יום ש' 31/10/2020 | 21:42
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > אלימות בבית ספר

מאת: נתנאל נבט

כדי להתמודד עם אלימות ולמצוא פתרונות למניעת אלימות יש צורך להבין לעומק את התופעה ואת הנפשות הפועלים בה.


לגבי תופעת האלימות של בני הנוער בבית הספר מקובל לחלק את המניעים לתופעת האלימות בתוך בית הספר לשלושה סוגים:
 

א.  האלימות בבית הספר היא תוצאה של התרבות החברתית האלימה.

לפי גישה זאת בית הספר הוא ראי החברה ואם החברה אלימה אז ניתן לצפות שתהיה אלימות גם בבית הספר.

ההתנהגויות האלימות על פי גישה זאת הן תוצר של התפתחות של תת תרבות המכריעה במצבי דילמה לכיוון של עבירה על החוק ושמדגישה ערכים של חוזק, חוסן, ערמומיות ונקמה.

על פי גישה זאת תרומת החברה לאלימות בבתי הספר היא לא תולדה של תרבות של קבוצות שוליים או קבוצות פשע ועבריינות אלא היא ביטוי לתרבות החברתית הכוללת שרוויה באלימות.

בהתייחס אל בני הנוער, תורמים לתופעות האלימות גם אפיונים אנטגוניסטים כלפי עולם המבוגרים וכלפי נורמות וחוקים המוכתבים מלמעלה. גישה זאת מפקיעה את האחריות העיקרית על תופעות האלימות הבית ספרית מבית הספר עצמו ומטילה אותם על החברה.

  

ב. האלימות בבית הספר היא תוצאה של הניסיון הבית ספרי.

לפי גישה זאת בית הספר הוא מוסד שערכיו, נהליו ומבנהו הפיזי והאנושי תורמים להיווצרותה של אלימות.

המפגש של התלמיד עם התסכולים שבית הספר מציב, לימודית וחברתית, עם לחץ עצום להישגים, עם דרישה לנורמות התנהגות מסוימות שנתפסות כלא הוגנות ובלתי מתפשרות, עם שיעורים שתכנם הוא פעמים רבות לא רלוונטי לעולמם של התלמידים, המפגש עם הרגשה של זרות וניכור בבתי ספר גדולים ובכיתות עמוסות עם אקלים ארגוני מתוח ולוחץ ועם מורים שחוקים ועייפים גורמים לפי גישה זאת להיווצרות אלימות ולתופעות של ונדליזם.

גישה זאת מטילה הרבה אחריות על בית הספר להיווצרות האלימות וגם אחריות לפתרון הבעיה ובעצם הזדמנות לפתור את הבעיה מכיוון שהיא תחת אחריותו!

חוקר החינוך ד"ר אמנון כרמון ממכון ון ליר כתב לאחרונה כי "בית הספר היה בנוי על פי דגם של בית חרושת וסיפק את הצרכים של בתי החרושת: הוא הכשיר עובדים לתעשייה", אומר כרמון. "בית הספר מכשיר את התלמידים למלא הוראות בדייקנות. הוא מלמד שוב ושוב את אותה פעולה שגרתית"

ועוד הוסיף "הפדגוגיה הקיימת מתכחשת למצוקות ולבעיות של התלמידים, מנכרת ומשעממת אותם עד כדי אי הבנה של טעם הלמידה במתכונתה הקיימת. הניכור הוא גורם מרכזי לבעיות המשמעת הרבות ולהפערות בשיעורים". 
 
הפתרון הוא איפה בחיבור מחדש של המורים לתלמידים מעבר לידע שעובר בניהם. המורה צריך להשתמש בידע שצריך לעבור מאחד לשני לא כאל מטרה כשלעצמה בלבד לצורך סיום הבגרות בהצלחה אלא ככלי שבאמצעותו אפשר ליצור חיבור עם תלמידיו. לשמוע מה מציק להם, מה מעניין ומסקרן אותם ואלו בעיות ואתגרים עומדים לפניהם. בפתיחת נושאים שקרובים לתלמידים ודיון בהם אפשר להעביר ערך חינוכי אמיתי שהתלמידים לא יכולים למצוא בויקיפדיה ובאתר אינטרנט כלשהו. זהו לא ידע אובייקטיבי אלא ידע סובייקטיבי שהופך להיות חלק מהידע העצמי של התלמיד ושל חבריו לכיתה. מסקנה שהם הגיעו אליה יחד עם כל חברי הכיתה בעזרת המורה ולא ידע אמורפי שנמצא בענן ברשת האינטרנט שחייבים לשנן אותו אחרת נכשל במבחן. זהו ידע שהוא חלק ממנו ואיתו הוא יתקדם בחיים וימצא את דרכו. 
 
זה ההבדל שעונה לשאלה עם איזה ערך יוצא תלמיד מהכיתה?
 
1. עם תעודה וציון כמותי תחרותי.

2. עם ידע אישי שעזר לתלמיד לענות לעצמו על שאלות של זהות ושל דרך בחיים. עם מטען אישי שיכול לעזור לו בחיים.

  

ג. השפעת גורמים מצביים על היווצרות אלימות בבית הספר.

לפי גישה זאת שינויים במצב או בהקשר הסביבתי של בית הספר גורמים להיווצרותה ולהתחזקותה של האלימות.

כניסת מנהל חדש לבית הספר המנהיג שיטות חינוכיות אחרות, תחלופה משמעותית בצוות החינוכי המחייבת את בית הספר להתארגנות מחודשת וליצירת שפה משותפת חדשה, הגירה מאסיבית בשנה מסוימת של עולים חדשים או תלמידים חדשים המפרה את האיזון בהרכב התלמידים, כל אלה יכולים לגרום לשינוי וגם לזעזוע באקלים הבית ספרי וכמו כן לעלייתה של האלימות. 
 
אם ניטה לקבל את הגישה שבית הספר תורם בעצם מהותו לתופעות של אלימות ואם לא, אין שום ספק שלמערכת החינוך יש תפקיד מרכזי בהקטנת תופעות האלימות ובבניית אקלים מתאים למניעתם.
 
ישנן שאלות קשות ביחס לדרך הנכונה והיעילה בהתמודדות עם התופעה, יחד עם הבעת ספק ביחס ליכולתה של המערכת לעשות זאת לנוכח המשאבים המוגבלים העומדים לרשותה.

חלק מתוך מאמר בנושא

מתוך אתר מאמרים

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008