יום ב' 22/10/2018 | 13:02
 
 
 
 
 > איך חוזרים מחופשת הקיץ הישר לשגרת הלימודים?

החופש הגדול מזמן לילדים תקופה מהנה: ישנם ילדים צעירים המבלים בקייטנה אטרקטיבית עתירת אטרקציות שבסיומה נשארים בבית, וחלק מן הילדים והמתבגרים נהנים ממנוחה בבית, מהיעדר מטלות לימודיות, מצפייה מרובה בטלוויזיה, משחק במחשב ובילויים חברתיים. היעדר המסגרת, הקיץ החם ואווירת החופשה, מובילים באופן טבעי לשיבושים בשעות השינה והערות, שינויים תזונתיים, טשטוש הגבולות וחוקי הבית שהיו נהוגים עד כה, ובמילים אחרות מתחולל שינוי בהרגלים ובשגרה שליוותה אותנו, הילדים וההורים, במהלך שנת הלימודים.

אז אמנם אנחנו ההורים, ציפינו לרגע המיוחל - החזרה ללימודים, אך יש לזכור שהמעבר בין חופשה בת חודשיים לבין שגרת לימודים מתמשכת, אינו מעבר פשוט כלל וכלל. בקרב חלק מהילדים מדובר בקטיעת תקופה מהנה ואצל חלקם מדובר אף בכניסה למסגרת חדשה ככיתה א', גן חדש או בי"ס אחר, כשמעברים אלו מאופיינים בחוסר ודאות וחששות.

אז איך צולחים את המעבר על הצד הטוב ביותר? איך חוזרים לשגרת הלימודים ונפרדים מהחופש הגדול עד לשנה הבאה?

 

מתחילים מבעוד מועד - כשבועיים לפני החזרה ללימודים

התחלה מוקדמת מונעת את קטיעת הרצף כמו גם בלבול וקושי. החל ממחצית חודש אוגוסט מתחילים להתכוונן לקראת החזרה ללימודים: מאמצים בהדרגה את ההרגלים הישנים ורותמים לשינוי את הילדים. חוזרים לישון בשעות הערב המקובלות, מתרגלים לקימה בשעות הבוקר ולא הצהריים, מצמצמים בהדרגה שעות משחק במחשב וצפייה בטלוויזיה ומסדרים את החדר. צריך לזכור ששינויים פנימיים לפעמים מתחילים בשינויים חיצוניים. על כן, סידור החדר כך שיתאים לאווירת הלימודים (סידור ארונות, ניקיון הספרייה, תליית לוח שנה חדש, עטיפת ספרי הלימוד והמחברות וכו'), יסייעו להפנמת הידיעה הברורה: החזרה לבי"ס קרבה.

 

החזרת הרגלי השינה והקפדה על ארוחות מזינות

בחופש הגדול קיימת נטייה לשיבוש שעות היקיצה והשינה, בעיקר בקרב הילדים הגדולים והמתבגרים. חשוב לזכור ששינה רציפה, בת 8-10 שעות בשעות קבועות ומוקדמות יותר, תוך הרחקת מרקעי הטלוויזיה והמחשב בסמיכות לשינה, יתרמו לזיכרון, לערנות, למצב הרוח ולמעשה, להתחלת יום לימודים חדש באופן אופטימלי. הרגילו את הילדים לשגרה זו מבעוד מועד, כך שבשבוע לפני תום החופשה יסגלו לשעות שינה וערות, כפי שמצופה מהם בתקופת הלימודים.

בנוסף, יש לארוחות מזינות ומסודרות חשיבות רבה בשמירה על קשב וריכוז ומצב גופני טוב. את הנטייה לאפשר בחופשה ממתקים, חטיפים, אוכל מהיר, אכילה שלא לצד שולחן וארוחות בשעות לא שגרתיות, יש לשנות. שוחחו עם הילדים על החשיבות של ארוחת הבוקר ובחרו יחדיו תפריט בריא שישמש אתכם לאורך שנת הלימודים. נצלו את התזמון הנוח. כששגרת הלימודים עמוסה ולחוצה, יהיה קשה יותר ליישם זאת.

 

דואגים לצמצם את חוסר הודאות

נהלו עם ילדיכם, בהתאם לגילם, שיחת תאום ציפיות באשר לשנת הלימודים הקרבה. שתפו אותם בהחלטות ובשינויים שיחולו מעתה. היו פתוחים להצעותיהם, שטחו בפניהם את הציפיות שלכם מהתנהלותם ושבחו אותם על גילויי אחריות ותחומי חוזק. השיחה צריכה להתנהל באווירה רגועה וברוח טובה, לא בשיפוטיות ולא בביקורתיות. שיתוף הילד בהחלטות תסייע להעלאת המוטיבציה לשיתוף פעולה מצידו ומכך ירוויחו כל הצדדים.

לילדים שעולים לכיתה א' או עוברים לגן/בית ספר חדש חשוב לצמצם את חוסר הודאות ולהפיג את החששות על ידי חשיפה למסגרת הלימודים מבעוד מועד: הגיעו עם הילד למקום החדש, בקשו להכיר את הגננת/המחנכת, ערכו סיור בחצר, בכיתות וכו'. נהלו שיחה על רגשותיהם וציפיותיהם מהשינוי המצופה. חשיפה מוקדמת וידע מוקדם יפחיתו את מפלס החרדה, יינסכו בילד בטחון ויפנו מקום להתרגשות וציפייה.

 

מציינים את יום החופשה האחרון

למרות שאמרנו כי מעבר חד אינו אופטימלי, אל תטעו - כן כדאי לציין את יום החופשה האחרון ובכך לאפשר את חתימת החופש הגדול וקבלת השגרה החדשה. כך למשל, אפשר בערב האחרון להזמין פיצה משפחתית הביתה, לשבת יחדיו כל בני הבית ולהזכיר חוויות מהנות שצברתם במהלך החופשה. לאחר מכן כל אחד יאחל לשני ברכה לשנה החדשה. הילדים יכולים גם הם לאחל להוריהם שלל איחולים, לצייר להם ציור או לשיר לכבודם. אפשר להצטלם יחדיו ולשמור את התמונה למזכרת, לרקוד ריקוד קצבי משותף, או לתרגל הרפיה, ללכת לישון בשעה מוקדמת ולהתעורר לבוקר חדש, עם שגרה חדשה ועם הרבה הצלחות וחוויות מרגשות חדשות.

נכתב על ידי דנה אלוף-הראל, פסיכולוגית בהתמחות התפתחותית וחינוכית, עוסקת באבחון וטיפול רגשי בילדים, מחברת הספרים "העוגה המיוחדת של רוני" ו"הציור הלא מושלם".

​מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008