יום ו' 30/10/2020 | 1:11
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > חינוך לסקרנות

מאת: ד"ר יוסף אבינון

החינוך לסקרנות הוא חינוך להוויה של שאלות, כלומר חינוך שתכליתו ללמד את התלמידים לתפקד בתנאים של עמימות ובמציאות זורמת ומשתנה של בעיות ושל חוסר ודאות, של ספקנות, ביקורתיות וחיפוש אחר האמת. פתגם סיני אומר ״אדם ששואל עשוי להיות טיפש שתי דקות, אבל אדם שאינו שואל יהיה טיפש כל חייו״. על המורים לעודד את התלמידים ולדרבנם לשאול שאלות ולהטיל ספקות, לא לקבל שום דבר כמובן מאליו או כמצוות אנשים מלומדה, לא לפחד מקשיים ומבעיות.

כיום יש בחינוך יותר מדי סימני קריאה ופחות מדי סימני שאלה. רוב תלמידינו מטלטלים עמס בתום לימודיהם אוסף של ידיעות טפלות, מוזיאון של גרוטאות. מורים רבים מחניקים את הספונטניות של תלמידיהם והורגים את סקרנותם.

עלינו ללמד את תלמידנו שהחינוך אינו משהו שעושים לאנשים(דחיסת ידע), אלא משהו שאנשים עושים לעצמם (יצירת ידע). הלומד הוא שיוצר את הלמידה. החינוך נתפס כתהליך בלתי פוסק של התדיינות וחקירה, המבוסס על יצירת ידע לשם הבנה. תהליך זה רצוף נעלמים, שאלות, ספקות והשערות, ומי שמפחד מאלה ומחפש דרכים סלולות ומוגנות היטב, מוטב לו שלא יעסוק בחינוך. כי במקום שבו אנשים אינם מוכנים לקבל עליהם סיכונים, לחיות עם ספקות ושאלות פתוחות, לטעות ולהיכשל, לעולם לא יתרחשו דברים משמעותיים ומעניינים באמת; שם הכול מתנהל על־פי אמת אחת ועל-פי מה שנקבע ונגזר מראש. וחינוך המושתת על אמת מוחלטת, והוא כולו גזור וקבוע מראש, הוא חינוק (תעמולה, אינדוקטרינציה) ולא חינוך.

בשאלות יש בוודאי משהו מרגיז ומקומם מאוד. לעתים קרובות אנשים מרגישים מאוימים לנוכח שאלות. אבל אולי דווקא בשל כך הן כה חשובות, שכן הן מכריחות אותנו לחזור ולבדוק את עצמנו ולהגדיר לעצמנו טוב יותר את מה שאנו באמת רוצים לומר או להשיג. הן מחייבות אותנו לראות דברים מנקודות מבט שונות ומאפשרות לנו להציץ אל העתיד. העמדת השאלה כמנוע חיפוש אחר האמת במרכז הדיון בכיתה, והפחתה בערך המופרז שמורים רבים מייחסים לתשובות ״נכונות״, יכולות לשמש אחד האמצעים המרכזיים להשגת פתיחות וסובלנות מצד מורים לשאלות ״מטרידות״ או לתשובות ״לא נכונות״, ואף להעצמת החשיבה היצירתית, שמקורה בהכרה ש״התשובה״ אינה ידועה מראש ושתמיד אפשר להציע תשובות אחדות לשאלה נתונה.
החינוך לסקרנות אמור אפוא לאפשר למורים ליצור אקלים למידה שהתלמיד ירגיש בו חופשי לבטא את דעותיו ורגשותיו, חופשי לטעות, חופשי ללמוד מן הסביבה, מחבריו ללימודים, מן המורה ומן הניסיון. על החינוך לסייע לתלמידים לחוש את חדוות הלמידה. שהייתה כל כך טבעית בילדותם.

מתוך חוברת חינוך לערכים בעולם משתנה

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008