יום ב' 22/10/2018 | 12:35
 
 
 
 
 > המעבר המשמעותי ביותר של ילדכם

חיינו רצופים במעברים: מעצב לשמחה, מפרידה להכרות, מילדות לבגרות, מגן לבית ספר, משעת לחימה לשגרה, מחופשת קיץ לשנת לימודים חדשה. לקראת המעבר לשנת הלימודים הקרובה, נלווה אתכם בצעדיכם החדשים החל מגן הילדים ועד אחרי תיכון.
אספנו עבורכם ההורים מספר נקודות והמלצות מרכזיות, עבור כל שכבת גיל במערכת החינוך, אשר יסייעו לילדכם או ילדתכם להשתלב בקלות רבה יותר בתהליך המעבר. 

הקושי העיקרי בכניסה לגן

הכניסה לגן מהווה שינוי משמעותי בחיי הילד, בין אם מדובר במעבר ממסגרת ביתית לגן פרטי, ובין אם מדובר במעבר מגן פרטי לגן עירוני, שכן הוא נכנס למסגרת עם דמויות אחרות, ילדים נוספים וסדר יום אחר. המעבר מלווה בחששות הן של הילד והן שלכם ההורים, זאת בהתאם לגילו של הילד ולמשימותיו ההתפתחותיות - הסתגלות, קשיי פרידה, אכילה וגמילה מחיתולים הן רק חלק מהשאלות העלולות לעורר את החשש לקראת המעבר.

התמודדות עם הקושי בכניסה לגן

  • חשוב להכין את הילד מראש ולתאר את מה שצפוי לו באופן מציאותי ומאוזן, למשל "גם בגן של הגדולים יש גננת שאליה אפשר לפנות בכל בעיה...".
  • ברוב הגנים ישנם ימי הסתגלות שבהם ההורה יכול להישאר עם הילד בימים הראשונים ולהפחית את נוכחותו בהדרגה.
  • חשוב לגלות הבנה לקשיים של הילד במידה שמתעוררים כאלה, ולאפשר לו תקופה של הסתגלות. ניתן לחשוב על דברים שסייעו לילד בהסתגלויות קודמות, לדוגמה, יש ילדים שעוזר להם לקחת חפץ אהוב לגן.
  • ניתן להפגיש את הילד עם ילדים שאמורים להיות אתו בגן. חשוב לזכור שמעבר ושינוי הוא הזדמנות לצמיחה אישית של הילד. יחס מגונן מדי, עלול להפחית את כוחות ההתמודדות של הילד. כמובן, שלסמוך על הילד והמסגרת החדשה אין פירושו הסרת אחריות מצד ההורה לערנות ולמעקב אחר השתלבותו של הילד. באם עולים חששות שהילד לא הצליח להשתלב, תמיד תוכלו לפנות להתייעץ עם הצוות החינוכי או גורם מקצועי אחר.

    הקושי העיקרי בכניסה לבית ספר יסודי

    המעבר לכיתה א' כרוך בהתרגשות רבה מצדכם ההורים וכמובן מצד הילדים. לצד ההתרגשות, הציפייה והשמחה קיימים גם חששות וסימני שאלה: איך יהיה? האם אצליח בלימודים? מי יהיו החברים החדשים? איך תהיה המורה? מה אעשה אם לא אדע משהו? ועוד. בגן הילדים סדר היום יותר חופשי וגמיש וקיימות בו אפשרויות רבות, יחסית, לביטוי אישי ויצירתי. כל ילד בגן מתקדם בקצב שלו ומתנסה על פי בחירתו בפעילויות שונות. לעומת זאת, בכיתה א' הילד עומד לראשונה במצבי מבחן וצריך לבטא יכולות בתחומים שונים. מסגרת הלימודים מוגדרת יותר וקיים דגש על הישגים, הספק ועמידה במשימות משותפות לכל ילדי הכיתה.

    התמודדות עם כניסה לבית ספר יסודי

    • הכנה מראש על מנת להפחית את חוסר הוודאות ולהעלות את תחושת הביטחון והמסוגלות. מומלץ לדבר עם הילד על המעבר הצפוי, לבקר עמו במקום החדש לפני המעבר ולתת לו מידע ברור ומוחשי לגבי השינויים הצפויים.
    • מומלץ לעודד את הילד לדבר על תחושותיו ורגשותיו, ולהעלות שאלות שעשויות להיות לו. מומלץ כי ההורה יהיה בעמדה מבינה, תומכת ומקבלת בנוגע לרגשות הילד ותוך מודעות לרגשותיו של ההורה עצמו בנוגע למעבר.
    • כדאי להימנע עד כמה שניתן מעריכת שינויים נוספים בחיי הילד והמשפחה במהלך החודשים שלפני ואחרי המעבר. 


      הקושי העיקרי בכניסה לחטיבת הביניים

      במעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים נפרדים התלמידים ממסגרת שהכירו מכיתה א' ועוברים למסגרת הישגית יותר שדורשת התמודדות עם מורים רבים וחדשים, תלמידים חדשים מבתי ספר אחרים ולעתים גם כללים שונים. המעבר לחטיבת הביניים מציב שתי משימות התפתחותיות חשובות: הראשונה לימודית וקשורה לקפיצה משמעותית בדרישות הלימודיות וברמה הלימודית, ליכולת ללמוד באופן עצמאי ולעמידה בסטנדרטים מחייבים של בחינות ומטלות. השנייה נוגעת לשלב ההתפתחותי ולגיל ההתבגרות המתאפיין בשינויים גופניים, חברתיים ורגשיים. שלב זה מלווה בשאלות של זהות, הגדרה עצמית ומלווה בבלבול ועוצמות רגשיות.

      התמודדות עם כניסה לחטיבת ביניים

      • חשוב לשוחח עם הילד על פחדיו, חששותיו והתרגשותו, להסביר לו כי הן טבעיות ולגיטימיות, ולהעביר לו את המסר כי אנו סומכים עליו. ניתן לסייע לו על-ידי היכרות מוקדמת עם המסגרת החינוכית ובמידת האפשר גם עם המחנכת וחבריו החדשים לכיתה. חשוב לזכור כי לצד החששות וחוסר הוודאות מהלא מוכר, למעבר יש פוטנציאל להיות מאתגר, מחדש ונוטע תקווה לשינוי.
      • מומלץ לעזור לילד לפתח הרגלי למידה עצמאיים מבעוד מועד, אם בעזרת ההורים ואם בעזרת איש מקצוע, כגון מורה להוראה מתקנת שמתמחה באסטרטגיות למידה. ניתן ללמד את הילד לארגן לעצמו לוח זמנים ולהתמודד עם עומס מידע.


        הקושי העיקרי בכניסה לתיכון

        המעבר מחטיבת הביניים לבית הספר התיכון מתרחש בשיאו של גיל ההתבגרות, וככזה טומן בחובו, לצד הזדמנות להתמודדות ולצמיחה, גם קרקע פורייה ללחץ ולקושי עבור המתבגר. הנער או הנערה צריכים להתמודד עם מעבר מסטטוס של גדולים במסגרת החינוכית המוכרת לסטטוס של הצעירים ביותר במסגרת החדשה. במקביל, הם עסוקים בשלב זה בבנייה ובעיצוב של זהותם האישית על פניה השונים: לימודית, חברתית, מינית ועוד. במקרים רבים, בתקופת התיכון מושם דגש רב על ההישגים הלימודיים, מה שמעורר ציפיות ולחצים על המתבגר, אשר עסוק במקביל גם במקומו בחברה שסובבות אותו. לאור כך, על המתבגר להכיר את המסגרת החדשה על כלליה, מאפייניה ודרישותיה.

        התמודדות עם כניסה לתיכון

        • חשוב מאד לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עד כמה שניתן. כדאי ורצוי לשוחח עם המתבגרים על המעבר הצפוי, לספק אינפורמציה על הצפוי להתרחש, לתת מקום לשאלות ולספקות מבלי לבטל אותם, להעביר מסר של אמון במסוגלות להתמודד עם השינוי ולעזור לפתח נקודת ראות חיובית לקראת העתיד, נקודת ראות שיש בה אמירה לאורך הרוח הנדרש בתקופת הסתגלות הן מצדם והן מצד ההורים. אפשר לבנות ביחד מערכת ציפיות ריאלית הן עבור המתבגר והן עבור ההורה.
        • מומלץ לעודד תהליך מסודר של קבלת החלטות ובחירה מושכלת בנוגע לתיכון ולמגמה שאותה בוחר המתבגר, זאת בהתאם ליכולותיו והעדפותיו. במהלך שנת הלימודים, מומלץ להיות בקשר עם צוות בית הספר כדי לעקוב בצורה יעילה יותר אחר התפקוד וההישגים. חשוב להיות ערים לשינויים בהתנהגות כדי להתמודד עם קשיים, במידה שיעלו, מוקדם ככל האפשר.

          מתוך אתר אוח - משרד החינוך
חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008