יום א' 22/09/2019 | 17:03
 
 
 
 
 > חינוך לדמוקרטיה מגיל צעיר

גן הילדים במהותו ובמבנהו הינו "ערש הדמוקרטיה". 
חינוך לדמוקרטיה הינו נושא מופשט. למרות זאת, ניתן להמחישו וליישמו בעבודתנו בגן עם הצוות, עם הילדים וההורים. כאשר הגננת תשלב עקרונות דמוקרטיים (קבלת אחריות ויכולת לבחור), בחיי היום יום, ותדגיש אותם בתכני הלימוד ובפעילויות השונות, היא תיצור את התנאים לאווירה דמוקרטית בגנה.

יצירת אווירה דמוקרטית מתבססת על שיתוף פעולה בין הגננת, ההורים והילדים. שיתוף זה מתבטא בקביעה של "חוקים" ונהלים בגן ובמתן הרגשת שותפות, שהינה גורם מרכזי ביצירת אווירה זו. אווירה דמוקרטית תאפשר חופש לילד: חופש בחירה (להימנע מ...), חופש בחירה (לעשות את...) וחופש ביטוי.

על מנת להמחיש זאת נשתמש בדברים שנאמרו מפי ילדים על דמוקרטיה בגנם בעקבות התנסותם האישית.

 

ערכים דמוקרטיים בפי הטף

  • "כשמדברים אחרי שאני מסיים" (סובלנות)
  • "כשלא מתפרצים לדברי ומפריעים לי באמצע" (התחשבות בזולת)
  • "כשאני יכול לעשות מה שאני רוצה, אם זה לא מפריע לחברים" (חופש הפרט מתוך התחשבות בזולת)
  • "כשעוזרים לי וגם אני עוזר" (עזרה הדדית)
  • "כשמוותרים אחד לשני"   (וויתור והתחשבות)
  • "כשבוחרים את המנחה לפי הרוב" (הכרעת רוב)
  • "כשמקבלים בגן שווה בשווה לכולם" (שוויון)
  • "כשכולם משתתפים" (שוויון)
  • "כשמביאים לגן משהו ומחליטים ביחד מה לעשות אתו" (קבלת החלטה משותפת)
  • "כשלא נוגעים בדברים שלי ובמגירה שלי" (זכויות הפרט)
  • "כשמסבירים ולא צועקים עלי" (כיבוד הפרט)
  • "כששומרים על הגן ולא מקלקלים" (שמירת רוכש ציבורי)
  • "כשסולחים לי אם עשיתי משהו לא בכוונה" (הזכות לטעות)
  • "כשלא מעליבים" (התחשבות בזולת)
  • "כשביחד מנקים את הגן" (אחריות קולקטיבית)
  • "כשמשמחים אותי כשאני עצוב" (התחשבות ברגשות הזולת)
  • "כשמשתפים אותי" (התייחסות לאחר)
  • "כשלא לוקחים לי בכוח" (שכנוע מילולי לעומת אלימות)

 מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008