יום ג' 25/07/2017 | 17:39
 
 
 
 
 > הכנה לקראת בחינות בגרות - שיטות לימודים יעילות

איך עוברים בגרויות בהצלחה – המדריך לנבחן


אחרי השקעה רבה בלימודים, שעות ארוכות של ניסיון לפתור תרגילים מתמטיים, שינון חומרים בספרי ההיסטוריה והתנ"ך ושבירת השיניים בלימודי
אנגלית, מגיע הרגע לקראתו עמלתם כל כך קשה - בחינת הבגרות. בגרויות הן הסיוט שמלווה את רוב התלמידים בתיכון, הסטודנטים במכינות קדם אקדמאיות של אוניברסיטאות ונבחנים העוברים הכנה לבחינות במסגרות האקסטרניות השונות. בחינת בגרות, למעשה, תקבע ביותר ממובן אחד את עתידם ותגביל את התלמיד אל ייעודו המקצועי בהתאם למידת הצלחתו בבחינה.

איך לעבור את הסיוט בשלום ולהצליח בבחינה? במאמר זה נסקור מספר אפשרויות לייעול שיטות הלימוד, אשר יסייעו לכם, הנבחנים, להגיע אל הבחינה רעננים יותר, רגועים יותר, ובתקווה - בשלים יותר להצלחה ממשית בבחינה.

חלוקת זמן בשלבי ההכנה לבחינות

ההמלצה העיקרית, אך הקשה ביותר לעמוד בה היא חלוקה נכונה של הזמן לפני בחינות הבגרות. מומלץ לבנות תוכנית לימודים כחודש לפני הבחינה הראשונה, ובה להקציב שעות לכל מקצוע ומקצוע, על פי מועד הבחינה שלו. כמו כן, מחקרים הוכיחו כי לימוד לאורך זמן רב וללא הפסקות יהיה פחות יעיל ומוטב לחלק את שעות הלימוד לפרקי זמן יחסית קצרים, תוך לקיחת הפסקות לאחר למידה רצופה של 40 דקות עד שעה, לכל היותר.

מה הקשר בין בגרויות, לבין ניהול אורח חיים בריא

הקשר בין תזונה נכונה ושינה טובה בלילות לבין יכולות לימודיות ושכליות בכלל אינו מוטל בספק! דאגו לאכול נכון, פירות וירקות, חלבונים ופחמימות במידה הנכונה, ולישון בלילות (לא להתפרע, בייחוד לא בימים שלפני הבחינה), הקפידו על שינה רצופה של שש שעות מדי לילה לפחות.

מחקרים אחרונים הוכיחו כי הקשר בין פעילות מוחית תקנית ובריאה לבין פעילות גופנית הוא ישיר. לכן מומלץ כאורח חיים בכלל ובמועד שלפני הבחינות בפרט, לדאוג לבצע פעילות אירובית אחת ליום למשך חצי שעה לפחות, ריצה, הליכה מהירה או נסיעה על אופניים. כך תשפרו את יכולותיכם הלימודיים, ואולי אף תאמצו את אורח החיים המשלב תזונה נכונה ופעילות גופנית לאורך זמן.

שיטות לימוד לקראת בגרויות

ההמלצה הטובה ביותר שניתן לתת לתלמידים לפני הגישה לבחינת הבגרות היא ניהול שיטת למידה בקבוצה. הלמידה בקבוצה מאפשרת ללומד להביע את אשר הוא יודע או לומד מהספרים בקול רם, ובכך להטמיע את הידע עמוק יותר בראשו. כמו כן, מלמדים המשתתפים בקבוצת הלימוד אחד את השני את החומרים אשר הם יודעים ובכך משלימים אחד לשני את הידע החסר.

מומלץ, בסוף כל פרק או נושא שנלמד בתוך הקבוצה, לסכם את הדברים שנלמדו בכתב, כאשר בתורו כל אחד מחברי קבוצת הלימוד מקריא את סיכום הפרק לחברי הקבוצה. הקראה בקול של החומר וכתיבת סיכום של החומר, תהווה חותמת חקוקה בסלע בקליטה ובהבנה של החומר הנלמד על ידי התלמיד.

כמובן, שבדרך זו, תהינו יותר מתקופת הלימודים. במידה והנכם מעדיפים ללמוד לבד לבחינת הבגרות, אמצו את שיטת ההקראה, דברו אל עצמכם בקול רם, הסבירו לעצמכם את החומר הנלמד, ובסופו של פרק או נושא שלמדתם, הכתיבו לעצמכם סיכום.

לא לשכוח, לימודים של יותר משעה רק יעייפו ויקשו על קליטת החומר הנלמד, הקפידו על הפסקות של 15-20 דקות לפחות בין שעה לשעה של לימודים רציפים.

סובלים מחרדת בחינות?

תלמידים רבים סובלים מחרדת בחינות, המקשה עליהם בבחינות הבגרות, בחינות פסיכומטרי ואף במהלך לימודיהם האקדמיים לתואר בו בחרו במסגרת מכללות, או אוניברסיטאות שונות. תסמינים של חרדת בחינות עלולים להיות שונים מתלמיד לתלמיד, אך המאפיינים השכיחים הם האצה בדופק, עלייה בחום הגוף, הזעת יתר, קושי להתרכז, תחושת מתח ולחץ.

אם הנכם סובלים מחרדת בחינות נסו לאמץ לעצמכם אחד מיני רבות מהתורות המתעסקות בשחרור פיזי בשילוב עם שחרור נפשי, כדוגמת יוגה או פילאטיס, המשחררות את הגוף והנפש, ובצעו תרגילים יומיים בתקופה שלפני הבחינה וכמובן לפני הבחינה עצמה.

אל תשתו קפה ומשקאות מעוררים אחרים לפני הבחינה, הם רק יעלו את לחץ הדם שלכם ואת דופק הלב, ובכך יקשו אף יותר בהגעה לרגיעה לפני הבחינה.

נסו להכין בחינות דמה והעמידו את עצמכם במבחן מקדים לבחינת הבגרות עצמה. כך כאשר תגיעו אל הבחינה עצמה, נסו לדמיין כי הנכם יושבים למעשה באותה בחינת דמה אשר הכנתם לעצמכם, ולא בבחינה רבת משמעות אשר ממנה הנכם כל כך חוששים.

הלילה שלפני ובוקר הבחינה

הפסיקו את הלימודים לפחות ארבע שעות לפני השינה. לימודים אינטנסיביים בסמוך למועד השינה יקשו על השינה עצמה ויגרמו לשינה לא נוחה ופחות עמוקה. אם למדתם תרגילי הרפיית מתחים, זה הזמן לבצע אחד מהם. אם לא, מצאו ברשת תרגיל או שניים ובצעו אותם. ביצוע התרגילים יתרום לשינה עמוקה בלילה ותקומו רעננים ומוכנים להתמודדות עם הבחינה.

מומלץ לא ללמוד כלל בבוקר הבחינה, אפילו לא לעבור על סיכומים. לא להתייעץ עם חברים או קבוצות הלימוד, הדבר עלול להפתיע אתכם לרעה על אודות השליטה שלכם בחומר בדרך כלשהיא ובכך לערער את ביטחונכם גם לגבי חומר הלימוד אשר הנכם יודעים ומכירים בוודאות.

מומחים ממליצים על ארוחה קלה בלבד בבוקר הבחינה, אשר תכלול דגנים ופירות יבשים ולא יותר משתי פרוסות לחם. אל תאכלו ארוחה כבדה וכפי שצוין קודם, אל תשתו קפה - למרות הדעה הרווחת על קפה, על היותו ממריץ ומעורר, קפה עלול לגרום לשכחה ומעלה את לחץ הדם, ובכך יגביר את חרדת הבחינה.

רבים יגידו כי אכילת שוקולד לפני הבחינה או משקאות מתוקים "יעוררו את המוח". זוהי תפיסה נכונה, אך כמו כל דבר בחיים, במינון הנכון. מומלץ לשתות משקה ממותק אחד וקוביית שוקולד אחת לפני בחינת בגרות, אך לא לצרוך סוכרים כלל במהלך הבחינה בכדי לא לגרום לנפילת סוכר אשר בסופו של דבר תגרום לעייפות, תשישות וחוסר ריכוז. בגרויות הן בחינות מלחיצות, בעלות משקל רב, אך הכנה נכונה תבטיח את הצלחתכם.

מתוך אתר לימודים

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008