יום ש' 31/10/2020 | 21:14
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > "איכותה של מערכת חינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה "

פרופ' ברכה אלפרט, דקאנית הפקולטה לחינוך, המכללה האקדמית בית ברל

דו"ח OECD קבע לא אחת כי קיים מחסור גדול במיוחד במורים איכותיים בישראל. השכר הנמוך, הצפיפות בכיתות, תנאי הקבלה להכשרה להוראה הנמוכים , כל אלה, לא משכו כוח אדם איכותי למערכת החינוך.  גם דו"ח מקנזי שניסה למצוא את הגורם המשפיע ביותר על איכותן של מערכות חינוך, קבע חד משמעית: איכות חינוך הילדים תלויה באיכות המורים .
המסקנות שעולות מדו"ח מקנזי ודו"ח OECD  מתקבלות במלוא כובד הראש הראוי על ידי כל המערכות העוסקות בהכשרת מורים. בשנים האחרונות, נתוני הקבלה הנדרשים להכשרה להוראה עלו משמעותית. נפתחו תכניות חדשות המושכות אקדמאים בעלי הישגים, תכניות להוראת מתמטיקה לרמה גבוהה המושכת אליה מהנדסים ואנשי הייטק וביניהם קצינים פורשי צבא, ועוד. בנוסף המערכות העוסקות בהכשרת מורים שמות דגש הולך וגובר על התנסות ישירה ומוגברת בגנים ובבתי ספר תוך יצירת שותפויות עם מוסדות החינוך עוד בשלב ההכשרה. כל התכניות והמהלכים הללו  פותחות את שערי מערכת החינוך בפני עתודה חזקה ומצוינת של מועמדים להיכנס לבתי הספר שלנו.
ניתן לראות שהמהלכים שנעשים להשבחת איכות המורים נושאים פרי. הנתונים מצביעים על גידול ניכר במספר האקדמאים, שבחרו לנטוש מקצועות שבהם עסקו לטובת עבודה שיש בה שליחות חברתית כמורים וכמחנכים לילדים ובני נוער. כמו כן ישנו  זינוק בביקוש להוראת המתמטיקה.
אולם בתוך תהליכים מבורכים אלה יש לשים לב לסימני אזהרה. יש חשש כי כמה בעיות קשות ולא פתורות עדיין עשויות להנשיר מורים טובים שנכנסו למערכת, ולהסיט מדרכה את מגמת הבחירה של אקדמאים בהוראה כמקצוע. ראשית, סוגיית הצפיפות בכיתות. מועמדים טובים להוראה, רוצים שיינתנו להם תנאים נאותים להצלחה. כיתות צפופות מקשות מאוד. נאמר כבר על ידי רבים כי הישגים לימודיים טובים קשורים לכיתות קטנות יותר. הרפורמות האחרונות של משרד החינוך (אופק חדש ועוז לתמורה) וכן פרויקט הדגל החדש של משרד החינוך לפיו נכנסת סטודנטית להוראה כמורה שניה לכיתה (פרויקט אקדמיה-כיתה) הם חשובים ותורמים, אך אינם מספיקים. על המדינה להמשיך ולהשקיע יותר בצמצום מספר התלמידים בכיתות.
שנית, אקדמאים רבים, המסבים את מקצועם להוראה, צברו ניסיון במערכות ציבוריות ופרטיות שאינן מערכת החינוך . מתברר כי משרד החינוך אינו מכיר בניסיון זה לצורך ותק. התוצאה היא שמורים חדשים ,שמאחוריהם שנות עבודה רבות, מגלים עם קבלת המשכורת הראשונה שלהם כמורים כי שכרם הוא של מתחילים ויעברו שנים רבות עד שיזכו לתגבורו. אנשים שנטשו מקצועות מכניסים מרגישים מושפלים ונפגעים על התגמול הדל הניתן להם על המאמצים והמחירים שהם שילמו כדי להיות מורים ומחנכים. יש צורך דחוף לפתח תבחינים  חדשים להכרה בותק קודם של אקדמאים בעלי ניסיון.
שלישית, אקדמאים בעלי נתונים אישיים ואינטלקטואלים גבוהים שואפים להיות מקצוענים המוכרים ככאלה. הם בוחרים ונבחרים להוראה בשל יכולות גבוהות . אנשי מקצוע כאלה זקוקים לאמון ולאוטונומיה. מערכת החינוך בישראל, נוטה לריכוזיות, לפיקוח יתר ולביורוקרטיה מתישה. את אלה יש לצמצם. נתונים ממחקרים כמו גם לקחים ממערכות חינוך מצליחות בעולם מעידים כי מתן יותר סמכויות בקבלת החלטות הן למנהלים והן למורים בבתי הספר קשורים להצלחה רבה יותר הן של המורים והן של התלמידים.
אם ראשי מערכת החינוך, לא יחשבו  באופן יצירתי ויזדרזו לתת מענה לצרכים העולים מן השטח, של אקדמאים שבוחרים לנטוש את המקצוע שלהם ולהתנסות במקצוע ההוראה, המגמה החיובית תיעצר ונחזור כמה שנים אחורה . יש להמשיך לעודד ולהעצים את התוכניות והתנאים, שמושכים כוח אדם איכותי למערכת החינוך. רק כך יעלו ההישגים של תלמידי ישראל. 

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008