יום ש' 31/10/2020 | 21:58
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > חשיבות הקשר בין מורים לתלמידים בתיכון

מאת: רננה מיקלצקי

הצורך במורים אשר יהוו דמויות משמעותיות מבוגרות כלפי תלמידים בבית הספר התיכון במסגרת של חונכות הוא חיוני מאוד, מכיוון שתקופה זו היא שלב המעבר בין הילדות לעולם המבוגרים.
את הקשר האישי והליווי של המורה את תלמידו, אנו רואים כתהליך של חונכות, המורה חונך את תלמידו.
הנוער מחליט בתקופה זו החלטות חשובות אשר ישפיעו על המשך מהלך חייו. הוא עובר תהפוכות בנפשו, משברים שונים ומצבים מורכבים יותר מאשר אלו אשר נתקל בהם בילדותו.
כמו כן, הוא מתחיל להיות הרבה יותר מודע למה שעובר עליו ובסביבתו, ולכן יש חשיבות רבה יותר לדבר איתו ולעזור לו לנתח את מה שעובר עליו.
המודעות הזו גורמת לו לרצות להיות מזוהה יותר בית הספר, כלומר להבין יתר את מטרות בית הספר ולרצות לשתף פעולה עם המורים, ולכן המורה החונך הוא זה שמגשר בין התלמיד לבין בית הספר ומקרב אותם זה לזה.

במחקר שנעשה ב 1990 נמצא כי 63% מהנחקרים המתבגרים רואים במוריהם גורמים העשויים לסייע להם בהתמודדות עם בעיות. לפיכך, מורים הם גם ספקים עיקריים של הדרכה אישית משמעותית לתלמידים מעבר לתפקידם האקדמי.
ד"ר טטר ערך מחקרים שונים בסוף שנות ה 90.  המחקרים מראים כי יש תלמידים השואפים לכך שמורים יהיו בעלי משמעות רבה עבורם גם בתחומים נוספים מעבר לתחום האקדמי, וכי ישנם תלמידים אשר היו מעוניינים לבסס יחסים קרובים יותר עם מוריהם. בין תלמידים אלה מצויים תלמידים שחסר להם קשר או הדרכה משמעותיים ממבוגרים מחוץ לבית הספר או שבחינת הרקע שלהם מלמדת על חסך במשאבים חברתיים ורגשיים.
כמו כן, הוא מצא כי מורים יכולים להצטייר כדמויות משמעותיות פוטנציאליות עבור מתבגרים רבים, אפילו בהשוואה להורים לחברים בני גילם.
אמנם 69% מן התלמידים דווחו כי פנו למחנך בבעיה לימודית, לעומת 24% שפנו אליו בבעיות אחרות, אך שיעור הפניה למחנכים בכל סוגי הבעיות עולה הרבה על הפניה לגורמים מקצועיים שיועדו לכך בתוך בית הספר.
כלומר, קיימת ציפייה אצל התלמיד שהמורה לא יסתפק בהוראה בלבד, אלא יסייע, ידריך ויתמוך בתלמידיו מבחינה רגשית ואישית.
אינטראקציות מורה-תלמיד משפיעה על הדימוי העצמי ותחושת הערך העצמי של התלמיד, יצירת קשר בריא ואכפתי עם תלמיד תורמת להתפתחות רגשית וחברתית טובה.

ישנם ממצאים המראים כי דווקא בכיתות שהופעלו ע"י מורים שלא הרבו להפעיל סמכות, והיה קיים קשר חם וחיובי עם התלמידים היו הישגי התלמידים גבוהים יותר מאשר אצל מורים שהפעילו סמכות. החוקרים הסיקו כי יש חשיבות רבה לקשר מורה-תלמיד בתהליך הלמידה, וכי מעורבות בינאישית ביניהם משמעותית בהבאת המוטיבציה של התלמיד לרמה האופטימאלית.


לסיכום, משמעותם של תהליכי החונכות קשורים למספר היבטים:
 בהיבט הפסיכולוגי- מודל החונכות מאפשר מתן מענה לצורך של קרבה בין עולם המתבגרים לעולם המבוגרים. קרבה זו מהווה קרקע להשלמת צרכים שדמויות משמעותיות אחרות בחיי המתבגרים לא יכולות למלא במלואם. על בסיס זה מסופקים צרכים נפשיים של פורקן, עידון, בטחון, אהבה, שייכות, הערכה עצמית, מימוש ובעיקר מסופק הצורך להשלמת תהליכי זהות של המתבגר
 בהיבט הפדגוגי- החונכות מהווה מודל להקניית כלים לפיתוח האינטליגנציה הרגשית. מודל המשלים את רכישת הידע הרגיל המקנה בית הספר לתלמידי, כאשר מתבצעת חונכות בבית הספר מתפתחת אינטליגנציה אישית שלא נוגעת בצד הלימודי אלא בתכונות האינדיבידואליות של התלמיד, בנוסף לפיתוח הצד האינטלקטואלי המתפתח בבית הספר.
 בהיבט הארגוני- משמשת מערכת החונכות כאמצעי לשימור ולקידום מטרות הארגון הבית ספרי. התלמידים משתפים פעולה עם מטרות בית הספר, רוצים יותר ללמוד, להקשיב יותר למורים.

מתוך אתר עתיד

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008