יום ש' 24/10/2020 | 21:01
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > מהמטבעות בתקופת החשמונאים ועד לשטרות החדשים בישראל

הרעיון שלי

רן אפלבאום, מנהל יחידת ההנפקה במחלקת המטבע בבנק ישראל, הגיע לכיתתה של גנית כהן, מחנכת כיתה ב' בבית הספר השלום במבשרת ציון,

והציג בפני הילדים את השטרות החדשים של מדינת ישראל ואת סימני הביטחון המשולבים בהם.

מה עדיף שטר או שק של תרנגולות?

רן פתח את המפגש בהסבר על שיטת המסחר שהייתה נהוגה בעבר, כאשר לא היו שטרות ומטבעות: סחר חליפין, החלפת מוצר תמורת מוצר.

בדיון עם הילדים שאל רן את הילדים: במה עדיף כסף מסחר חליפין? מהו בכלל כסף ומדוע אנו צריכים אותו? 
ואילו הילדים העלו בעיות שונות בנושא סחר חליפין: איך מחליפים מוצר במוצר? מי קובע כמה שווה כל מוצר בממתקים או אולי בתרנגולות? ואיך סוחבים שק מלא ממתקים לשוק?

רן סיפר לילדים על המטבעות הראשונים שהוטבעו בממלכת לידיה הקדומה. הילדים ראו דוגמאות של מטבעות עתיקים מתקופות שונות וממקומות שונים בעולם כולל מטבעות שהיו בשימוש בתקופת החשמונאים.

הילדים למדו מדוע ייצרו החשמונאים מטבעות אלו. (כאשר החשמונאים השתחררו מהכיבוש היווני במאה השנייה לפני הספירה וטיהרו את בית המקדש, הם לא רצו להשתמש במטבעות הזרים וייצרו במקומם מטבעות משלהם. על המטבעות כתבו בכתב עברי קדום שהיה נהוג בימי בית ראשון.)

הילדים חיפשו קווי דמיון בין המטבעות של היום למטבעות בתקופת החשמונאים וזיהו עם מחנכת הכיתה גנית את סמל המנורה המופיע גם כיום במטבעות ובשטרות החדשים של מדינת ישראל.

השטרות החדשים

בחלקו השני של המפגש למדו הילדים על משמעות המילה 'שקל', על הקשר שלה לכסף ומדוע המטבע שלנו נקרא כך עד היום. הילדים ראו תמונות של השטרות החדשים ושל סימני הביטחון המשולבים בהם. 
נערך דיון על חשיבות סימני הביטחון ועל סוגי הסימנים המשמשים למניעת זיוף של שטרות. לאחר מכן נסוב הדיון על הדמויות המופיעות על השטרות, מי הן הדמויות המופיעות על השטרות בארץ ובעולם ואיך מחליטים מי יופיע על גבי השטר.
רן סיפר לילדים שעל השטרות היום מופיעות דמויותיהם של סופרים ומשוררים חשובים ועל גב השטר החדש של 200 שקלים מופיעה דמותו של המשורר נתן אלתרמן עם ציטוט של כמה שורות מתוך אחד משיריו. מצדו השני של השטר מופיע שיר שלם המוסתר בכתב זעיר באחד העלים שעל השטר.

מִצאו את ההבדלים

הילדים בכיתה התחלקו לקבוצות. כל קבוצה קיבלה דף ובו צילום של שטר אמִתי ולצדו שטר שחסרים בו חמישה סימני ביטחון בולטים.

המשימה: לאתר ולסמן את הסימנים החסרים בשטר המזויף.

מתוך אתר פורטל עובדי הוראה

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008