יום ו' 30/10/2020 | 3:13
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > קשב וריכוז – הבסיס להישגים לימודיים

מאת: ריקי סימון

הישגים לימודיים קשורים בתהליכי למידה טובים הכוללים יכולות קוגניטיביות טובות.
תהליך הלמידה הוא תהליך פעיל אשר דורש מיומנויות של א) חשיבה ב) שימור מידע חדש בזיכרון ג) יכולת הסקת מסקנות.
אנשים שונים לומדים בצורות שונות וכמובן כשמדובר בילדים הלומדים בבית ספר. חשוב ביותר להתאים את שיטת הלימוד לאופי הילד, ליכולותיו ולכישרונותיו. כדי לעשות זאת נכון צריך קודם להבין את המנגנון שבבסיס הלמידה ואחר כך להכיל אסטרטגית הלמידה המתאימה.

קשב וריכוז – שלב א' בתהליך הלמידה
כדי להבין את המנגנון שעומד בבסיס הלמידה יש להבין כיצד המוח פועל בתהליך הלמידה. ובכן במוח נקלטים בכל רגע ורגע אין ספור גירויים מהסביבה. מאות אם לא אלפי גירויים נכנסים למוחנו באמצעות החושים השונים: חוש השמיעה, הראייה, הריח והמישוש. המוח עוסק בקליטה של גירויים חשובים וסינון גירויים לא חשובים או פחות רלוונטיים למשימה העומדת כרגע על הפרק. כלומר, המוח צריך להחליט מה חשוב ומה לא. תהליך הקליטה וסינון הגירויים קשור ליכולת הקשב והריכוז שלנו! באמצעות המיומנויות הקוגניטיביות של קשב וריכוז הילד יהיה מסוגל  להחליט מה העיקר ומה הטפל, מה יש לזכור ולהפנים וממה יש להתעלם ולשכוח.

ניקח לדוגמה משימת קריאת פרק בספר כלשהוא לקראת מבחן: הילד מתחיל לקרא ותוך כדי הוא שומע את הטלוויזיה בחדר השני, דיבור של ההורים, צלצול טלפון בסמוך, אולי מריח את האוכל שבתנור, אולי מגרד בכף הרגל את העקיצה של היתוש מאתמול, וכך עוד ועוד... בינתיים, עליו להמשיך לקרא (וגם להבין) את הפרק בספר. לא פשוט!

כאשר מדובר בילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז הרי שאלה מתקשים יותר מאחרים לבצע את המשימה- אצלם מערכת הקשב והריכוז שכוללת סינון גירויים לא רלוונטיים אינה עובדת כראוי. ילד עם הפרעת קשב וריכוז מתקשה בביצוע משימות פשוטות ולו רק בגלל שהסביבה רבת הסחות הדעת והגירויים מפריעה לו להתרכז והוא לא מצליח להתמיד בביצוע המשימה. אם נצליח לגרום לילד להתגבר על המסיחים הלא רלוונטיים, הרי שהריכוז יעלה. ניתן לעשות זאת על ידי אימון המוח בשיטה הנוירוקוגניטיבית של חברת אטנגו.

זיכרון – שלב ב' בתהליך הלמידה
חשוב להבין שלאחר שהצלחנו להשיג קשב וריכוז, ואנו בשלב של קליטת מידע חדש, אנו צריכים עתה יכולות קוגניטיביות נוספות על מנת לאחסן ולשמור על המידע החדש שנקלט. זהו תהליך הזיכרון. בתהליך זה ישנם כמה גורמים: זיכרון פעיל, זיכרון קצר טווח וזיכרון ארוך טווח. אצל ילדים בעלי הפרעת קשב יש קושי להפעיל דווקא הזיכרון הפעיל כי הוא הזיכרון שקשור לקשב וריכוז! גם באמצעות אימון מוחי בשיטת אטנגו ניתן לשפר באופן משמעותי את יכולת הזיכרון.

הסקת מסקנות – שלב ג' בתהליך הלמידה
יכולת הסקת מסקנות ובכלל זה חשיבה (שנקשרים במבחנים פסיכולוגיים גם לאינטליגנציה ורמת משכל) הם התהליכים שעוזרים לנו לקבל החלטות מתוך הידע הקיים במוחנו ומסייעים לנו להחליט במה לבחור. זהו תהליך שדורש חשיבה עמוקה תוך כדי ניתוח הקיים, העלאת השערות לאור מידע קודם המאוחסן בזיכרוננו וכן לעיתים כלולים בו ניסיונות של ניסוי וטעייה.

שימו לב, אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש קושי להגיע לשלב ג' עקב כשל בשלב א' ולא בגלל כשל באינטליגנציה ורמת המשכל. על כן אומרים שיש לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש יכולות גבוהות למרות שהישגיהם הלימודים נמוכים.

לסיכום: קשב וריכוז מהווים את הבסיס עליו נבנים תהליכי הלמידה ובעזרת אימון מוחי מתאים ניתן לשפר יכולות אלו. קראו המשך המידע על אימון מוחי לשיפור קשב וריכוז 
 
המאמר נכתב על ידי ריקי סימון –
מאמנת נוירוקוגניטיבית בשיטת AttenGo
(אין להעתיק, לשכפל או להשתמש במידע זה ללא אישור כותבת המאמר)

מתוך אתר AttenGo - טיפול בהפרעות קשב וריכוז

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008