יום ש' 24/10/2020 | 20:26
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > בניית כבוד וסילוק חוסר כבוד

מאת:  Dr  Michell  Borba

הסוד בלמידת התנהגויות הוא בכך שהתנהגויות נתפסות ונלמדות טוב ביותר על ידי הסתכלות באחרים  המתנהגים בצורה הזאת. הסוד  בהוראת  התנהגויות  חדשות הוא באימון ההתנהגות שאתה רוצה שילמדו  והדגשתה.

רוב התלמידים של היום, מסבירה ד"ר  מישל בורבה, חסרים את ההבנה של כבוד והערכה היות  וניסיונם  הקצר בחיים עם הסובב אותם הוא מנימלי. לדוגמא, אם התלמיד לעיתים רחוקות בסביבה אנושית המכבדת  כבוד והערכה, ואם לא נוהגים בתלמיד כאדם שווה ומוערך איך ילמד התלמיד את ההתנהגות של כבוד  והערכה. ד"ר  מישל  בורבה  מסכמת  ואומרת  אם  הסביבה שהתלמיד גדל בה אינה  מתנהגת  בצורה  הדרושה  לא  קיימת  אפשרות שהתלמיד ילמד את זה. התנהגות ככלל נלמדת על  ידי  כך  שרואים  אותה  מתבצעת  הלכה  למעשה ומחקים את הנראה.

ד"ר מישל בורבה מציינת שאל לנו לשכוח שהמורה הינו המודל היחיד של כבוד והערכה. על המורה בשפתו  ובשפת  גופו  לשדר  כבוד  והערכה.לדוגמא, כמודל  לחיקוי  התנהגות  המורה  המחייך , מכבד , ומוקיר  את  תלמידיו.הבעיה  הקיימת  שחלק  גדול  מהמורים  לא  יודע  ולא  מעוניין  לכבד  ולהוקיר  את  תלמידיו. המורה  בעבודתו ישתמש  בשפה של כבוד והערכה, כמו  למשל  "סלחי  לי  דנה לא התכוונתי להפריע לך"  אם  המורה אינו מסוגל להשתמש במילים כאלו התלמידים לא יקבלו עידוד לחיקוי התנהגות של כבוד.

ד"ר מישל בורבה מציינת שבמהלך השנים נהפכנו לחברה אנושית שלילית המדגישה חוסר כבוד, ציניות, עלבונות בכל חיינו בפה ובגוף.התרבות  החברתית  שלנו בונה את כל זה בסרטים,בטלביזיה ובכל  אורח  חיינו.

מחקרים מראים שבאופן ממוצע תלמי צופה שלוש שעות בטלביזיה במהלך היום. אלו הם שלוש שעות של תרבות  המלמדת  ומעודדת חוסר כבוד וחוסר הערכה. בדרך כלל הבתים שבהם גדל התלמיד הממוצע הינם בתים  שחוסר כבוד הינו עמוד השידרה לכל  החיים.

על  בית  הספר  והמורה  לשנן  וללמד  משפטים  ושפה  שאינם  שכיחות  בקרב  החברה  והבית  כמו  למשל:  מה דעתך ? האם אתה בסדר ?  תודה  רבה.

שימוש  במשפטים מהסוג הזה ייתן בידי התלמיד עזרה גדולה להבדיל שפה נכונה ושפה הרסנית. על  המורה  לעודד בעבודת ההוראה משפטים ושפה ראויה.

קל  יותר  לשנות  התנהגות על  ידי התמקדות באספקטים החיוביים של ההתנהגות. המורה  ירשום  על  פוסטרים משפטים בעלי כבוד והערכה. זמן הימצאותו של התלמיד באווירת  בית  הספר  יהיה  מלא  בדברים  מעין אלה כמסר מלמד ומונע את השלילי.

רשימה של  משפטיי  כבוד והערכה על  פוסטר, למרות שעוזרים, זה לא יהיה מספיק לשנות התנהגות  תלמידים.תלמידים  צריכים  לקבל  הזדמנויות להתאמן  בהתנהגות  מכובדת  וראויה.להרבה  תלמידים  לא  יהיה נוח באווירה מכובדת לתקשר כבוד.הכבוד עצמו וכל הקשור בו עבור אוכלוסיית התלמידים נחשב ככוכב לכת אחר שאין להם מושג עליו. שינוי הרגלים לוקח זמן ודורש מאמץ מפרך.

על התלמיד לשכוח את הידוע לו וללמוד את החדש המלא באי ודאות. באופן כללי למידת החדש מהווה איום  ופחד מהאי וודאות. את הידוע התלמיד מכיר מקרוב על כל ההיבטים. הידוע אינו מצריך למידת  החדש  הידוע  מוכר ואינו  דורש מאמץ כל  שהוא  .הידוע  ראינו  מסוגל  להפתיע  ולתלמיד  יתרון  בהפתעת  הידוע ושימוש  בו  לצרכיו. על מנת להרחיק ולסלק חוסר כבוד המורה צריך לגרום לחדש להתחבב בקלות על  התלמידים ובד בבד להרחיק כל גורם מאיים.

מתי שהתלמידים הם כנגד הכבוד שאתה מנסה להשריש המורה לא יתנהג בצורה שלילית כלפיי נטייתם  האנטי כלפי הכבוד. כל פעם  שתלמיד אומר משפט מזלזל המורה בכיתה יאמר מילה או ירים את ידו כסימן ברור  להפסקת  הזלזול שהתרחש. כל זאת  ועוד יצריך את המורה ללמוד מחדש פרקי בראשית בתורת  המתודיקה, דידקטיקה  ופדגוגיה. כל  זאת  על מנת למנוע את  הקיים במציאות הפדגוגית ללא תשובות  מוצלחות. על פי הקיים  באווירת בית הספר אין למורה  ותשובה ראויה למה שמתרחש.

אווירת בית  הספר מצריכה שהמורים והתלמידים ילמדו מיומנויות חברתיות ופסיכולוגיות לביטול זילזול  והשליליות. מורים ותלמידים גם יחד מטבע בריאתם, שנות התפתחותם והבית שגדלו בו במרבית המקרים  השליליות שולטת בכל. ד"ר מישל בורבה מציינת כי זלזול, בוז, ולעג הינם התוצאה הישירה ומוצר לוואי של  שליליות בחיים.

לפיכך, עלינו ללמוד להתמודד בהצלחה עם השליליות בחיים על מנת לטפל בהצלחה בזילזול ובחוסר הערכה.

מתוך אתר משרד הכלכלה

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008