יום ה' 14/12/2017 | 6:09
 
 
 
 
 > תרבות הפנאי של התלמידים חלון הזדמנויות

מאת: ד"ר אילנה ברקוביץ - בית החינוך אמי"ת טכנולוגי, ירושלים

"אז מה קורה!
אז מה העניינים?!
אתה בא?!"
הפלאפון מתקשר והם הולכים,
לא תמיד הם יודעים לאן,
לא תמיד הם יודעים למה,
לא תמיד הם מכירים את מי שיבלו איתו את הערב,
אבל הם הולכים.
ולעתים מערב כזה, שיצאו אליו כדי להעביר את הזמן ו'לבלות',
חייהם משתנים לבלי הכר...
קצינת מבחן... פציעה... אובדן גבולות...
פגישה עם אף אחד בשום מקום
וכשאני מדברת איתם על כך וטוענת: "אני מבינה אתכם. הייתם חייבים לצאת ולבלות... פשוט מוכרחים. יש לכם פגישה עם אף אחד בשום מקום..."
הם מחייכים. אפילו לא מנסים להצדיק את עצמם. כי זו באמת מן פגישה כזו להעביר את הזמן... עם אף אחד משמעותי בשום מקום משמעותי... כדי לברוח מהמחשבות... מהתמודדות... כדי להעביר את הזמן...

כאילו שהזמן בחיינו אינסופי, כאילו שבזמן הזה לא היו יכולים להתקדם למטרות עם משמעות. כאילו שבאמת אחרי ערבים כאלה הם מתמלאים ומתקדמים ומקבלים חיות. הם אפילו לא מבינים מהי חיות.. הם חיים ללא
מטרה ברורה. אין להם תוכנית כוללת. הם שורדים... ואני אוהבת אותם כל כך וחושבת: הם היו פעם תינוקות. היו להם חלומות... אך החלומות כבו והניצוץ בעיניהם כבה. הם כבר לא מאמינים שחלומות מתגשמים, ואף על פי
שהם צעירים כל כך ויפים ומבריקים, עיניהם כבויות והם מחפשים לברוח.
ובלבד שלא להיפגש עם הכאב. ובלבד שלא להתמודד עם הקשיים... לא להיפגש עם עצמם באמת...
פשוט לזרום עם החיים הם משקיעים בלי פרופורציה בקניית מותגים, בתסרוקות, במראה, בבגדים. כשאני שואלת את אחד התלמידים: "אתה משקיע הרבה כל כך בגוף ובחיצוניות, כשהנשמה שלך זועקת! מתי אתה נפגש איתה?! אתה מנסה להקשיב לה?! הוא מביט בי ומחייך:"האמת שאף פעם לא חשבתי על זה...", ואני מודה לאל על מידת האמת בדבריו. ויש לנו תלמידים רבים עם תגובות דומות. הם לא עוצרים לרגע וחושבים, הם פשוט 'זורמים' עם
החיים. שורדים ונשאבים למה שמרגש יותר, מקובל יותר, כדי להרגיש שייכים, כדי להרגיש בעניינים, כדי להרגיש בשליטה מדומה. חשוב להם לשמור על ה'פוזה', על הקליפה, אפילו במחיר עתידם. מדי יום אני רואה תלמידים ותלמידות נזרקים ממערכת החינוך בשל דרך הלבוש שלהם.
הם מוכנים לוותר על מסגרת חינוך מעולה בגלל לבוש. הכול מבולבל ולא ברור. לדבר איתם על הבילוי 'הלא חכם' של אתמול בערב, זה חסר משמעות. לדבר על התמכרות לבגדים, על יציאה לפגישה עם 'אף אחד בשום מקום' לא יעזור.

הנוער המנותק מרבה לשוטט
כשאני פונה לספרות המקצועית אני מקבלת חיזוק, אני מרגישה כאילו מי שחקר ותיאר מכיר את התלמידים שלי, תלמידים שנפלטו מכל מסגרות החינוך, שאיבדו את האמון בעצמם וביכולתם ובכל יום מחדש אנחנו נלחמים
על הברק בעיניהם, על היציבות בחייהם, על העקביות בדרך שהם מנהלים בה את עצמם: "הנוער המנותק מרבה 'לשוטט', לטייל עם חברים ולבלות בקניונים ובמועדוני משחקים, ופחות לבלות בבית עם המשפחה והחברים.
כאשר הוא בבית הוא מרבה לצפות בטלוויזיה, בעיקר בתוכניות בידור, שעשועונים וסרטים... הנוער המנותק בעיקר אוהב לשוטט על פי הסדר הבא: ל'שוטט ברחובות' במקום ראשון, אחר כך קניונים, פאבים, בבית עם  
חברים, מקדיש יותר זמן לבילוי לא מוגדר..." 
ומעבר לתלמידים עצמם המנסים להעביר את זמנם, יש מי שמחכה לנוער הזה ומנסה להרוויח מכך: "כיום מרבית פעילויות הפנאי של הנוער מאורגנת ומתבצעת על ידי גורמים מסחריים ללא פיקוח או שליטה של מערכות
חינוכיות... למעשה מתקיימת תעשיית בילוי פנאי ממוסחרת, המגלגלת סכומי כסף אדירים..." 

שעות הפנאי הן כלי רב עוצמה
אך הספרות מגלה גם פן אחר ושונה לגמרי של תרבות הפנאי מהחוויה היומיומית שלנו כמחנכים של נוער מבולבל ומנותק. ישנה פעילות פנאי המצמיחה ומטפחת. "לפעילות הפנאי של הילדים יש תפקיד מרכזי בתהליך התפתחותם. הספרות המחקרית העלתה שפעילויות פנאי תורמות להתפתחותם הקוגניטיבית, החברתית, הרגשית והפיסיולוגית
של הילדים. שעות הפנאי הן כלי רב עוצמה ובעל פוטנציאל לקידומם, החל בשיפור הישגיהם הלימודיים וכלה בחיזוק ביטחונם העצמי ובפיתוח אחריותם האזרחית. כמו כן המחקרים מורים כי נוסף על ההנאה שלהם מעצם הפעילות, השתתפות בפעילויות פנאי מאפשרת לילדים ובני נוער לממש כישורים ולספק נטיות אישיות שאינם יכולים לבוא לידי ביטוי מלא בבית הספר ובמסגרות האחרות.
כמו כן, הן מאפשרות לחוות התנסויות שיש בהן תרומה להתפתחותם האישית והחברתית ולהקטין פערים לימודיים. השתתפותם של ילדים בפעילויות פנאי חיוביות היא לא רק גורם מקדם התפתחות, אלא גם גורם חוסן בפני מצבי סיכון." 51 הפנאי מבורך וחיוני להתפתחותנו ולהתפתחות תלמידינו, השאלה המהותית היא מה אנו יוצקים לתוכו.
תרבות הפנאי – סיכויים או סיכונים?!
לצערי הרב גם בנושא הזה קיים פער בין ילדי ישראל שהוריהם מסוגלים מבחינה כלכלית ואישית לטפח ולהשקיע בצמיחתם והתפתחותם, ובין ילדי ישראל שפעמים רבות נגזר עליהם במובנים רבים ל"גדל" את הוריהם
ולסייע להם מבחינה כלכלית ומשפחתית עד כדי גידול של עצמם כשהם עוד רכים וזקוקים למי שיטפח אותם.
 
דו"ח מבקר המדינה קובע: "מסגרות חינוך ופנאי לבני נוער אינן מוסדרות במשרד החינוך ובשלטון המקומי, ויש הבדל במידת המעורבות של הרשויות בהתאם לתקציביהן",  עובדה המחייבת אותנו כמחנכים וכמי שרוצים לתת לתלמידינו את מרב האפשרויות לצמיחה להצלחה, לחשיבה והתגייסות למעורבות והתערבות בתרבות הפנאי של תלמידינו.
ניתן להתייחס לבעיה זו בשני ממדים, הממד המעשי בבניית מת"ל )מרכז תרבות לימודי( לתלמידים ובניית תוכניות לימודים, והממד הנפשי: מודעות והתייחסות חינוכית עמוקה לחשיבה על ניצול הזמן בחיינו.

לנהל את זמננו הפנוי כמלכים
הבעיה בניצול הזמן הפנוי שלנו אינה להיות במקום זה ולא במקום אחר. זוהי בעיה מהותית הקשורה בסדרי העדיפויות שאנו קובעים בחיינו, והיא קשורה ברצון האמיתי שלנו לתת לעצמנו בחידוד האמונה שלנו, בעיה
הקשורה בתכלית של חיינו ובראיית העולם הכוללת שלנו. בסוף מעגל משנה באמת המניע שלנו לעשייה.
האם אנו מתנהלים בעולם כמלכים? מוח - כל החלטה שלנו וכל ניהול עצמי שלנו הינם תוצאה של החלטה שכלית והבחנה בין הטוב והרע. אנו מצרפים אליהן את הלב. לב - מבטא את היכולת שלנו לחוש בדברים
שבחרנו לעשות. כליות - מגייסות את כל כוחות יצר החיים בתוכנו.
כמלכים אנו מבינים שכל רגע שעובר לא חוזר, ולכן כל ראיית החיים שלנו היא כוללת וכל מטרה שאנו קובעים לעצמנו בעלת ערך ומחייבת את גיוס כל הכוחות שלנו למימושה, ממילא גם את שעות הפנאי שלנו ניקח ונגייס
למימוש חלומותינו והמטרות ארוכות הטווח שהצבנו לעצמנו.
במקרה זה אנו מתרגלים לחשיבה ולהתנהלות נוקבת מאוד עם עצמנו. אנו מחויבים להכיר את עצמנו על החולשות שלנו, על המאוויים שלנו ועל כוחות העשייה שלנו, ומתוכם להגיע לבחירה ולהחלטה לאיזה חלום אנו קשובים
ומהי התכלית על פיה אנו גוזרים את מחשבותינו. נתיב זה יוביל אותנו לחיי בחירה והתחדשות, שלמות וסיפוק נפשי.
או שמא אנו מתנהלים בעולם כלמך?! לב – הולכים על פי הרגש ללא בקרה, מוח – גוררים את השכל כדי שיגן על החלטותינו השגויות ומגנים על כל החלטה שגויה בתהליך של רציונליזציה. כליות – מגייסים את כל כוחות
היצר והחיות למה שלבנו חפץ וחש באותו רגע. כשאנו למכים אנו משיטים
 דו"ח מבקר המדינה – אור קשתי - 2009

ספינת חיים מטלטלת ולא ברורה ובוחרים לעשות רק מה שאנו מרגישים באותו רגע.
אנו לא מחויבים למטרה או לתכלית גדולה יותר וממילא שעות הפנאי שלנו יהיו לא יציבות ולעתים הרסניות לטווח הרחוק, כי במקרה זה אני בוחן את חיי לפי מה שאני מרגיש ברגע נתון ללא ראייה עמוקה ופנימית ומתן דין וחשבון
פנימי עמוק על ההחלטות שלי. אם לא נצליח להתעורר מנתיב חיים זה בזמן, הוא יוביל אותנו לחיי בלבול, החמצה ופגיעה בנו ובסובבים אותנו, חיי רדיפה ובריחה והתמכרות לריגושים שיהפכו להיות מנת חלקנו גם בחיינו הבוגרים.
או שמא אנו בוחרים להתנהל בעולם ככלום?! כליות - נמשכים והולכים למה שמושך אותנו ואנו תאווים אליו באותו רגע. לב – מצרפים ומגייסים לתאווה את הרגשות ההופכים בדרך זו להיות רגעיים ולא יציבים. מוח –
השכל והמחשבה נדחקים ולא מקבלים מקום אמיתי של הנהגה. במקרה זה רגשותינו קהים כל כך ואנו מובלים על ידי הפיתויים המזדמנים לפתחנו ברגע נתון ללא מחשבה, ללא דין וחשבון, התנהלות שבסופו של דבר תוביל
אותנו לפגיעה בעצמנו ובקרובים לנו. נתיב זה יוביל אותנו בסופו של דבר לחיי החמצה ובלבול פנימי.
כדי לעבוד על הטמעת הערכים הקשורים בתרבות הפנאי, יש צורך לעורר מודעות וראיית עומק בקרב הצוות החינוכי של בית הספר. יש לפתח תוכניות לימוד העוסקות בדרך ההתנהלות של האדם מול עצמו וסביבתו אל מול חיי תכלית או חיי תוהו. אני רואה מדי יום בבית הספר איך תלמידים בוחרים מחדש מה לעשות בחייהם; ללמוד ולא להפריע, להשקיע בבחינה ולא לצאת בערב, לעבוד ולא לשוטט, בחירה שכל יום מתחזקת ומתעצמת ומקבלת כוחות ומאפשרת להחליט גם החלטות באשר לאישה שיבחרו בה בעתיד, באשר לדרך החיים שישקיעו בה, למכינה, לתפקיד בצבא ועוד.

משמעות הקשר עם התלמידים
כדי לפעול ולעבוד עבודה חינוכית עמוקה הקשורה בתרבות הפנאי אנו מחויבים למשמעות בקשר בינינו לתלמידים, קשר נפשי ומשמעותי והיכרות לעומק עם עולמם של התלמידים במישור האישי האישיותי הייחודי של כל אחד מהם, במישור המשפחתי, על האילוצים והפגיעות והמודלים שהוא נחשף אליהם, ובמישור הרוחני - היכן נטיות לבו וחלומותיו. הקשר המשמעותי עם התלמיד ישפיע בסופו של תהליך על שיעורי החברה שנבנה עבור הכיתה, על המשימות הלימודיות, הפעילות החברתית ובניית הקשרים עם קבוצת השווים.
 
משמעת בקשר עם התלמידים
חשוב מאוד ליצור בכיתה אקלים של משמעת וסדר שנגזר מהמשמעות הניתנת למטרות שנבחרו לכיתה ולתלמידים באופן פרטני, מעין מקרו של התנהלות אל המטרות כמלכים: החלטה רציונאלית אליה מגייסים את השכל ומקורות החיות. כללי המשמעת והסדר חייבים להיות ברורים, יציבים ועקביים.
יצירת אקלים של שייכות
כדי שהדברים יחלחלו יש צורך לשמור על תחושת שייכות של התלמיד לכיתה, לקבוצה, לתהליך הכולל שהכיתה עוברת השנה. חשוב מאוד להפוך את התלמידים לשותפים בבחירה של מטרות הכיתה, בקביעת
הסדרים. השייכות היא תנאי חשוב.
הרצון הפנימי מבקש להחזיר להם את ניצוץ האמונה שהם נולדו איתו, שחלומות מתגשמים אם בוחרים בהם מהסיבות הנכונות והם מצמיחים בנו קומות של ערכים ועשייה כדי להגשים אותם. כשאנו מגויסים לחלומות אמת,
אין לנו שעות פנאי כי אנו ממלאים אותן ללא הפסקה במימוש שליחותינו בעולם

בניית מרכז תרבות לימודי)מת"ל( מגוון ועשיר
"תוצאות הסקר מצביעות על ניידות גבוהה של הנוער בין מסגרות הפנאי
בהתאם לאופנה ולצורת השיווק של המקום ללא התמדה והתבססות
בסוג מסוים של פעילות. הניידות מצביעה על הצורך בגירויים חזקים
ומשתנים אשר קשה לספקם לאורך זמן. מגורמי החינוך והטיפול דורש
הדבר חשיבה יצירתית מתמדת על מנת לזהות את השינויים ברמת העניין
שמוצאים בני הנוער בפעילויות המוצעות להם." 54
בד בבד עם יצירת אקלים מיטבי בבית הספר יתפתחו התלמידים וירגישו
שותפים ושייכים. בבתי ספר כשלנו שבהם ההורים אינם מסוגלים לדאוג
לתרבות הפנאי של ילדיהם יש צורך בחשיבה ייחודית ומעמיקה של הרשת
ושל בית ספר להפיכתו של בית הספר למרכז תרבות לימודי ומשמעותי
לתלמידים. מדובר במרכז פעיל עד לשעות הערב, שיכיל פעילות ענפה
המתאימה לצרכי התלמידים וארוחת ערב. מרכז שיש להקצות לו תקציבים
למנהל ראוי, לאנשי צוות ולהפעלת חוגים.
. 53 ברקוביץ אילנה, במחשבה תחילה, גליון 68 , אמי"ת, עמ' 65
. 54 תרבות הפנאי בקרב נוער מנותק – להב חיים, שמש אילן, יוני 1997
71
המת"ל ירכז בתוכו עזרה לימודית מגוונת, חוגי נגינה ומוסיקה, תנועה,
ציור, יצירה, דרמה, איפור, תכשיטנות, אירובי וכל מה שיעלה בדיאלוג עם
התלמידים ויתאים לתחומי העניין שלהם ולצרכיהם המשתנים.
פעילות ספורט ענפה שתכלול קבוצות כדורגל וענפי ספורט שונים
שיופעלו במת"ל ברמת המיקרו וברש"ת ברמת המקרו תכלול טורנירים
בין בתי הספר, מפגשים לא פורמליים שתרומתם יכולה להיות גדולה
למגוון האוכלוסייה בבתי הספר של הרשת. לענפי הספורט ולפעילות
הספורטיבית השפעה גדולה על התגייסות של הנוער לעבודה משמעותית
עם עצמם, כפי שמציינים להב ושמש במחקרם: "נמצא קשר בין פעילות
גופנית וספורטיבית, ובין אי שימוש בסמים בגיל התבגרות... וכן פיתוח
מודעות רבה יותר לפוטנציאל הגלום בשימוש פנאי גופני ספורטיבי
למימוש פונקציות חברתיות שונות".
רצוי וחשוב בפעילות ענפה של מת"ל מעין זה לחבור לפעילות של קידום
נוער הקשורה לאגף הרווחה של העירייה על החוגים המגוונים שהיא מציעה
ועל החונכים והעובדים הסוציאליים הנוטלים בה חלק, ולתת לה מקום
בבית הספר אחר הצהריים. כך ניצור שיתוף פעולה שיציל את הנערים
ויקדם אותם, ויחזק את הקשרים שממילא קיימים בין עובדי קידום הנוער
למחנכים.
רבים מהנערים מחפשים עבודה וזקוקים לסיוע כלכלי. יצירת מת"ל שבו
עובדי קידום נוער ונציגים מבית הספר ידאגו לנערים למקומות עבודה
מוגנים ומטפחים תיצור בקרב הנערים אמון ותחושה שיש להם אל מי
לפנות. אפשרויות העבודה יכולות להיות יציאה למקומות קיימים או עבודה
במקום בתמורה לשירות, לדוגמה: תלמידי מגמת עיצוב שיער יפתחו את
המספרה בשעות אחר הצהריים לקהל הרחב ויתפקדו כמספרה. מגמת
מנהל ידפיסו עבודות. הופעות של הצגות שנבנו בחוג לדרמה יוצגו ברחבי
הארץ. כשמפתחים כיוון זה שהתלמידים יוכלו להתפתח בו וגם להשׂתכר
הרעיונות והיוזמות רבים.
כיום חלק מהדברים מתקיימים אך לא בקנה המידה שתלמידינו נצרכים
לו. כדי שיהיה זה שינוי משמעותי ארגוני ומבני, אני קוראת להוספת נדבך
להפיכת בתי הספר שלנו לבתי חינוך, והוא הקמת בתי חינוך ותרבות לאלו
שלא שפר עליהם גורלם ואינם יכולים לקבל את המענה לשעות הפנאי
55 פעילות פנאי ספורטיבית בקרב בני נוער גורמת למניעת שימוש לרעה
בסמים – פארח שרוף, לטביה.

העומדות לרשותם לא מהוריהם ולא מהסביבה שהם גדלים בה, ומסיבות
שונות שרובן אינו תלוי בהם, לא יכולים לצאת לפנימיות.
בטוחני כי מרכזי תרבות לימודי שיקבלו את התקציבים ואת האפשרויות,
יהפכו למקורות צמיחה והתחדשות עבור תלמידינו, ומקור נחת וסיפוק לכל
מי שהחינוך קרוב ללבו והאמונה כי יש לתת לכל תלמיד הזדמנות אמיתית
לצמיחה חדורה בלבו.

הצרה היא שתרבות הפנאי נהפכה למוצר צריכה, ושהפרסומת מגדילה אותה באופן מלאכותי עד שהיא עלולה להיהפך לגורם שלילי. איכות חינוכו של האדם תקבע האם ישתמש בפנאי שלו בתבונה. יש אומרים שבעתיד טיב תרבות הפנאי הוא שיקבע את ערכה של החברה. 'אמור לי כיצד אתה נופש ואומר לך מי אתה'...
(הרב אבינר)

מתוך אתר רשת אמי"ת

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008