יום ג' 11/12/2018 | 22:03
 
 
 
 
 > דיונים ערכיים בחג החנוכה

הצעות לדיונים כמו בפעמים קודמות אנו מצרפים הצעות שונות לדיונים משפחתיים שאותם ניתן להעלות במסגרת הדלקת הנרות מידי ערב. נסו להעלות בכל ערב נושא אחד ולפתח אותו בשיחה משותפת עם הילדים והאורחים.

א. יוםראשון = "נר איש וביתו" - חשיבותה של המשפחה. אנו מדליקים חנוכייה למרות שמשפחה שלמה יכולה לצאת ידי חובת נר חנוכה בהדלקה של נר בודד בכל ערב. נסו לקיים דיון על מהותה של המשפחה כפי שהיא משתקפת באיחוד סביב הדלקת נר אחד? האם אפשר ללמוד מכאן על איךלפתור בעיות במשפחה? כיצד ניתן לשמור על יחסי חברות בתוך המשפחה ?

ב. יום שני = "כד קטן" - על חשיבותם של המעשים הקטנים לחולל שינויים גדולים הכד הקטן שנמצא חתום בחותמו של כהן גדול, שבמבט ראשון נראה כאילו אין בכוחו להציל את המצב ולהאיר מעבר ליום אחד,הספיק לשמונה ימים. נקודות לדיון: נהוג לומר כי אסור לזלזל בפרטים הקטנים. האם אתם יכולים להזכר בדוגמאות אישיות שמתאימות לכלל הזה? מדוע לדעתכם לפעמים דווקא המעשה הקטן כמו מילה טובה או חיוךמצליחים לחולל בסופו של דבר את הרצון אצל אנשים לפעול גם במישורים רחבים יותר? האם ניתן ללמוד מכאן על כוחו של הפרט לחולל שינוי? ואם כן: מה זה אומר לגבי כל אחד מאיתנו?

ג. יום שלישי = "מוסיף והולך או פוחת והולך" - על מקומה של ההדרגתיות לעומת תרבות של שיאים וריגושים. נסו לפתח דיון בשאלה מהי הדרך היותר נכונה והיותר מתגמלת: האם דרך שבה מושגת שלמות בבת אחת )"כוכב נולד"(, או דרך של השתלמות שעוברת דרך קשיים, התפתחויות ובנייה הדרגתית? היכן נמצאת התהילה והאם נכון וצודק הדבר ?
בימים ההם בזמן הזה | 5

ד. יום רביעי = "פירסום הנס" - על היחס שבין אמונה ורשות הרבים. העמדת החנוכיה ברשות הרבים בכדי לפרסם את הנס מהווה גם סוג של הצהרה רוחנית על האמונה שהייתה בימים ההם וקיימת גם בזמן הזה נקודות לדיון: מהי האמונה ? מה גורם לה להיות חזקה כל כך גם ברגעי משבר ? אילו תכונות נדרשות על מנת לא לאבד תקווה? האם יש לכם חווית אמונה אישיות שאתם יכולים לשתף בה אחרים?

ה. יום חמישי = להודות ולהלל" - על החשיבות באמירת תודה!
למרות שחנוכה אינו חג מן התורה ולמרות שמלכות ישראל חזרה רק ל200- שנה, חכמים החליטו בכל זאת לקבוע אמירת הלל בחנוכה. נסו לדון על חשיבותה של התודה והכרת הטוב: מדוע חשוב להודות?מה הערך החינוכי שטמון מאחורי התודה ומה הערך האנושי שיש בה עבור מי שמודה ולמי שמודים לו? האם צריך להודות על כל דבר )גם על דברים שמגיעים לנו בדין?( ואם כן למה?

ו. יום שישי = "חג חנוכה - חג החינוך" הארות חינוכיות מסביב לחג החנוכה חנוכה מכנס בתוכו הרבה מאוד ערכים חינוכיים הקשורים לתרבות, אמונה, סגנון חיים והיכולת להאיר מקומות חשוכים. כדאי לקיים דיון על מקומם של הערכים בחברה שלנו, עד כמה הם קיימיםובמה ההם תורמים ליצירת חברה טובה וצודקת יותר? האם ערכים הם עניין קבוע או אינדיוידואלי? האם יש בקרבנו מקום לאנשיםשיש להם ערכים שונים משלנו? האם חשיבה ערכית שונה אמורה להתקבל בסובלנות ובסלחנות או לההדף בו במקום? היכן עובר הגבול בין תפיסה ערכית אחת לאחרת ומה הופך תפיסה אחת ל"טובה" על פני האחרת?

ז. יום שביעי = "התבוללות ולאומיות" - על היחס הנכון שבין פתיחות לעולם הגדול לבין התבוללות מסוכנת. ה"התיוונות" הייתה ונותרה אחת מהסימנים השליליים של חנוכה. "התיוונות" במשמעותה המקורית הייתה כינוי לתהליך של הטמעות באימפריה ההלניסטית ובתרבות ההלניסטית על מאפייניה השונים. חשיבות רבה נודעה באותה תקופה דווקא לסממנים החיצוניים כמו הלבוש ושינוי השם שהיו הסימנים הראשונים להעיד על התייונות - מה מסמל התייוונות בימינו, האם דבר שכזה קיים בכלל? - האם גם בימנו אימוץ רעיונות או דפוסי התנהגות מתרבויות שונות כמו סמלים שונים, תכשיטים, או לבוש הם בהכרח התייונות או סתם עניין של אופנה? - האם לדעתכם גם הרחבת דעת ולימוד פילוסופיה היא התיוונות, או שיש הבדל בין לימוד לשם השכלה ולימוד לשם אימוץ הרעיונות באופן ישים? איפה הגבול עובר.

מתוך אתר כיפה

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008