יום ש' 15/12/2018 | 4:31
 
 
 
 
 > להתנדב בתבונה
חלק ממטרות היסוד של החינוך הערכי במערכת החינוך הן "טיפוח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינה ישראל" (חוק חינוך 2000). משרד החינוך נערך בימים אלו למימוש הכתוב בחוק, על ידי הרחבת התוכנית "מחויבות אישית" לתוכנית מעורבות חברתית מובנית, שתתקיים לאורך שנת הלימודים ובמשך כל שנות הלימודים ברצף חינוכי מכיתה ד' ועד כיתה י"ב.
 
התנדבות וסולידריות קשורות זו בזו. הביטויים "אחריות הדדית", "עניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת","מעשר עני",  "גמילות חסדים", "מתן בסתר" – הם כולם מושגים מהתרבות היהודית, העוסקים בחובתם של חברי הקהילה לדאוג זה לזה. גם בתרבויות האחרות הקיימות בארץ רווחים מושגים של נתינה לזולת. 
 
בעיתות חירום ומלחמה אנו עדים להתגייסות מהירה של אזרחים וארגונים מהמגזר השלישי ומהמגזר הפרטי לסייע לעורף. בני נוער רבים נוטלים גם הם חלק במאמץ הכולל ומתנדבים במסגרות שונות. 
 
ההתגייסות של העורף למען עצמו אכן מחממת את הלב, ועם זאת היא מעלה שאלות ותהיות, שהחברה הישראלית מתחילה לבדוק ולחפש להן תשובות:
o       מה היה קורה אלמלא הארגונים היו מתערבים ופועלים?
o       מהם המניעים, הגלויים והסמויים, העומדים מאחורי מעורבות קהילתית של ארגונים עסקיים שונים?
o       מהי תפיסת העולם של ארגונים חברתיים שונים ומה משמעותה של תפיסה זו עבור הפרט, הקהילה והחברה?
o       כיצד למנוע כפילויות במתן שירותים לאזרחים על ידי הארגונים מהמגזרים השונים?
o       מהם כיווני הפעולה האפשריים עבור ארגוני החברה האזרחית (משלימים את מה שהמדינה לא יכולה לתת, מחליפים את פעולות המגזר הציבורי בעקבות תהליכי הפרטה, יוזמים דרכי פעולה חדשות, תובעים מהמגזר הציבורי לתת שירותים נדרשים ועוד).
o       האם ישנם מצבים שבהם על ארגוני המגזר השלישי לדרוש מהמגזר הציבורי לתת לאזרחים את מה שמגיע להם על פי חוק?
 
ב-5 בדצמבר יתקיים ברחבי העולם יום ההתנדבות הבינלאומי על פי החלטת האו"ם. חינוך למעורבות, מעצם הגדרתו, משלב בין מטרה קוגניטיבית, הכוללת את הבנת הערך והשלכותיו על הפרט ועל החברה, לבין פיתוח דפוסי התנהגות של פעולה למען החברה. למידה מתוך התנסות (דיואי) היא הגישה הפדגוגית שתתרום להשגת מטרות אלו. 
 
הגיליון הנוכחי עוסק בשאלת תפקידה של החברה האזרחית ובמקומם של בני הנוער בתוכה באמצעות משחק סימולציה ודיון במשמעויות שעולות במהלכו. מטרתו לעודד את בני הנוער להתנדב מתוך שיקול דעת לפעילות משמעותית במסגרת ארגוני החברה האזרחית: להיות מעורים בתפיסות העולם של הארגון, לתת את דעתם על בעיות ערכיות העשויות לנבוע מבחירת דרך פעולה אחת במקום אחרת ולתפקד כ"מתנדבים נבונים".
 
אני מקווה שגיליון זה יעודד את המחנכים, המדריכים ובני הנוער לדון במטרות ובתפקידים של החברה האזרחית ושל הארגונים הפועלים במסגרתה ובמקומם של בני הנוער בפעילותם ההתנדבותית בארגונים אלה, ויוביל אותם בעקבות הדיון לפעילות פורייה ומועילה הלכה למעשה.
 

מתוך אתר מינהל חברה ונוער

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008