יום ש' 31/10/2020 | 20:37
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > "מי לעזאזל מזיז את הערכים שלנו בחדר המורים ובכיתה???"

חדר המורים הינו החמ"ל של הארגון וחלקים מהתרבות הבית ספרית מעוצבים שם בזמני ההפסקות, השעות החופשיות וישיבות צוות ההוראה.

בדומה לכל ארגון (עסקי או אחר) כל יתר הפונקציות קיימות על מנת לשרת את חדר המורים בכדי שראשם יהיה פנוי לאתגר ההולך ונעשה מורכב ותובעני משנה לשנה (מנהלים, מזכירות ומשק).

חדר המורים הינו "לב המערכת" ואולם התרבות הבית ספרית ניזונה ממעגלי השפעה שונים כגון: משרד החינוך, הרשות המקומית, הנהלת בית הספר, הנהגת בית הספר והקהילה בה בית הספר ממוקם וכמובן התלמידים. 

מודל ניהול על פי ערכים עוסק בעיצוב תרבות בית הספר באמצעות זיהוי של הערכים החשובים ביותר שלהם וניהול בית הספר על פיהם.

הערכים הללו, המהווים נגזרת של הגדרות החזון והייעוד של בית הספר

ייחודו של המודל הינו בכך שתת המערכות בבית הספר ובית הספר  כולו, מקבלים כל אחד את הפוקוס הראוי, ישנה מעורבות והתחשבות בצרכים הייחודיים של עובדי בית הספר, במנהיגות הנכונה ניתן להפוך את התהליך לחוויה  בית ספרית מעצימה, מלכדת ומחברת בצורה טובה, את תת המערכות השונות.

אפשר גם לבצע "טעימה" מן המודל באמצעות סדנת ערכים ייחודית לחדר המורים בלבד ושימוש במשחקי הערכים האימוניים ככלי עצמאי של חדר המורים.


החזון הבית ספרי – VISION

חזון (vision) הינו תמונה ויזואלית עתידית רצויה של בית הספר בתחום אחד או בשילוב של מספר תחומים.

תמציתה של מנהיגות של כל בית ספר הינה ליצור בדימיון הבית ספרי תמונה של הערכים המשולבים בחזון, להחליט לפתח את היכולת כדי לממש אותו ולהאמין בהם אמונה שלמה, כל זאת בהסתמך על ניתוח והבנת צרכי היסוד של הגורמים השונים בבית הספר..

החזון מציג בתמציתיות מוחלטת את מוקד ההוויה של ה"מה".
החזון הוא אותו ניצוץ יצירתי המתמצת את המהות האמיתית.

חזון בית ספרי יוצק משמעות לחיינו, יוצר הנעה פנימית חזקה, להתגברות על פחדים ומכשולים במעטפת החיצונית והפנימית, חתירה לשינוי, וויתור על דפוסים ישנים.
 

ייעוד בית הספר – MISSION

בעוד שהחזון מתמצת את ההוויה של ה"מה", הייעוד מסביר את ה"מה" בצורה קצת פחות תמציתית ועדיין ברמה של ה"מה"- "לשם מה" .
הגדרת הייעוד איננה מחייבת את אותו הניצוץ היצירתי של הגדרת החזון. הייעוד עוונה לשאלה המרכזית: לשם מה.
הייעוד קשור באופן עמוק למהות של בית הספר.

ערכי הליבה הבית ספריים CORE Values -

בעוד שבעבר השימוש בערכים נחשב ל"רך מידי", לא מדיד וכ- "nice to have",
הרי שכיום הפך העיסוק בערכים כנושא מרכזי בבית הספר (מה באמת חשוב בחיים, היכולת לזהות, לדעת במה לבחור, לדעת על מה לוותר, לדעת לנהל דיאלוג פנימי עם עצמך ועם תת המערכות השונות בבית הספר,. לדעת לוותר ולדעת להגיע להסכמות על ערכי היסוד המשותפים.

הניסיון שהצטבר מוכיח כי כשערכי הפרט  כפרט או כחלק
מהארגון, עומדים בסתירה או בחוסר הלימה לסט ערכי הארגון, הדבר מייצר תופעות כמו: חוסר כיף, לחצים, ניכור ותופעות המשפיעות על ההתנהלות האישית ותחושת אי נוחות כללית, הן של הפרט, הן של תת המערכות השונות בתוכה והן של בית הספר כולו.
ולכן המודל יכול להיות שימושי עבור השתקפות הערכים האישיים של הפרט והנוסחא בה הערכים האישיים באופן ברור בדיוק כמו הפילוסופיה הניהולית והניסיון הבית ספרי המעשי. הערכים חייבים לשמש כמצפן של בית הספר שלאורם הוא פועל. בית ספר אשר לא יסנכרן את החזון והייעוד וייצור מערכת ערכים משותפים, יפעל בצורה פחות טובה והרמונית ועם הרבה פחות תשוקה וכיף של צוות חדר המורים

המודל הינו טריאקסאלי ומזהה שלוש קבוצות של ערכים ומנסה בשלב ראשוני לזהות את מערכת קשרי הגומלין שביניהם:    
ערכים אתיים, ערכים כלכליים וערכים רגשיים-תשוקתיים       

1. קבוצת הערכים האתיים-חברתיים 
    מארגנת את ההתנהלות שלי מול  החברה    

שיתוף פעולה ועזרה הדדית, מסירות למשפחה, לכבד את האחר, כיבוד המסורת משפחתית, נדיבות, תרומה לקהילה, סלחנות, הגינות-הוגנות, נאמנות-לויאליות משפחתית, צניעות, שמירה על הסביבה הטבעית (אקולוגיה), אחריות,  לפעול לפי הכללים, אמינות-כנות, כיבוד הפרטיות, סבלנות, סובלנות. 
                                                                     
2. קבוצת הערכים הכלכליים-פרקטיים 
    מארגנת את ההתנהלות שלי מול השגת דברים  

גמישות לשינויים (כושר הסתגלות), דבקות-התמדה, מנהיגות-השפעה, שיפור מתמיד-צמיחה, מצוינות, אפקטיביות בהגשמת מטרות, הצטיינות-להיות מצוין, החלטתיות-נחישות, פַּשְׁטוּת - חיים פשוטים, דייקנות-קפדנות, סדר וארגון, מעשיות-תכליתיות, זהירות-ללכת על בטוח, פישוט תהליכים, תקשורת אפקטיבית, התנהלות כלכלית נכונה, תחרותיות.

3.  קבוצת הערכים הרגשיים- תשוקתיים
מארגנת את ההתנהלות שלי מול עצמי
תשוקה והתלהבות, חום וחיבה, פתיחות, העזה, יצירתיות, שלווה והרמוניה, אורח חיים בריא, להיות בשליטה, סקרנות, שאפתנות, אושר, אופטימיות, כיף בעשייה-הנאה-לשחק, אותנטיות-ביטוי רגשות,  הרפתקנות-שובבות, משמעת עצמית, עצמאות
 
לכל בית ספר יש את מערכת האיזונים הייחודית לו 
(ה-  D.N.Aהייחודי שלו) והמודל איננו מטיף לכל תוצאה שהיא ובלבד שיהיו אלו ערכים משותפים.
יחד עם זאת, בבתי ספר בהם ניתן לזהות חסר מוחלט או כמעט מוחלט של קבוצת ערכים אחת- מצביע הדבר על בעיה בסיסית ועמוקה, דבר שלא תמיד בא לידי ביטוי מעל פני השטח, ברם הדבר מצביע על כך שיהיה קשה לבית הספרן כארגון או לתת המערכות שבתוכו להתפתח ולצמוח באופן מיטבי בהמשך.

שלב האבחון במודל ® מסתייע בסט של כלים ייחודיים אשר פותחו, תוקפו ונוסו וכולל את: שאלוני הערכים, תוכנת הערכים ומשחקי הערכים האימוניים, מאפשרים לתת ביטוי כמותי, מוחשי וחזותי לפערים המתגלים בתחילת התהליך.

כלי המדידה ®

 תוכנת הערכים

תוכנת הערכים מאפשרת לנו לזהות את ערכי הליבה שלנו וכן את הפערים בין סט הערכים האישיים לסט הערכים הבית ספריים.
התוכנה מאפשרת ניתוחים שונים לאורך זמן, הן באותו בית ספר והן במערכת השוואתית מול בתי ספר שונים.

 שאלוני הערכים

שאלוני הערכים מאפשרים לנו בדרך מהירה וידידותית לזהות את ערכי הליבה שלנו ולזהות את הפערים בין צוותי בית הספר ביחידות השונות בתהליך העיבוד והניתוח של השאלונים.

 משחקי הערכים (משחקים אימוניים)

במטרה ליצור כלים אבחוניים-חווייתיים נוספים, תוך התייחסות ממוקדת לעולם הבית ספרי, הארגוני והמשפחתי, פותחו מתוך המודל משחקי ערכים אימוניים. משחקים אלו הינם גם כלי עבודה אימוניים העוסקים בבחירת סט הערכים שלנו ומטרתו הינה לקיים דיאלוג בנושא מה חשוב לנו באמת בחיים בזמן נתון, כאשר הדיאלוג הוא שיח גלוי, מודע ובטוח – מתוך מקום של משחק והתנסות חווייתית. הקלפים הינם כלי, המהווה את המרחב דרכו מתקיים הדיאלוג.


שלב הדיאלוג ובחירת הערכים המשותפים

במסגרת כל תת מערכת ובבית הספר כולו, מתנהלים תהליכי אבחון ערכי היסוד, הפערים ותהליכי הדיאלוג בתוך תת המערכות ובמערכת הבית ספרית כולה, עד לבחירת 3-6 ערכי יסוד משותפים.

תהליכי היישום וההטמעה

בית הספר בוחר נציג מתוכו לכל אחד מערכי היסוד שנבחרו, והוא נוטל "בעלות  על הערך" (ownership). מאותו הרגע הוא הגורם בארגון אשר מתזכר, יוצר גירויים לשיח הבית ספרי בנושא, כאשר בית הספר בונה מתוך כל ערך שבחרו במשותף- סט של פעילויות והתנהגויות אשר יהפכו את הערך ממשהו תיאורטי ופלקטי לחלק מן העשייה הבית ספרית היום-יומית.
תהליכי ההיחשפות למודל יכולים גם להתחיל ממקום הרבה פחות כוללני ותובעני:
סדנת ערכים בחדר המורים, בו כל מורה תביא לידי ביטוי את סט הערכים האישיים שלה ביחס לסט הערכים הבין ספרי, ובאמצעות "ארגז הכלים הייחודי" שפותח ניתן יהיה לנהל דיאלוג ולהגיע להסכמות בדבר סט ערכי הליבה המשותפים לחדר המורים (תוכנת הערכים, שאלוני הערכים ומשחקי הערכים האימוניים).

לסיכום
מודל ניהול על פי ערכים ® מאפשר לחדר המורים ולבית הספר כולו לעצב לעצמו באופן ייחודי את החזון והייעוד ומהם לגזור את ערכי היסוד המשותפים, זאת בהתבסס על החזון והייעוד. ערכי היסוד מתרגמים להתנהלות היום יומית ברמה של: יעדים, מטרות ומשימות.

ניהול על פי ערכים הינה מתודולוגיה חדשנית וייחודית אשר מאפשרת להביא לידי ביטוי את הצרכים הייחודיים ואת סט הערכים המשותפים, כאשר מנהיגות בית ספרית נכונה יוצרת חוויה מעצימה מעצם התהליך ויוצרת מחוברות ייחודית תוך שמירה הזהות הייחודית של תת המערכות השונות שבה.
רב המכר העולמי: "Management By Values" נכתב ע"י פרופ' דולן ושות' וייצא עד היום בשפות: אנגלית, ספרדית, צרפתית, פורטוגזית, רוסית וסינית.
המהדורה הראשונה בעברית: "ניהול על פי ערכים" יצאה בהוצאת ספריית גלובס והמהדורה השנייה קיימת כיום כמהדורה אלקטרונית.


--------------------------------------------------------------------------------------- 
(*) אבישי לנדאו
הינו מנהל המרכז לניהול על פי ערכים ( M.A ), יועץ ארגוני בכיר ומאמן, משמש כנציגות בישראל של חברת הייעוץ הבינלאומית MDS  ,  שותף לכתיבת הספר ניהול על פי ערכים, שותף לפיתוח משחקי הערכים-משחקים אימוניים לארגונים, לבתי ספר ולמשפחה ושותף לפיתוח תוכנית: "ניהוג משפחה על פי ערכים" (שת"פ עם מכון שינוי לזוגיות, משפחה ועולם החינוך. (סגן נשיא לתחום משאבי אנוש ושופט-צד בבית הדין לעבודה-בעבר).   
www.equity-mds.com   

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008