יום א' 25/10/2020 | 4:26
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > חשיבות מעגלי שיח

מאת: ד"ר יחיאל שרמן

התקשרות בין בני אדם, מהווה תשתית עיקרית להצלחה. כאשר התקשרות יוצרת הבנה הדדית הרי היא משולבת בהקשבה, בלב טוב, באהבת אדם וביישום כלים ומיומנויות של האינטלגנציה השיכלית והריגשית.

 אנו יודעים כי בעולמנו המשתנה והדינמי, ההצלחה היא תוצאה של תקשורת וכימיה. עולם המדעים מלמדנו כי תרכובת לבניית חומר חדש נוצרת "רק" אם המרכיבים מתאימים ובמינון נכון של כל יסוד.הכימיה קיימת בעולם הדומם והחי.

ככל שהחומרים- היסודות  יהיו מחומר איכותי יותר, ככל שתהא התאמה בין מרכיבי החומר הרי ההתחברות, הריאקציה, ההתקשרות תצליח יותר וביתר שאת, אם ההבנה תהיה מהשלבים הראשונים של ההתחברות- ההתקשרות , הרי שהתוצרים יהיו מעולים יותר ובדרך מהירה יותר.

דרך זו צריכה להנחות אותנו במערכת החינוך.

היינו, ככל שההבנה והעשרת המילים תהא מגוונת ומכילה עיקרי מרכיבי ההצלחה , כן, נזכה לראות פרי מעולה עסיסי ומתוק.

עלינו להקנות למורים כלים  ומיומנויות בתחום הערכי, החינוכי, ההתנהגותי, הריגשי ובעיקר בתחום החברתי, בנוסף- לרכישת חומר למידה ודיקטיקה מיטיבית.

חובתנו לטפח בפרחי ההוראה, חינוך חברתי, פיתוח מנהיגות נוער . הפיכתו של מורה למנהיג, מנגנוני גישור ופישור , דרכים למניעת אלימות, איך להקנות אהבה, כבוד יחס ועידוד , מה חשיבות האופטימיות , מדוע חשוב ללמוד ולהטמיע בנו אחריות אישית , בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי , מהם המתודות החינוכיות -ערכיות וחברתיות למניעת אלימות. ככל שנשלב למידה , יידע פיתוח השכל ,החכמה, ביחד עם אינטליגנציה רגשית של אהבה, אמפתיה , הקשבה סובלנות, רוגע אנושיות חיוך וטוב לב הרי ההצלחה תרקיע שחקים.

מובילי הכשרת המורים באוניברסיטת בר אילן בראשות דר' ברכה קרמבסקי  הבינו היטב מסר נפלא וחשוב זה, הם נענו ליוזמתם של מובילי החינוך החברתי במחוז ת"א: מנהל מינהל חברה ונוער במחוז ד"ר משה רובוביץ  וראש התחום לחינוך חברתי - קהילתי הגב' חנה שוורץ ופתחו את הדלתות ליצירת קשר שמטרתו רכישת- קניית מיומנויות וכלים חינוכיים ערכיים וחברתיים לפרחי ההוראה לסטודנטים, כדי להתחיל את הדרך בהוראה - עם כלים הרבה יותר טובים.

מנהלת מרכז ההדרכה המחוזי הגב' דינור רונית וצוות מנחים ממינהל חברה ונוער, משתלבים בהרצאות -אורח בכיתות הלימוד ביחד עם המרצות מהאקדמיה.

בנוסף מתקיימים סיורים במוסדות החינוך  בדגש על ראיית ביה"ס בהיבטים חברתים – ערכיים, דרך עיני בעלי התפקידים בתחום החינוך החברתי ומעיניהם של בני הנוער הלומדים בביה"ס.  הסיורים בעלי משמעות לכל העוסקים בהכשרת פרחי חינוך ולסטודנטים.כן, מתקיימים ימי עיון לכל הלומדים הוראה מקרב הסטודנטים,המה מקבלים דברי ברכה קצרים בתחום החינוך ומשולבים בעיקר בסדנאות -בחדרים רבים ,בסיועם של ידידינו המובילים התחום החברתי במינהל חברה ונוער במחוז.

למדנו מדרך זו- כי יוזמות ויצירתיות , יעילות רק אם הן מיושמות הלכה למעשה , הרעיון ניתן לביצוע רק אם "הפרטנרים" האקדמיה והשדה ,משולבים מבינים ומקשיבים איש לרעהו, מתוך כבוד ואמונה ברעיון ובאנשים. מביעים רצון להטות שכם ולהיות שותפים אמיתיים לשיפור ולהתחדשות, באשר ההצלחה תלויה בקיומם של תהליכי שינוי מתמידים ובהתמודדותינו  הנמרצת, כדי להעפיל לראש ההר, להיות מצויינים ולהצליח.

תקשורת נכונה יוצרת קשר בר קיימא ומהווה תשתית יצוקה ליצירת- שיח.

כאשר השיח הופך לתרבות של שיח הרי שוררת הבנה ואהבה בין הדוברים אשר גורמים לעוד ועוד אנשים להצטרף לשיח וכך נוצרים מעגלי שיח הגורמים לסיעור מוחין מכובד ומכבד.ככל שמושמעים יותר דעות שונות ומגוונות הרי האיכויות יפרצו כל מכשול שבדרך.הקשבה לדעות שונות מהווה מחלוקת, כאשר יוצרים תרבות של מחלוקת הרי התפוקות ירקיעו שחקים.

אנו רואים בקשר נפלא זה- בין אקדמיה לשדה החינוך יעד חשוב בדורנו שלנו.

הבה נשנס מותניים  כדי להמשיך ולמצוא הנתיבים הנוספים ביחסי הגומלין הרוחניים והמעשיים הללו.

מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008