יום א' 25/10/2020 | 4:22
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > כניסת סמארטפונים לבתי הספר, יתרונות, חסרונות

אחד המאפיינים המובהקים של תקופתנו הוא המסכים המקיפים אותנו מכל עבר: מסכי המחשבים הנייחים והניידים, מסכי הטלוויזיה, הטאבלטים והטלפונים הסלולריים. החשיפה למסכים היא בלתי-נמנעת ומבוגרים, בני נוער וילדים מבלים מולם שעות רבות. הם משמשים אותנו לעבודה, ללימודים, ולבילוי שעות הפנאי. באמצעות המסכים אנחנו מתקשרים עם אנשים אחרים, מקבלים מידע, מתעדים ומצלמים, משחקים ומבלים. בזכות המסכים, המידע זמין, הבילוי נגיש והתקשורת מיידית.

גם במוסדות חינוך, גובר השימוש במחשבים ובלוחות חכמים, התורמים רבות לגיוון הלמידה ולהעשרתה.

הזמינות של המסכים מחייבת לפתח בקרב בני נוער מיומנויות לצריכה ביקורתית של מידע מסוגים שונים. שימוש במסכים לרכישת מידע ולהרחבת אופקים הוא שימוש ראוי ומעצים, שמפתח סקרנות ומרחיב ידע. לעומת זאת, שימוש לא-ראוי עלול להביא לבדידות, לניכור ולהסתגרות חברתית, לקשיים בתקשורת בין-אישית, לקשיים בדחיית סיפוקים, לתפיסת מציאות מעוותת, לחשיפה לאלימות ולפורנוגרפיה, ובמצבים קיצוניים גם לניצול לרעה ולהתעללות מצד פדופילים ועבריינים מסוגים שונים.

עלינו לדאוג לכך שבני הנוער יעשו שימוש נבון במסכים, שימוש שיועיל להם, שיקדם אותם ושלא יפגע בהם. כמו כן, עלינו לפתח בהם מיומנויות חברתיות לשימוש בכלים הטכנולוגיים ברגישות ובהתחשבות. 

הנחיות משרד החינוך לשימוש בטכנולוגיה אישית במהלך פעילות בית ספרית

על פי חוזר מנכ"ל ע' 1(א) של משרד החינוך, כל שימוש בטכנולוגיה אישית בכלל ובטלפון נייד בפרט במהלך השיעור ובזמן בחינות אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי. אין להציבו בשום מקרה על השולחן בכיתה. השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות.

צילום בזמן שיעור באמצעות הטלפון הנייד אסור בהחלט.  צילום במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות ובתנאי שלא יפגע בכבודו של המצולם ובצנעת הפרט שלו.

מומלץ לא להביא כלל מכשירים ניידים  לבית הספר (פרט לסיכון מהקרינה, המכשירים משמשים יעד לגנבות, למסחר ובאופן עקיף לאלימות בבית הספר). בכל מקרה של הבאת המכשיר יש ליידע את התלמידים ואת הוריהם כי בית הספר אינו אחראי לנזק שייגרם לו, לאבדנו או לגנבתו. הנהלת בית הספר רשאית לאסור הבאת מכשירים ניידים לבית הספר או להגביל את השימוש בהם בהתאם להחלטות הצוות. בכל מקרה תהיה המדיניות הבית-ספרית  בהלימה להנחיות לעיל.

עם זאת, בחוזר המנכ"ל שפרסם המשרד בספטמבר 2011 נאמר כי "יש לקיים הסברה מותאמת לגיל התלמידים ולעולם המושגים שלהם שמטרתה הקניית הרגלי שימוש נכונים ומושכלים בטלפון הסלולרי, ובה יש לפרט לתלמידים מה הם הרגלי השימוש הנכונים. יש להטמיע הרגלים אלה בחיי היום-יום ולהחילם על כלל קהילת מוסד החינוך". כמו כן להנחיה מצטרפות המלצות כגון קיצור משך השיחה, שימוש באוזניה וכו'. 

חסרונות השימוש בטלפונים סלולריים בבית הספר

  • סכנת קרינה – הטלפון הסלולרי מאפשר תקשורת אלחוטית באמצעות קרינה אלקטרומגנטית בטווח של גלי רדיו. לשימוש הנרחב בטלפון הסלולארי כמכשיר המאפשר תקשורת טכנולוגית מתקדמת יש השלכות על הבריאות. בחודש מאי 2011 הגדיר ארגון הבריאות העולמי את הקרינה הנפלטת מטלפונים סלולריים כמסרטן אפשרי. משרד הבריאות אימץ את עקרון הזהירות המונעת בדגש על אוכלוסיית הילדים ובני הנוער. יש להקנות לילד הרגלי שימוש נכונים ומושכלים בטלפון הסלולרי, כגון: קיצור משך השיחה,    העדפת השימוש במסרונים (SMS) על פני שיחות, שימוש באוזנייה והרחקת מכשיר הטלפון הסלולרי מהגוף, הימנעות משימוש לילי בטלפונים סלולריים, הגורם לחוסר שינה, הימנעות משימוש בטלפון סלולרי במקומות ללא קליטה כגון מעלית והעדפה שלא לשאת את הטלפון הסלולארי בסמוך לגוף, בכיס או על מתלה וכד'.
  • סמל סטטוס – אמנם לילדים ונערים רבים יש טלפון סלולרי ברשותם, אך עדיין לא לכולם. בדיוק כמו בגדים ונעליים, גם הטלפון הסלולרי מפריד בין שכבות סוציואקונמיות שונות, ויכול ליצור ניכור בין ילדים בבית הספר.
  • מערכות יחסים וירטואליות - ילדים רבים מתראים פחות ופחות עם חברים ומערכות יחסים שלמות מתחילות, מתנהלות ומסתיימות באופן וירטואלי. התקשורת הווירטואלית יוצרת את האשליה שאנחנו מחוברים למה שקורה ונמצאים בקשר.
  • חלוקת קשב - משתמש ממוצע מקבל כ-150 התראות שונות ביום, רבות מגיעות תוך כדי פעילות אחרת וקוטעות את רצף הפעולה. כך יוצא שכמעט בכל רגע צריכה להתבצע חלוקת קשב בהתייחס לכל מה שקורה על המסך, דבר שיוצר מעין "הפרעת קשב תרבותית".
  • תלות והתמכרות - נוצרת תחושה של תלות בקרב הילדים והם מרגישים שהם לא יכולים להתנהל ללא המכשיר. הפרעות התמכרות לאינטרנט עדיין דורשות מחקר אך לדברי מומחים, הקריטריונים לאבחון ההתמכרות לאינטרנט יכללו בין היתר בילוי זמן ממושך בגלישה באתרים, תוך ויתור על קשרים חברתיים, או לחילופין מטלות יומיומיות, צורך לבלות זמן ממושך כדי להגיע לדרגת סיפוק גבוהה ("היי") אובדן עניין בעיסוקים אחרים, חוסר יכולת לחדול משימוש במחשבים ובסמארטפונים, ושימוש באינטרנט לשיפור מצב רוח ירוד או לבריחה מהמציאות.
  • השפעה על היציבה ואיבוד מיומנויות כתיבה - מכיוון שכל פעולה נעשית בלחיצת כפתור, החוויה של הקלדה שונה מחוויית הכתיבה.
  • השמנה - ישיבה מול הטאבלט מחליפה לעתים פעילות גופנית. אם בעבר הילדים היו משאירים מאחוריהם את המחשבים ויוצאים החוצה לשחק, לטייל או לעסוק בפעילות גופנית, כיום הם עסוקים גם מחוץ לבית במגע במסכי המכשירים השונים.
  • יותר ילדים זקוקים למשקפיים - הנזק הפוטנציאלי משעות מרובות מול מסך מגדיל בצורה ניכרת את אחוז הילדים הזקוקים למשקפיים מוקדם מהצפוי. הסכנות באות מהתבוננות ארוכת שעות במסך מרצד, שגורמת בטווח הארוך לירידה בחדות הראייה. וזה גורם לפגיעה בריכוז ולכאבי ראש.  

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008