יום ו' 30/10/2020 | 1:40
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > חווית ספורט סובלנית

מאת: זאב אלון

הספורט  מהווה לאורך ההיסטוריה של התרבות האנושית  אפיק לגיטימי וחיובי לתיעול  וסובלימציה של האלימות והכוחניות הפיזית ותרגומן לפעולות מקובלות ורצויות לחברה שיש בהן כדי לגרום הנאה למשתתפים ולצופים, ללכידות חברתית, לשאיפה למצוינות, להישגים בכיבוש פסגות  חדשות בתחום   הפוטנציאל האנושי. הספורט מהווה ערוץ תקשורת  חוצה תרבויות ושפות ומאחד בני אדם באשר הם בני אדם.

ההתרחשות במגרשי הכדורגל היא בבחינת סימפטום נוסף בתמונת  האלימות בחברה בכלל ובקרב הנוער בפרט, והבעיה האמיתית היא חברתית, ערכית, תרבותית ונובעת מן הפיחות שחל בהתייחסות לתחומים אלו. אחת התוצאות היא הזנחת פיתוחן של מיומנויות חברתיות כגון תרבות הדיבור והשיחה, פתרון קונפליקטים, פתרון הוגן, ניהול דיוני דילמה וכישורי הנהגה .

בישראל כמו ברוב העולם  עומד משחק הכדורגל בראש  טבלת הפופולריות  מבין כל ענפי הספורט, הן מבחינת מספר הצופים בו והן מבחינת עוצמת ההזדהות  של האוהדים עם הקבוצות השונות. הכדורגל סוחף בני נוער ומבוגרים כאחד משכבות אוכלוסייה מגוונות,  הבאים למגרשי הכדורגל  לבילוי שעות הפנאי לשם הנאה ספורטיבית.
ענף זה ידע עדנה בתקופות שונות, כאשר לצד הישגים  לאומיים ובין לאומיים שהעלו את המורל , הגאווה הלאומית  והלכידות החברתית  לרמות שיא, הייתה גם הגינות יחסית, קולגיאליות, לכידות קבוצתית, הקפדה על כללי משחק הוגן, כיבוד הסדר והחוק  והתנהגות מכבדת של קהל האוהדים שתרמה באופן משמעותי למורל השחקנים והישגיהם.
לאחרונה  חל שינוי לרעה . אנו עדים לביטויי אלימות חמורים במגרשי הכדורגל. במקרים רבים הופך הקהל בן רגע מצופים אינדיווידואלים לאספסוף פרוע המסכן את שלום הציבור . תופעות אלו פוגעות גם במורל של השחקנים , בריכוזם וביכולתם  המקצועית. ובכך נגרמת פגיעה ברמת המשחק ובהנאה מן הצפייה וכולם יוצאים מפסידים.

כאמור, אנו מאמינים כי יש להתייחס לכך באופן מערכתי כולל כסוגיה בחינוך החברתי ערכי על כל שלוחותיו  בביה"ס ומחוצה לו- וכחלק מתרבות הפנאי של בני הנוער. זאת, על פי אחד עשר העקרונות של התערבות חברתית ערכית

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008