספרים היוקרתי של בית הכנסת.

תפקידנו שלנו כהורים וכמורים ליצור "מפגשים" בין הילדים לספרים מפגשים שיהיו מרתקים, מושכים, מענינים ומעוררים רצון עז לקרוא. כן כן עלינו להקצות כסף מתקציבנו החודשי לרכישת ספרים. ילדים חשים את "חשיבות הקניה" של ההורים והמורים ובכך הם מטמיעים את הערך הנלמד "חשוב לקרוא".

החכמה היהודית מאז ומתמיד היתה מופגנת ואיכותית, היא נבעה בעיקרה מקריאה מלימוד, לארוך הספרים היהודי אין אח ורע בעולם כולו הן בכמות והן באיכות. ארון ספרים יהודי זה חייב להיות בנתיב של כל ילד בתנועתו בהליכתו לכל יעד.

אחד מתפקידיו החשובים ביותר של המורים הוא להחדיר בכל ילד אהבת קריאה הלכה למעשה. למורים - מנהיגים יש השפעה אדירה על דרכי לימודם של התלמידים, על החדרת חכמה ובינה ועל דרכים ושיטות לקניית דעת, קריאת ספרים חייבת להיות מוקד בסיסי ואיתן בעמלו של כל מורה, מורה מחנך ומורה מקצועי, מנהל ביה"ס חייב לטפח במוסד מורים קוראים כדי שהמה יבינו חשיבות הקריאה ויקנו זאת לתלמידיהם.

ראוי שכל מנהל יתלה בחדרו פלקט ומדף בו יציין שמו של ספר טוב שקרא המנהל, ותקציר על הספר, ראוי גם להדגים הספר על המדף.

מדי שבוע או שבועיים צריך המנהל להחליף את הספר והסיפור עליו,

כך בחדר המורים יש להטיל מידי שבוע על שני מורים משימה חשובה זו,

מתודה זאת חייבת להיות נחלת כל כיתה בביה"ס, אף בחדרים המיוחדים - חדר מדעים, מתמטיקה, מחשבים, בית כנסת, בית מדרש, חייבים להשתמש במתודה חשובה זו.

תפקידו של המורה לחשוף כל תלמידיו לקריאת ספרים, עליו לשלב הקריאה בעונג בשמחה ובעידוד, להרבות במחמאות לכל הקוראים, לשאת על גבו את ה"אחריות" שכל הילדים, כולם, יקראו מתוך הנאה ושמחה.

אפשר כדאי וראוי שמדי יום יספר כל ילד במשך 10 דקות על "ספר טוב שקראתי", אף המורה יקריא או יספר אף הוא פעם בשבוע על ספר טוב שקרא - ראוי לאתר רעיונות יצירתיים כדי שכדאי יהיה לכל תלמיד לקרוא לציין בתעודה הערכה על קריאה, לטפח ארועים מסיבות וכנסים על קריאת ספרים, לחלק פרס עידוד מדי שבוע לילדים הקוראים ביותר.

ככל שההורים והמורים יאתגרו התלמידים לקרוא, ככל שימצאו רעיונו שיגבירו הסקרנות כן יראו הצלחה בפועלם החשוב .מותר ראוי וחביב לערוך מופעים על ספרים, דרמה, הצגות, לשלב מוסיקה ואומנות. אנו יודעים שהילדים מאוד מאוד יצירתיים, ראוי להטיל עליהם המשימה להגות רעיונות ויוזמות לעריכת המסיבות והחגיגות.

מומלץ וחשוב לשלב ההורים בארועים על קריאת הספרים, ניתן לערוך ערב תרבותי בו ההורים יציגו פרי קריאתם שלהם, כמובן שאם יש הורים שכותבים ספרים הרי חשוב מאוד לתת להם במה לתאר ולספר על הספר.

לכל חגי ישראל קיימת ספרות תורנית ענפה, ראוי להציגה בפני הילדים, לרכוש עבורם או אף לצלם סיפורים עם משימות משמחות, הורים ומורים - חייבים להיות יצירתיים ובעלי יוזמות כדי לעודד הילדים לקרוא. הרעיונות חייבים להיות:

מאתגרים

מרתקים, מגוונים

גורמי סקרנות

בסוגי קריאה שונות, עם חברים, בקבוצות

נתינת "במה" לכל ילד להביע עצמו על הספר

מורה מקריא מדי יום קטעים מספר

כתיבה יצירתית על ספר טוב שקראתי

אפשר לגוון ולהציע לכולם לקרוא ספר מסוים ולנסות לנתח הספר יחדיו. לעודד כולם לספר על הסופר, תוכן הספר, דמותו של הגיבור, כל אחד יספר במה הספר מרתק, מהו מביא, לנסות לצייר דמויות או קטעים מהספר, לנסות להוציא ספר כיתתי כל ילד חייב לכתוב, להוציא ולפרסם מדי פעם סיכום שיחות על "ספר טוב שקראתי", הכישרוניים במוסיקה, בציור באמנות, יבטאו כישרונם בפני כולם, לנסות להוציא ספר כיתתי עם ציורים והסברים, המחזה של קטעים מהספר, פעילות בסדנאות 3-4 בכל קבוצה שתביע דעותיה על משימות שיקבעו, לשלב בניית מצגות על ספר טוב שקראתי, אף להכין סרטון על ספר בבימוי ובמשחק של הילדים פרסומת על ספר טוב שקראתי.

חשוב שוב להדגיש חשיבות הקריאה העצמית כדי שהילדים יקראו צריכים ההורים והמורים לקבל על עצמם אחריות ולהיות יצירתיים בעידוד הילדים והעיקר להקרין כל הזמן החשיבות והאושר שבקריאה.

ככל שנרגיל הילדים לקרוא בצעירותם הם יטפחו הקריאה כל חייהם, קריאה היא ממש ממש בגדר למידה ורכישת השכלה, נקדם את הדור הבא לרום הפסגה ככל שמקטנותם נעודד אותם לקרוא ולקרוא.

מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008