יום ה' 14/11/2019 | 6:57
 
 
 
 
 > קודי לבוש בחברה הישראלית

בחברה הישראלית קיימים קודי לבוש שונים ומגוונים , קוד לבוש הינו צופן שמטרתו להגדיר את סוג האדם לפי בגדיו ואופן התייחסותו לבגד . קוד לבוש יכול להיות מעוגן בחוק כמו למשל בכותל המערבי צריך להתלבש בצניעות ונהגי אוטובוסים מחויבים בענידת עניבה . במוסדות ובמקומות שונים אנו פוגשים בקודי לבוש שונים . ישנם קודי לבוש למגזרים שונים כמו למשל המגזר המוסלמי שבו הנשים המוסלמיות מחויבות להתעטף ב"ג'לביה" או נשים חרדיות שעוטות כיסוי ראש. את תופעת "קוד הלבוש" אנו פוגשים מידיי יום בבית הספר שבו מחייבים את התלמידים בלבוש חולצה עם סמל בית הספר בצבעים אחידים . לתופעה זו תומכים רבים ומתנגדים רבים .

בחיבורי אציג את הטענות בעד ונגד קודי הלבוש בפן הבית ספרי ואתן את דעתי בנושא .
                לקוד הלבוש בבית הספר תמיכה רבה . תומכי קוד הלבוש בבית הספר מנמקים את דעתם בכמה אופנים . ראשית , טוענים התומכים כי לבוש חולצת בית הספר הינו דבר הכרחי בקרב בני נוער בעיקר מכיוון שכאשר תלמידי בית הספר כולם לבושים באותה החולצה הפער הסוציו אקונומי הופך קהה יותר וההבחנה בית תלמידים עם קשיים כלכלים ובין תלמידים בעלי יכולת מצטמצם משמעותית . 
                עוד טוענים התומכים בקוד הלבוש כי כאשר התלמידים בכיתה לבושים באותו הלבוש מחשבותיהם על "מי לבוש יפה יותר" נשכחות ובמקומם בא הרצון ללמוד יותר ולהתמקד בלימודים ולא בנושא שטחי כמו בחינת הלבוש של תלמיד כזה או אחר. למשל כאשר תלמיד מגיע לכיתה ומבחין בתלמידה שלבושה בצורה פרובוקטיבית וחשופה כיאה לבני נוער המחשבות על אותה התלמידה גוברות ואיתן המחשבות על התנהלות השיעור והקשבה למורה נשכחות בין רגע.
                טענה נוספת בעד התלבושת האחידה מתורצת בעובדה שחולצת בית הספר זולה וקלה לרכישה . אי לכך ובהתאם לזאת יוכלו תלמידים שמצבם הכלכלי קשה להשתוות לבני הנוער שמצם הכלכלי מאפשר להם לקנות מותגי אופנה נחשבים ומוסיפים שכשאר בית הספר יודע על מצב כלכלי קשה בבית התלמיד בית הספר נותן לו חולצות בית ספר , מה שלא יוכל לעשות ללא התלבושת מכיוון שלא יוכל לקנות לו בגדים אלא רק להקצות לו את התלבושת .
                לתלבושת האחידה ישנם גם מתנגדים רבים בעיקר בקרב בני הנוער וכמובן החנויות המשווקות מוצרי אופנה נחשבים , מכיוון שבני הנוער מחפשים את הדרך להיות שונה ובולט בקרב חבריו והחנויות המשווקות את מוצרי האופנה יתרצו את עמדתם כ"הפסד כלכלי" .
                איתי ירון ראש מועצת התלמידים הארצית טוען כי התלבושת האחידה מקבעת את אופן הלבוש של התלמידים ואינה נותנת את חופש הביטוי שמגיע לכל אזרח בזכויותיו. למשל , בבית הספר העירוני ברמת-גן תלמיד נענש מכיוון שלא לבש תלבושת אחידה ונשלח לביתו , עקב המקרה פנה התלמיד למשרד החינוך וסיפר את שארע ובתגובה טען משרד החינוך " אם אינך מרוצה אתה יכול לחפש מסגרת אחרת – פרטית , שבה לא תחויב בתלבושת אחידה" .
                מוסיפים וטוענים גם תלמידי בתי הספר התיכוניים "נאה דורש נאה מקיים" , אם מערכת החינוך דורשת מאיתנו להגיע בתלבושת אחידה והולמת ואינה מאשרת לנו להגיע בכפכפים או מכנסים קצרים , מדוע ישנן מורות שמגיעות לכיתה בלבוש פרובוקטיבי . האם יש היגיון בדבר ? , הלא בבית המחוקקים יש קוד לבוש לעובדים ומדוע במערכת החינוך לא אוסרים על המורות להגיע בלבוש לא צנוע ? .
                עוד רבים כאלה ואחרים מתנגדים לתלבושת , הם טוענים שהתלבושת האחידה "אפורה ומשעממת" מכיוון שברוב בתי הספר התלבושת האחידה מותרת רק בצבעים אפורים כמו שחור ולבן ואין באפשרותו של התלמיד לבחור את הצבע של חולצת בית הספר , כך גם נעשה במכנסיים שצבעיהם מוגבל בצבעי ג'ינס , כחול ולבן ובמקרה הטוב ירוק.
                יש להדגיש כי כיום 98% מכלל בתי הספר התיכוניים בארץ מחייבים את תלמידים להגיע בתלבושת אחידה לבית הספר. נקיטת העונשים בתלמידים שאינם מגיעים בתלבושת בית הספר הינה חמורה ואינה פרופורציונאלית למשל כאשר דנה אלי הלומדת בתיכון רוגוזין בתל-אביב הגיע ללא חולצת בית ספר מספר פעמים היא הושעתה מבית הספר ליומיים והתבקשה לכתוב מאתיים פעמים על דפי נייר " אני לא יגיע יותר ללא חולצת בית ספר " .
                דעתי בנושא זה מסויגת , מחד אחד תלבושת בית הספר באמת מקהה את ההבחנה בין תלמיד בעל יכולות כלכליות לבין תלמיד שאין ביכולתו לרכוש מותגי אופנה ומאידך , אנחנו בני נוער וכולנו רוצים להראות טוב , אך כאשר בתי הספר מקבעים אותנו בסגנון לבוש אחד אנחנו לא מבטאים את הצורך שלנו להראות ולהראות . דעתי נוטה יותר להסכים עם התומכים בתלבושת האחידה מכיוון שהבדל בלבוש מבחינתי הוא שטחי ורדוד ואין למראה חיצוני להטעות , או לסגנון לבוש להטעות את המתבונן. אני חושבת שגם אדם שמגיע לעבודה ב"טי-שירט" וגם אדם שמגיע בחליפה עושים את אותה העבודה , כמו גם תלמיד בחולצות מותגים ותלמיד בחולצת בית ספר . לבוש הוא עניין של טעם והוא משתנה מאדם לאדם ואין לשפוט על פי חיצוניות את האדם אלא על פי מי שהוא באמת. אני שוללת בתוקף את הכמיהה למותגים בקרב בני נוער .
לדעתי לבישת מותגים היא חסרת כל ערך. הבגדים כולם עשויים מאותו הבד ובדרך כלל גם באותה המדינה .
                בסיכומו של יום , דיון רחב בנושא תלבושת אחידה אך זהו דיון ללא סוף , יתרונות וחסרונות רבים בתלבושת האחידה . צדדים רבים מגיבים לתופעה בחיוב או בשלילה כל אחד בפאן הנוגע אליו למשל , תלבושת אחידה בעבודה או בתנועת נוער.

מתוך אתר תלבושת

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008