יום ב' 25/06/2018 | 12:51
 
 
 
 
 > אופניים חשמליים לקראת החופש הגדול

מאת: שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק

ליעד רפאל בן ה-11 הסיע חבר מבית הספר על אופניים חשמליים ואיבד את שיווי המשקל.  בנפילה הוא ספג קרע חמור בטחול שהעמיד אותו בסכנת דימום פנימי. ליעד הוא סיפור אחד מני רבים שסבל כתוצאה מההפקרות באי הסדרת הנושא בשלוש השנים האחרונות.
 
 בוועדת הכלכלה בכנסת, הציג יו"ר הוועדה אבישי ברוורמן את אזלת היד של משרד התחבורה בנושא. 
 
בשלוש השנים האחרונות מיובאים לארץ אופניים חשמליים משלל דגמים, המהווים כלי תחבורה מנועיים לכל דבר. התקנה בחוק הנוגעת לאופניים חשמליים, מגבילה את מהירות נסיעתם ל 25 קמ"ש בלבד, מחייבת את הרוכבים בחבישת קסדה, ומגבילה את גיל הרוכבים ל 14 ומעלה ואת הספק הכוח ל- 250 וואט בלבד. אולם בחסות ההפקרות, מתקינים באופניים, רבים מרוכשי האופניים החשמליים, שיפורים מנועיים, המגדילים במאות אחוזים את כוחם של המנועים החשמליים, ומקנים להם מהירות נסיעה של קטנועים ואף של מכוניות. חלקם אף מגיעים עד למהירות נסיעה של 80 קמ"ש. לא אחת בעבר כבר היו האופניים החשמליים מעורבים בתאונות והרגלם של חלק מהם, לרכוב דווקא על המדרכה ולא על הכביש, מוכר היטב לתושבי הערים הגדולות כמטרד מאיים ומסוכן.   
 
בשל הפער התודעתי בין המראה התמים והבלתי מזיק של כלי הרכב הללו, לבין פוטנציאל הסכנה הגדול הנשקף מהם למעשה, טועים רוכבים רבים לחוש עצמם בטוחים בעת הרכיבה, שעה שלמעשה הם אינם בטוחים כלל וכלל, אלא חשופים לחלוטין בכל רגע לסכנת היפגעות קשה ואף קטלנית, לעצמם ולהולכי הרגל הסובבים אותם.
 
וכל זה למה? כיוון שאין דין ואין דיין. האופניים החשמליים, כמו גם הקורקינטים החשמליים, אמורים להיות תחת פיקוח ותחת הסדרה ברורים וידועים לכל, בדיוק כמו כל כלי הרכב האחרים, אולם משרד התחבורה גורר את רגליו ומניח למהומת כלי הרכב החשמליים לאיים על שלום הציבור ולהטריד את הולכי הרגל במדרכות. חזון נפרץ הוא בערי ישראל, לראות נער בן פחות מ 14, רוכב על אופניים חשמליים במהירות גבוהה בהרבה מ 25 הקילומטרים לשעה המותרים, ללא צופר, ללא פנסים וללא כל ציוד מגן כלשהו. 
 
התקנה בדבר האופניים החשמליים פורסמה כהוראת שעה שתוקפה פג לפני למעלה משלוש שנים ולא חודש מאז. למה? שאלה טובה שהכתובת לה היא משרד התחבורה. אלא שגם אם היתה התקנה בתוקף, וגם היו כל סעיפיה נאכפים בקפדנות, עדיין היתה נשקפת לרוכבים ולסביבתם סכנה גדולה מהרכב המנועי המסוכן, המתחזה לאופניים תמימים ובלתי מזיקים. 
 
לא לחינם מזהיר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את הציבור, מפני רכישת זוגות אופניים חשמליים, שאינם עומדים בתקן הבינלאומי. על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, תשעה מכל עשרה זוגות אופניים חשמליים הנמכרים בישראל, אינם עומדים בתקן הבינלאומי, והם מסוכנים לנסיעה ואסורים בשימוש. יתרה מזו, אם הספק המנוע שלהם עולה על 250 וואט, הרי שמדובר, כאמור,  ברכב מנועי לכל דבר, המחייב רישיון נהיגה, רישיון רכב, ביטוח וכו'. למרות זאת ולמרות מקרי פציעה קשים שכבר אירעו, אחד מהם אף לפחות הסתיים אף במות הרוכב, אין כל הסדרה של הנושא ולכן גם לא ניתן לקיים כל אכיפה. התוצאה היא שהכבישים, המדרכות, גני השעשועים ושבילי ההליכה, כולם מלאים בכלי הרכב המנועיים הללו, המסכנים במידה שווה הן את רוכביהם והן את העוברים והשבים.
 
משרד התחבורה אינו יכול להישאר אדיש ושווה נפש לעובדה שבכל רגע נתון יכול רוכב נוסף להיהרג, או לחלופין להרוג הולך רגל, בחסות היעדרה המוחלט של כל אכיפה בתחום. על משרד התחבורה להסדיר את התחום לפני האסון, לא אחריו. 
 
 

מתוך אתר אור ירוק

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008