יום ש' 17/11/2018 | 3:05
 
 
 
 
 > אמנת זכויות הילד
מאת: טובה בן ארי - מפקחת ארצית לזכויות התלמיד, מנהל הפדגוגי

השנה מציינים ברחבי העולם וגם בישראל 25 שנים לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד/ה. תלמידי מגמת אמנויות העיצוב הוזמנו על ידי המפקחת הארצית לזכויות התלמיד במנהל הפדגוגי, טובה בן ארי, ועל ידי עינת קריצ'מן, מפמ"ר מגמת אמניויות העיצוב, להכיר ולדון בסעיפים השונים של אמנת זכויות הילד. הכרה הרחבה לה זכתה אמנה זו  בקרב 193 מדינות מחזקת את תוקפה והופכת אותה לסטנדרט בינלאומי מקובל. זכויות מוגבלות בערכן אם הן אינן ידועות ואינן מוטמעות בעשייה היום יומית, במיוחד בתקשורת החזותית כאן, המהווים נדבך משמעותי בחיי הילדים והנוער. 

האמנה מבטיחה לילדים קשת רחבה של זכויות אקטיביות, אזרחיות, פוליטיות, חברתיות, כלכליות ותרבותיות. הזכויות ניתנות לכל ילד/ה כדי להבטיח את זכויותיו  כאדם עכשיו בהווה חייו. הענקה זו מהווה את הבסיס לחברה אזרחית ראויה.

הזכות לחינוך המעוגנת באמנה (בסעיפים 28- 29) מחדדת את  התהליך החינוכי להיותו איכותי ומותאם, שאחת ממטרותיו היא זכותו של הילד להשתתפות (סעיף 13) בחיי התרבות והאמנות המופיע בסעיף 31, ליצור אמנות וליהנות מאמנות. הכרזות והתוצרים שעוצבו (הגלריה בתחתית העמוד) על ידי תלמידי מגמת אומנויות העיצוב מהווים את "הקול הגרפי" התורם באופן ייחודי ומשמעותי למיצוב מעמדם של ילדים בחברה הישראלית, שנתנו במה ייחודית לבני נוער לתת ביטוי למצבי חיים בהם זכויותיהם מופרות או מתממשות.  

מוטלת עלינו המבוגרים החובה לקדם דיון חינוכי ואזרחי בדבר האחריות המוטלת עלינו לצד הדילמות והאתגרים בהתמודדות עם הפרת זכויות אלו. הכרזות מביעות באופן נוקב סוגיות הנוגעות לזכויות וגבולות, ההתמודדות עם אתגרים, "צעקה" לשינוי הסדרים בחברה, בצד ההשלכות על השינוי הנדרש  לילדים ונוער בחברה שלנו היום.

ביטוי עצמי באמצעות האמנות היא צורך חינוכי לילדים מראשית דרכם בעולמינו

שפה חזותית  מחליפה את  המילולי  ומעודדת התבוננות דרך נקודות יצירה מגוונות, מאפשרת פרשנות נוספת לסמלים המייצגים אצל ילדינו מציאויות .זוהי למעשה טיפוח כוח הרוח. זו הדרך המשמעותית למחזור החיים של כל ילד/ה, זוהי הדרך להביע את מחשבותיו, כישרונותיו ורגשותיו בהתאם למידת התפתחותו ובגרותו. 

לדוגמא, ידיעת מרכיבי השפה החזותית מעשירה את הילד/ה בדרכי הבעה ומעניקה לו/לה כלים נוספים להחצין את מחשבותיו וחלומותיו,  כמו גם לנכס לעצמם בתהליכי הלמידה  גמישות מחשבתית, חשיבה יצירתית-כלים לחיים "לקבל ולמסור מידע ורעיונות מכל סוג שהוא ללא התחשבות בגבולות, בעל פה, בכתב או בדפוס, בכל צורת אמנות (סעיף 13 לאמנה). העשרת עולמם התרבותי  יביאו לדרכי ביטוי  נוספים שיסללו את  הדרך  "לפיתוח אישיות הילד וכישרונותיו"(סעיף 29) בדומה לכתוב בחוק חינוך ממלכתי, תשי"ג, בסעיף 5: "...לפתח את אישיותו של הילד והילדה, את יצירותיהם ואת כישרונותיהם השונים, למיצוי מלוא יכולתם כבני אדם..." 

תלמידי מגמת אמנויות העיצוב של המנהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך הוזמנו לדון באמנת זכויות הילד וליצור תוצרים אשר מתכתבים עם סעיפים מתוך האמנה. לראשונה הוחלט כי את הפרויקט תלווה תערוכה וירטואלית אשר עלתה לפייסבוק. דרך הפלטפורמה המתוקשבת  המורים והתלמידים נחשפו למאמרים , אתרי אינטרנט וסרטים אשר תרמו לידע ולדיון בנושא.
בימים אלו מתקיימת תחרות בין התוצרים השונים אשר תסתיים לקראת פסח.

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008