יום ג' 25/02/2020 | 23:33
 
 
 
 
 > דברו עברית – יום הלשון העברית

יום הלשון העברית יתקיים ב-כ"א בטבת  יום הולדתו של אליעזר בן־יהודה. ציון יום מיוחד ללשון העברית, נועד לחנך לאהבת השפה ולשימוש ראוי בה בדיבור ובכתיבה, להעמיק את טיפוח הידע הלשוני וכישורי השפה ולהבליט את מקומה של השפה העברית בתחייה הלאומית היהודית, במורשת ובמקורות היהודיים, בתרבות ובחברה בישראל.

ביום זה יתקיימו במערכת החינוך פעילויות מיוחדות, חידונים ומשחקים אשר יסייעו בהגשמת המטרות הללו. יום הלשון העברית מהווה את שיאה של תכנית שנתית אשר בה לומדים הילדים ובני הנוער, על השפה העברית בהתאמה לשכבות הגיל השונות.

לכבוד "חג העברית" (זה חג, תשאלו את אבשלום קור) החלטנו לשתף אתכם בחגיגות ולערוך לכם בוחן פתע קצר הקשור לתחום החינוך. אז קדימה, הוציאו נא דפים, הכניסו לתיק כל חומר עזר וענו על השאלות הבאות (המילים לקוחות מאתר האקדמיה ללשון העברית).

 מהו שׁוֹמְרַן דַּפִּים?

א. שומר אשר ניצב ביער ומונע גדיעת עצים והפיכתם לנייר

ב. טוש להדגשת מילים על גבי הדף

ג. שמרדף

ד. זן חדש של שועל, אשר התגלה באזור השומרון וניזון בעיקר מדפי נייר

הוריי ביקשו ממני לקנות להם זוג כרטיסים להופעה של הלהקה הישראלית מְחִיקוֹן. באיזו להקה מדובר?

א. אתניקס

ב משינה

ג. טיפקס

ד.רד הוט צ'ילי פפרז

כיצד נקראת בעברית תקנית שאלה מהסוג הזה (אמריקאית)?

א. שאלה שאלתית

ב. שאלת אנ-דנ-דינו

ג. שאלת ארבע

ד. שאלת בררה

אחי סיפר לי כי באמצע המבחן בעברית היה לו חִשָׁכוֹן. למה הוא התכוון? 

א. היה לו בלקאאוט

ב. המבחן נמשך עד שעת ערב מאוחרת

ג. באמצע המבחן עיניו נעצמו

ד.  הייתה הפסקת חשמל

איזה קטע הינו קֶטַע עָלוּם?

א. קטע מסרט חינוכי לא מוכר

ב. קטע אנסין

ג. דרך ללא מוצא אשר נמצאת בקרבת גן או בית ספר

ד. שביל צדדי ומסתורי שלא רבים יודעים על קיומו

רכשתי בחנות מַדְגֵּשׁ. איזה שימוש סביר להניח שאעשה בו?

א. אדביק אותו על עטיפת הקלסר

ב. אניח אותו על משענת הכיסא

ג. אשתמש בו בכדי להדגיש חלקים חשובים בסיכום השיעור

ד. אשרוק בעזרתו את השיר 'דוד מלך ישראל'

חבר שאל אותי האם יש עִטּוּי על כרטיס הסטודנט שקיבלתי. מה כוונתו? 

א. האם ישנו תאריך מסוים שבו התוקף של הכרטיס מסתיים

ב. האם קיים פס מגנטי על הכרטיס

ג. האם הכרטיס מקושט

ד. האם יש על הכרטיס ציפוי של יריעת ניילון אשר הודבקה בחום (למינציה)

מהו מַצְבֵּעַ ?

א. לוח צביעה

ב. מברשת מיוחדת לצביעת כיתות

ג. לורד, טוש

ד. איפור של מורות

 

הנה לפניכם הפתרונות וגם מקור המילה של חלקם. אם הצלחתם לקבל 100 נקודות בבוחן, טפחו לעצמכם על השכם והמשיכו ללמוד ולחקור את השפה העברית.

שׁוֹמְרַן דַּפִּים - מכירים את השקית השקופה הזו ששומרים בה דפים? חלק מכנים אותה שמרדף, חלק סתם קוראים לה בפשטות ניילונית. השם  התקני כאמור הוא שׁוֹמְרַן דַּפִּים ובקיצור פשוט שומרן. המונח שומרן נקבע בהשראת מונחים אחרים במשקל פועלן המציינים אמצעים לשמירת ניירות ולתיוקם: חובקן, כורכן, עוטפן, סודרן ועוקדן (קלסר), אושר באקדמיה בשנת תשס"ו (2006). התשובה אם כן היא ג'.

מְחִיקוֹן הינו טיפקס ולכן התשובה היא ג'.

שְׁאֵלַת בְּרֵרָה - איך אתם אוהבים את המבחן שלכם? פתוח או אמריקאי? כך או כך חשוב שתדעו שהביטוי התקני לשאלה אמריקאית (שאלה  במבחן שמוצעות בה כמה תשובות, ועל הנבחנים לברור מתוכן תשובה נכונה אחת או יותר) הינו שְׁאֵלַת בְּרֵרָה. כמו כן מבחן שיש בו שאלות בררה נקרא מִבְחַן בְּרֵרָה. 
המילה בררה מציינת את הפעולה של הבורר, בדומה לשימושה במשפט "הבררה בידכם", וזו משמעותה הראשונית של המילה. יש הנוקטים את הצירוף המסורבל 'שאלת רב־בררה' על פי המשמעות המשנית של בררה לציון אחת האפשרויות שנבררו. ואולם המונח התקני הוא 'שאלת בררה' כאמור. המונח אושר באקדמיה בשנת תשס"ב (2002). התשובה הנכונה היא ד'.

חִשָׁכוֹן הוא בלקאאוט. התשובה הנכונה אם כן היא א'.

קֶטַע עָלוּם - תמיד יש את הילד בכיתה ששואל את המורה "יהיה אנסין במבחן?". מעתה למדו את אותו הילד לשאול באופן תקני: "המורה, האם יהיה קֶטַע עָלוּם במבחן?". הפירוש המדויק הוא טקסט במבחן שנשאלות עליו שאלות או שיש לתרגמו – בלי שהיה באפשרותם של התלמידים להכינו מראש. 
המילה עָלוּם היא אחת משורה של מילים המציינות הסתרה: גָּנוּז, חָתוּם, כָּמוּס, סָפוּן וצָפוּן, סָתוּם, סָמוּי ועוד, והיא קרובה אל המילים תַּעֲלוּמָה ונֶעֱלָם. יש 'פרשיות עלומות', 'פרק עלום מן העבר', 'עלום שם' (אנונימי), 'ביצה עלומה' (ביצה שיצקו אותה שלמה לנוזל רותח והחלמון נעלם בתוך החלבון) וגם 'קטע עלום'. המונח אושר באקדמיה בשנת תשנ"ד (1994). התשובה הנכונה היא ב'.

מַדְגֵּשׁ הוא מרקר והתשובה הנכונה היא ג'.

עִטּוּי - עיטוי הוא ציפוי של יריעת ניילון (דקה או עבה) המודבקת בחימום ובלחץ על צדו האחד או על שני צדיו של נייר או קרטון. נוהגים לְעַטּוֹת כרטיסים (כגון כרטיס תלמיד, כרטיסי עבודה לתלמידים), כריכות של ספרים, דפי ספרים לפעוטות ועוד. השורש עט"י מוכר מן הפעלים עָטָה ("עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה", תהלים קד, ב) והֶעֱטָה ("הֶעֱטִיתָ עָלָיו בּוּשָׁה", תהלים פט, מד), משם התואר עָטוּי (עטוי מעיל, עטוי פלומה) ומשם העצם מַעֲטֶה. המשמעות המשותפת לכל אלו היא כיסוי ועיטוף. המונח עיטוי אושר באקדמיה בשנת תשס"ד (2004). התשובה הנכונה היא ד'.

מַצְבֵּעַ הוא טוש, לורד ולכן התשובה היא ג'. 

מה מקור צירוף המילים 'בית ספר' ?

צירוף המילים 'בית ספר', המוכר לכל ילד, היה מוכר גם לילדים שחיו בתקופת חז"ל. בית הספר נזכר במשנה ובתוספתא, ובתלמודים אף מסופר על תולדותיו.

הסֵפֶר שעל שמו קרוי בית הספר הוא התנ"ך. הילדים הרכים – תינוקות של בית רבן – למדו מקרא מן הספר, והבוגרים יותר שיננו תורה שבעל פה בבתי תלמוד או בבתי מדרשות: "ארבע מאות וששים [גרסה אחרת: ושמונים] בתי כנסיות היו בירושלים, וכל אחת ואחת היה לה בית ספר ובית תלמוד – בית ספר למקרא ובית תלמוד למשנה" (ירושלמי כתובות יג:א, עג ע"ד; מגילה ג: א, כג ע"א).
תוכלו למצוא כאן מידע נמעניין נוסף על 
חינוך בראי האקדמיה ללשון - חגיגת העברית במרשתת

מילים חדשות שאושרו לאחרונה

הנה מספר מילים שאושרו ממש עכשיו בחודש דצמבר על ידי האקדמיה ללשון עברית:

נֶכְדָּן הוא נכד האח או האחות, דּוֹד רַבָּא ודוֹדָה רַבְּתָא הם אחֵי הסב או הסבה, כשתרצו להזמין חברים לאירוע חברתי של "על האש" תזמינו אותם למִצְלֶה, אם הילדים רוצים זְלֹלֶת הם בעצם מבקשים לאכול ג'אנק פוד, עוּגוֹנִית היא קאפקייק, השׁוֹקוֹלָדַאי הלוא הוא האדם שמקצועו עיבוד והכנה של ממתקים ומוצרים משוקולד והמִגְדְּנַאי הוא קונדיטור. כשמשהו מתקלקל בבית ואבא מתעקש לנסות ולתקן בעצמו אך לבסוף מזמין את התִּקּוּנַאי שהוא ההנדימן, כשתבואו להוציא דרכון עליכם להצטייד בתְּמוּנָה מְזַהָה שהיא בעצם תמונת פספורט ואילו כשהאינסטלטור יבוא לשחרר את הסתימה הוא לא ישתמש בפומפה אלא בפַּמְפֶּמֶת.

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008