יום ב' 22/10/2018 | 12:59
 
 
 
 
 > הערכות הצוות החינוכי לפתיחת שנה בגן הילדים

פתיחת שנה בגן היא תקופה עמוסה מבחינה מנהלית ורגשית. כדי להקל על העומס, להפיג חששות ולהפוך את הכניסה לגן לחוויה נעימה ורגועה, אנו ממליצים לגננת להסדיר מראש את הנושאים הבאים: 

  • מפגש עם הילד והוריו – מומלץ לקיים מפגש עם הילד והוריו עוד לפני פתיחת הפעילות בגן. המפגש נועד לתיאום ציפיות עם ההורים ולשיפור ההסתגלות של הילד לסביבת הגן ולגננת. ניתן לערוך את המפגש באופן פרטני או קבוצתי. 
    במידה ומדובר במפגש קבוצתי חשוב לערוך היכרות קצרה בין הילדים על מנת שיוכלו להכיר זה את זה ולחוות חוויה משותפת עוד לפני כניסתם לגן. כדאי לערוך לילדים סיור מודרך בגן, להציג להם צעצועים ולהבטיח, שעם כניסתם לגן יוכלו לעשות שימוש יומיומי בכל המוצע בגן. 
    אפשרות אחרת היא להזמין את כלל ההורים והילדים למפגש קצר לפתיחה חגיגית של שנת הלימודים שתכלול סיפור קצר, שיר או ריקוד, וכיבוד קל.
     
  • אספת הורים ראשונה - המפגש יכולה לכלול נושאים לדיון כגון שיתוף פעולה בין ההורים והגן; דרכי העבודה בגן; מקום המשחק; סדר היום בגן; מה ואיך לומדים בגן. במהלך המפגש יש לייחד זמן להעלאת הציפיות והשאלות שמטרידות את ההורים עם פתיחת שנת הלימודים. מענה לשאלותיהם יפחית את החרדה האופיינית אצל הורים בתחילת השנה. אפשר לבקש מההורים להציע דרכים ורעיונות לשיתוף פעולה בין הגן והבית ולמעורבות שלהם בחינוך הילדים בגן. חשוב לתאם את הציפיות בין ההורים לבין צוות הגן.
     
  • מפגש של צוות הגן – יש לקיים מפגש מוקדם עם סייעת הגן והצוות המסייע. מטרות המפגש הן היכרות, דיון משותף להצגת הציפיות של כל אחד מחברי הצוות, לקביעת ערוצי תקשורת ונוהלי עבודה, להגדרת תחומי האחריות של כל אחד מחברי הצוות, לקביעת תאריכים למפגשי צוות על פי תכנון ידוע מראש לאורך השנה, להגדרת האחריות מול הורי הילדים ודרכים לתקשורת עמם, לקביעת נהלים לתקשורת עם גורמי חוץ.
  • בטיחות וביטחון - על הגננת לקבל אישור בטיחות מהרשות המקומית, לוודא תקינות המתקנים בגן וקיום של ציוד לשעת חירום. בנוסף, יש לעבור על הנהלים המלאים בנושאי בטיחות וביטחון.
  • יצירת קשר עם הרשות המקומית – לפני פתיחת הפעילות בגן יש ליצור קשר עם הרשות החינוך המקומית לשם : 1) קבלת מפתחות הגן, 2) קבלת רשימת ילדי הגן מהבעלות, 3) ארגון חומרי עבודה וניקיון (יש רשויות המספקות זאת ואחרות הדואגות למימון רכישתם).
     
  • הצהרת בריאות - הנוהל המחייב כל מוסד חינוכי לקבל מההורים לפני תחילת שנת הלימודים הצהרה על בריאות ילדם בכל שנת לימודים ובכל שכבות הגיל כולל בגני הילדים.

הימים הראשונים לפעילות – פרידה והסתגלות


זמן ההסתגלות של הילדים למסגרת החדשה שונה מילד לילד. ילדים מביעים את קשייהם במגוון דרכי ביטוי: בכי בלתי פוסק, תגובות כעס, נטייה להתבודדות, תוקפנות ועוד. כדי להקל על תהליך זה ישנם מספר נהלים והמלצות לשבוע הפעילות הראשון:

  • קיצור שעות הפעילות – לפי הנהלים, בפתיחת שנת הלימודים בגן, יקוצרו שעות הפעילות לילדים בני 4–3 שזו שנתם הראשונה. ילדים אלו יגיעו לגן ביום הראשון לשנת הלימודים בשעות 08:00–10:00, ביום השני בשעות 08:00–11:00 ורק החל מהיום השלישי יישארו עד סוף היום.
     
  • הפרידה מההורים -  תהליך הפרידה בפתיחת שנת הלימודים בגן, הוא לעתים תהליך קשה לילדים ולהורים. בתחילת היום חשוב לאפשר להורים לשהות במחיצת ילדיהם ולעודד אותם להיפרד מהם בקצב המתאים לכל ילד. חשוב להדגיש בפני ההורים כי רגע הפרידה הוא משמעותי, ולכן רצוי לציין אותו ב"טקס פרידה" קבוע (כמו נשיקה או נפנוף לשלום) ולא מומלץ להתגנב החוצה או "להיעלם".
  • פעילות אחרי פרידה – אחרי הפרידה מההורים מומלץ לקיים פעילות שתסייע לילדים לעכל את הפרידה. ניתן להקריא שיר או סיפור מתאים כגון "נשיקה בכיס" או "ליאור בכה כשאמא הלכה", המאפשרים הזדהות עם מצבן הרגשי של הדמויות. הגננת יכולה לעודד את הילדים לשתף את רגשותיהם על ידי שאלות כמו: "מה היית ממליץ כדי להתגבר?", או "איך היית מרגיע את הילד בסיפור?". 
  • משחקי היכרות - בפתיחת השנה הילדים אינם מכירים זה את זה וחשים בדידות. יש ילדים שיודעים להתחבר באופן טבעי ויש כאלה המתכנסים בעצמם ומתקשים להתקרב לילדים אחרים. בימים הראשונים כדאי לערוך משחקי היכרות שיעזרו לילדים להכיר אחד את השני ולהתחבר. למשל, ניתן לערוך משחק היכרות מוסיקלי, בו ילד עומד באמצע המעגל ועל פי השיר "אני עומדת במעגל" מזמין חבר. הזוג ירקוד ביחד באמצע המעגל תוך כדי אזכור שמו של מי שהוזמן בשיר. בהמשך, הילד שהוזמן עומד באמצע המעגל ומזמין חבר וכך הלאה.
     

אנו מאחלים לכל הגננות פתיחת שנה מוצלחת ושנה טובה.

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008