יום ש' 31/10/2020 | 21:11
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > איך עוזרים לתלמיד בעל הפרעת קשב וריכוז? – עצות וטיפים למורים

כ- 8% מתלמידי בתי הספר סובלים מהפרעת קשב וריכוז, ולכן הסיכוי שכמורה יהיה לך לפחות תלמיד אחד בעל הפרעת קשב וריכוז בכיתה הוא גבוה. הנקודה המרכזית שיש לשים אליה לב בנוגע לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז היא ההבנה כי תלמידים אלו מצליחים כאשר התנאים הסביבתיים הקיימים מותאמים לצרכיהם. מכיוון שכמורה את למעשה אחת הדמויות המשמעותיות והמרכזיות בחייו של הילד תפקידך בפיתוח הדימוי העצמי החיובי שלו, תחושת המסוגלות, הכלת הקשיים, יצירת רשת ביטחון ותיווך בין הדרישות לתוצאות, היא משמעותית ביותר.

 

איך את כמורה יכולה לסייע לתלמיד הסובל מהפרעת קשב וריכוז?

מעבר להתאמות ולהקלות רשמיות הניתנים לעיתים לתלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, אנו מציעים לכן המורות מספר הצעות שיוכלו לסייע לכן ולתלמידים: 

  • ההמלצה העיקרית היא שמירה על דיאלוג ושיח עם הוריו של התלמיד ועם התלמיד עצמו. היעזרו אחד בשני כדי למצוא את הכלים הטובים ביותר שתוכלו לתת לילד כדי להתמודד עם הדרישות הלימודיות ולהתגבר על הקשיים. קבעו זמנים לפגישות או שיחות קבועות. עודדי את הילד לחלוק את רגשותיו ולמצוא ביחד שיטות שיסייעו לו בכיתה.
  • כדאי להשתמש באמצעים למידה מסקרנים ומעניינים: שימוש בעזרים חזותיים, דוגמאות ברורות ומוכרות לילד מעולמו וכד' יסייעו לו לשמור על קשב ולזכור את המידע.
  • הקפידי על יצירת קשר בלתי מילולי עם הילד. סכמו איתו על סימן או מגע כלשהו אותו תתנו כאשר תראו כי הוא מאבד את הריכוז. מעבר לכך שהדבר יחזיר לו את הקשב, הסימן גם ישדר לו דאגה ואכפתיות.
  • דאגי להושיב את התלמיד בכיתה במקום שתוכלי להשגיח עליו טוב, כמו גם מקום שיספק לו כמה שפחות גירויים חיצוניים. אפשרות נוספת היא להושיבו ליד חבר תומך, תלמיד חונך אשר יוכל לסייע לו במשימות במהלך השיעור.
  • מומלץ לפרק את המטלות השונות הניתנות לשלבי ביניים, ולהקפיד לעודד את התלמיד על תהליך העבודה אותו הוא עושה ולא על התוצאה.
  • אפשרי לילד מנוחה כל 15-20 דקות. ניתן למשל לשלוח אותו למשימה קצרה (להביא עבורך משהו מהמזכירות) כדי לאפשר לו להתרענן. חשוב להגביל עבורו את זמן המנוחה.
  • הימנעי משאלות מסורבלות ומסובכות. הקפידי על משפטים קצרים וברורים. מומלץ לחלק את השיעור לנושאים, לכתוב אותם על הלוח בתחילת השיעור ולסמן את הנושאים לאורך השיעור. הדבר יקל על הסובלים מהפרעת קשב וריכוז להתמצא בתוכן השיעור.
  • השתמשי בחיזוקים חיוביים ואפשרי לילד להצליח במטלות. עודדי אותו על ידי תגמול בזכויות כמו סיוע למורה או אחריות על משהו כיתתי מבוקש.
  • אפשרי לו לבלוט בכיתה בתחומים בהם הוא חזק. הדבר יתרום לדימוי העצמי שלו ולמעמדו הכיתתי.

 מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008