יום ה' 14/11/2019 | 6:45
 
 
 
 
 > החוויה כהוויה

מאת: ד"ר יחיאל שרמן

אנו מודעים לחשיבות החכמה והתבונה הטבועה בתוכנו. ברור לנו היטב כי כדי לנוע קדימה, להגיע לראש פסגה, לקבל החלטות יעילות וטובות יש צורך במוח פורה ביוזמות וביצירתיות. היהדות דגלה מאז ומתמיד בחשיבות הלימוד ורכישת השכלה – תורה ודעת. לא בכדי מדגישה הגמרא קביעת עתים לתורה כיעד, שהרי הזמנים הקבועים ללימוד תורה יוצרים הגברת חכמה קבועה מדי יום. חכמה נקנית בתהליך, בשלבים, הנלמד החדש מסתמך על חומר לימודים שנרכש ועל בסיס הקיים מוסיפים ידע, חכמה, לימוד ולימוד. האינטליגנציה השכלית ( I.Q) קשורה לחכמה ולרכישת אוצר ???      כל הזמן וכל החיים. מוחו של האדם מוכן וערוך לקלוט ידע ולמידה, הפוטנציאל קיים במוח – עלינו ליצור כל הזמן אמצעים מעניינים ומרתקים כדי למלא את הבאר במים זכים.

אנו יודעים היטב מאז ומתמיד ובמיוחד בעשרות השנים האחרונות חשיבות ה – E.Q   האינטליגנציה הרגשית, היחס האהבה, הכבוד, האנושיות, האמפתיה, הסובלנות, ההקשבה, הפחד והחרדה, השמחה והאושר. כל אלה קשורים לרגש. אין ספק שהרגש משפיע מאוד על השכל, הרגש משמש כתשתית, כבסיס המאפשר קליטה מצוינת של האוצר למוח. כאשר אדם עצבני, כעוס, רגוז, עצוב ומדוכא הרי המדע רעוע וגרוע, קיים קושי רב ללמוד במצב רגשי כזה. אדם שמח, מאושר, רגוע, סקרן, ושקט הרי נפשו ערוכה היטב ללמוד, לקלוט להשכיל ולהתקדם.

הורים ומורים חייבים מקטנות לבנות קרקע בשלה, רגועה, מרשימה, משמעותית מהנה וחוויתית כדי שהרצון והמוטיבציה יגברו ויעפילו מעלה מעלה. מתברר יותר ויותר שככל שאנו, הורים ומורים, נבנה למידה מתוך חוויות, ככל שהילד כמו אדם מבוגר חש בחוויה, בתשתית, בסביבה האופפת אותו הרי הקליטה של כל למידה תהא משמעותית, איכותית ומעמיקה.

כל חיי האדם אנו לומדים, הקליטה, ההפנמה וההטמעה במוח תהא טובה ככל שתהליך הלמידה יהא מלווה בחוויות. אני יודעים שמקטנות הילדים נוטים לשחק. המשחק מהנה וראוי לנו לשלב למידה בכל משחק, הלמידה כאמור תהא מתוך רצון עז, תענוג ורוגע, ככל שהסביבה מלווה בחוויות.

הורים המשחקים עם הילדים בנחת, ברוגע ובסבלנות מתוך חיוך, שמחה וזקיפות קומה מקנים בסיס איתן של חוויות ובכל כל הנרכש נלמד ומוטמע. הרצון להבין, לקלוט וללמוד תלויה כאמור בחוויות שמסביב. מתן אופציה פתוחה לכל ילד לשאול שאלות ולעודדם בכך מוסיף המון חוויות. אנו יודעים שילד כמו אדם מבוגר מתפקד יעיל, חכם ובנמרצות אם הוא מאושר ושמח. החוויות האופפות את הילד גורמות לו להיות שמח ומאושר. למידה מתוך חוויות יצרת מוטיבציה להתקדם להשתפר להתחדש ולנוע קדימה ללמידה של תחומים נוספים. ילד שמח החווה חוויות ישכיל להתגבר על קשיים ביתר עוצמה אם במהלך תהליכי הלמידה והעשייה יהיו לילד קשיים, בעיות, דילמות ואף טעויות, הרי השמח והמאושר יראו בהם אתגר, שהרי אין אדם שאינו טועה. לעיתים אנו מודעים למתודה המציינת כי רק אדם המרבה בעשייה טועה. החוויה מוסיפה רצון להמשיך לטפס על כל הר.

אנו מודעים לחשיבות הגדולה של חיי חברה. ילד שמח ומאושר כשיש לו חברים, כאשר ילד ממהר בבוקר להגיע לבית הספר, ילד האומר כיף בבית הספר הוא מתכוון לכך שיש לו חברים. העשייה של הילדים – ההתקדמות וההתחדשות המלווים בחיי חברה מוסיפים תמיד חוויות הגורמות לאושר ולשמחה. ככל שהורים ומורים ירבו לעודד חברת ילדים פעילה ותוססת, כן יזכו לראות תפוקות רבות וגבוהות מהילדים, כאשר ה"חברים" יוצרים חוויות של שמחה.

מנהל בי"ס תיכון תיאר בפניי את הקוד הראשוני והחשוב ביותר שגרם להישגים נפלאים ומרשימים בבית ספרו: "חוויות של הצלחה", היינו ילד יהא מוכן להתאמץ וללמוד ברצינות, לחלוף על פני מכשולים וקשיים רק אם הוא חש חוויות של הצלחה. ההצלחה גורמת לתחושה פנימית של אושר ושמחה וזקיפות קומה, או אז התלמיד ערוך ומוכן למאמץ נוסף כדי להשיג הצלחה נוספת.

עלינו לטפח מערך הערכה מתמיד שבו כל התלמידים מצליחים.  מובן שיהיו מצטיינים שיגיעו להצלחה עילאית, אך אסור שבכיתה יהיו תלמידים נכשלים. ציון 6-7 הוא הצלחה לתלמידים בינוניים, הם חשים זקיפות קומה ואושר ושמחה בהצלחתם הגורם למוטיבציה פנימית לנוע לכל נושא נלמד.

האלימות נובעת בעיקרה מתלמידים נכשלים, המה רוצים להראות לסביבה כי גם הם טובים ב"משהו". בלימודים הם כאמור נכשלים, על כן הם מנסים להיות טובים ב"אלימות" והם מצליחים בכך. ילדים החשים חוויות של הצלחה מאושרים ואינם אלימים.

רצוי להרבות בטיולים ובסיורים תוך כדי תכנון משותף עם התלמידים, האצלת סמכויות על התלמידים – פיתוח מנהיגות נוער, הקשבה לרעיונות שלהם והעצמתם במיגוון תחומים מוסיפה להם "אחריות" המגבירה את המוטיבציה והשמחה. ראוי לצאת עימם גם לסיורים קצרים אל מיגוון מקומות שבסביבת בית הספר, כי הסיורים והטיולים יוצרים המון חוויות.

ראוי לשלב מוסיקה, דרמה ,אמנות, שירה ומחול גם בשיעורים הרגילים. הקצאת אחוז מסוים מהשיעור ללמידה מתוך חוויה מוסיף נחישות ונחרצות ללמוד ולהתקדם. לימוד בחברותות, בקבוצות ובסדנאות מוסיף רוגע, שקט נפשי שלווה ושמחה. מתן ביטוי לכל ילד בכתב ובעל פה מגביר בו את הביטחון העצמי – זוקף קומתו והפכו למאושר. "הבמה" לכל ילד יוצרת בו חוויה נפלאה, במה כאמור בדיבור, בכתיבה, בשירה בציור ובהמחזה. ניתן לגבש שפע של רעיונות נוספים לגבש "במה" לכל ילד - קיום ימי הולדת בכל גיל, שיעור פרשת שבוע בימי שישי המשולבים בכל סוגי החוויות שרק ניתן לחשוב.

פינות הקישוט של הכיתה יכולות להיות מבוצעות רק על ידי התלמידים. המה יחושו בשמחה כאשר מעשה ידיהם מוצג לראווה בקירות הכיתה, בציור, באומנות, בשירים, במתמטיקה ובמדע ובספר טוב שקראתי.

ניתן לעשות ערבי הורים בכל גיל בהם התלמידים לוקחים חלק מהותי במפגש בהציגם את יכולתם במיגון מקצועות הלימוד, ה"הצגות" גורמות לגאווה, זקיפות קומה ושמחה הכול מתוך חוויה נפלאה.

ככל שהמורים יהיו יותר ויותר יצירתיים בהטמעת הרעיון של למידה מתוך חוויה, כך הם יזכו לתוצאות טובות ומועילות מבחינה הישגית, לימודית, ערכית, תורנית וחברתית.

ראוי להרבות במילות עידוד, לטפח העשייה מתוך מחמאות ודברי שבח, הם הגורמים הדומיננטיים בהחדרת החוויה לכל נימי נפשו של הילד. מיצוי יכולתו של כל תלמיד תלוי ברצון העז שבו כדי לרצות להתאמץ ולהצליח. תחושת החוויות מגבירות את הרצון לנוע, לטפס, להתאמץ ולכבוש כל הר.

יצירת חוויות חייבת להיות גם נחלת הילדים בבית.

חשוב לי להדגיש כי מורה ירבה בלמידה מתוך חוויות, אם בביה"ס המנהל שהוא מנהיג מתייחס, מוביל, משפיע ומעצים את המורים מתוך שיתופיות, הקשבה, חיוך והמון המון חוויות. מורה השמח ומאושר בבית ספרו יקנה שמחה ואושר לתלמידיו.

מתוך אתר מאמרים

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008