יום ה' 20/09/2018 | 1:29
 
 
 
 
 > לומדים דידקטיקה מליל הסדר

מאת: ד"ר יחיאל שרמן

בסיס קיומו האיכותי של האדם הוא הלימוד. מינקותא עלינו להרגיל את צאצאינו ללמידה. לא בכדי נקרא אדם לומד תלמיד חכם, תמיד תלמיד כל הזמן לומדים.

חשוב שכולנו ההורים והמורים האחראים לעיצוב דמותם של הקטנים נציב לעולם, היעדים והמטרות, נכין הכלים הנכונים כדי לכבוש כל יעד, ברור לנו שה"מה" חשוב ביותר הוא ייבחן בעיקר במבחן התוצאות, אך הדרך הנכונה לכבוש המטרה, ה"איך" חשוב לא פחות, התהליך להשגת החלום הופך לעיתים לחשוב ביותר, לא בכדי מלמדנו החכם מכל אדם "חנוך לנער על פי דרכו" הדרך חשובה עליה להיות מגוונת מעניינת חוויתית כי רק כך ילמד הדרך מתוך שמחה, ירצה יחפוץ לדעת עוד ועוד. למידה מתוך שמחה אינו רק כלי חינוכי הוא יעד ותשתית בסיסית לכל הצלחה.

ילד הלומד מתוך שמחה ואושר, מתוך חוויות של הצלחה, בחדווה ובגיל ראשו זקוף, הדימוי העצמי שלו גבוה ואיתן, ספוג הוא באופטימיות אשר מסייעת לו להתגבר גם על קשיים שבדרך.

בכל שלבי החינוך יש ליצור תשתית, קרקע פוריה של כלים נכונים דידקטיים כדי שהלמידה תהא בשלבים נכונים מושכים ומרתקים, ככל שהילד יהא שותף בלמידתו  שלו הוא יחוש כי הלמידה קשורה גם לו באופן אישי, תחושת השותפות מהווה אחד מבסיסי המוטיבציה להוסיף יידע והשכלה.

ככל שאנו ההורים והמורים נקפיד על הכנת הקרקע באמצעי ההוראה הנעימים והמושכים כן נזכה לפרות מעולים יותר ולהישגים גבוהים יותר.

חג הפסח נקרא במקורותינו חג החינוך על שום מה? בעיקר בגלל ליל הסדר המשמש כחג הדידקטי ביותר שלנו. חג בו חז"ל מזה מאות שנים לימדונו פרקי חינוך איכותי ונכון העדכני עד היום. ההורים המארגנים ומקיימים הלכה למעשה מצוות ליל הסדר חייבים להעמיק ולחשוב על כל צעד וכל עשיה בליל זה ולמצוא את הפן החיובי הערכי הלימודי שבחוויות ליל הסדר.

כאשר התא המשפחתי מהווה את מוקד הגאווה והלמידה, המשפחה מהווה את התשתית ליצירת בטחון עצמי של כל אחד מבני המשפחה, חג הפסח מהווה כר נהדר לאיחוד משפחתי ולאהבת אדם.

שאילת שאלות היא הקוד העיקרי בחוייה המשפחתית הדידקטית. מתן אופציה לשאלות מתוך הכתוב בהגדה וכל שאלה אחרת על יציאת מצרים ועל כל הכרוך בסדר. העידוד לשאילת השאלות חשובה ויעילה להפיכתו של הילד לחכם. דרך מתודית זו משלבת את הילדים במהלך כל הערב הנפלא. השיתופיות מהווה אחד מהקודים החשובים בהצלחה החינוכית כאשר אדם בכל גיל ובמיוחד הנוער השותף בחשיבה ובעשיה, בתכנון, בהכנות לקראת ובמהלך כל הסדר, דרך השאלות שלו מחד ומאידך הכל סביב והגדת לבנך, הילד הוא מוקד בכל הערב, ככל שהוא יחוש שותפות הרי התנהגותו עירנותו חשיבתו וכושר היצירה שבו יהיו מאלפים יותר, השותף מהווה חוליה איתנה בשרשרת ההצלחה.

השותף חש שהוא "משהו" ועל כן יפעיל ביתר שאת חשיבה יוזמה והעזה. השיתופיות מתחילה אף לפני הסדר כאשר כל אחד מבני המשפחה חייב לנקות את חדרו, מגרותיו וספריו.

השותפות האמיתית יוצרת תחושת שייכות, אני חלק חשוב מהמשפחה שלי ומהעם שלי, כדי שאדם יחוש חיובית וערכית עליו להרגיש שייכות מתוך שיתופיות השאלות "מה נשתנה" ועוד מגבירות בכל ילד בסדר את תחושת השייכות שלו

סדר וארגון נכון חשובים לפיתוח חשיבה יצירתית חיובית וטובה. הסדר מאוד מאוד מסודר, הרעיונות, הכלים, ההגדה של פסח מהווים דגם מצוין לחשיבות הסדר בחיים.

אין קפיצות דרך, הכל מנוהל על פי ההגדה הכתובה, על הכתוב בה ועל המשמעות של כל מילה, חמש עשרה תחנות: קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד וכו', כך צלחת הסדר הממחישה לנו כל שלב וכל רעיון זרוע, מרור ביצה וכו' הצלחת מעוררת שאילת שאלות.

ההידברות מהווה אחד ממוקדי הלמידה לכל אחד זכות לומר ולאשול ולדבר הדידקטיקה במיטבה.

האינטלגנציה הרגשית מודגשת היום מאוד משולבת בד בבד עם האינטלגנציה השכלית, הלמידה איכותית ומוטמעת יותר כאשר מתחוללת ברקע סבלנות, סובלנות אמפטיה, רוגע, שלוה, הקשבה, איכפתיות, יחס, כבוד והמון המון אהבה. כך ניתן ליצור "מתח" קל במהלך הסדר - גניבת האפיקומן, דחיית סיפוקים אחד מי יודע "רק" בסוף אמירת ההגדה.

האכילה מאורגנת ושונה פעמיים נוטלים ידיים ארבע פעמים שותים יין השימוש בכרפס, מרור אכילת מצה ומרור יחדיו.

ויש גם מתמטיקה – חשבון: 2 נטילות, 10 מכות, 4 כוסות, 4 בנים, 4 קושיות, 11 כוכביא, 13 מדיא, 15 בעלי חיים ארבעים מכות שלקו, כבן 70 שנה.

אנו מדגישים בחג זה התחשבות בזולת, באחר, בקהילה, מצוות "קמחא דפסחא" עזרה לעניים, רוב האנשים מתכנסים למשפחותיהם בחג נהדר זה ובכך מגבירים את איחוד המשפחה, ואהבת הרע בהזמנת אורחים לסדר.

אנו יודעים שהשפה האוצר הלשוני מהווה אחד מבסיסי ההצלחה החינוכית ילד המביע עצמו בעל פה ובכתב בלשון צחה כבר אוריין יבין כל הקורה בסביבה הקרובה. ההגדה בליל הסדר מזמנות לנו שפע של ביטויים ומעשירה אותנו בשפה העברית כמו ונצעק, ויאנחו, ויזעקו, שוועתם, נאקתם. ביעור, שריפה, יחץ בכל דור ודור.. הא לחמא עניא...

ניתן לשלב המחזה, שירה, דיקלום, חידון, הצגת הסימנים דרך רמזים.

הגיון השינוי, וההתחדשות מהוות דגם מצויין בדידקטיקה נכונה הרמב"ם מדגיש כי עלינו לעשות שינויים בלילה זה כדי שהבנים יראו וישאלו מה נשתנה.

ה"המחשה" מהווה אחד מאמצעי הדידקטיקה החשובים ביותר להבנה יעילה. רבים מהכלים קשורים בהמחשה ממשית, כמו הזרוע, הביצה, החזרת המרור, הכרפס  הגבהת מצה זו שאנו אוכלים.

בדידקטיקה נכונה וחכמה לומדים, מצות "והגדת לבנך" מקבלת משמעות מעמיקה וחודרת פנימה לכל ילד, "הסדר" הנכון מוכיח לנו כמה חשוב לחנך באמצעים חינוכיים נכונים מושכים ומרתקים. מדוע ההמחשה היא כלי בסיסי בהבנה מתוך חדוה שמחה ואהבה.

מתוך אתר מאמרים

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008