יום ב' 23/09/2019 | 19:12
 
 
 
 
 > מהפכת הלימוד המתוקשב בבתי ספר

 בס"ד


תקשוב בבתי ספר
זה לא סוד שהאינטרנט כבש את עולם התוכן בעולם כולו. כבר כמעט שלא נותר תחום אחד שלא ניתן למצוא עליו מידע באינטרנט או להעזר באינטרנט לגביו. גם תחום החינוך לא נותר מאחור והאינטרנט מתחיל לקחת חלקים גדולים יותר ויותר בלמידה הבית ספרית. במשרד החינוך קוראים לזה "תקשוב". למידה מתוקשבת הינה למידה שאינה מתבצעת מול דף ועט אלא מול מחשב. תוכניות לימוד רבות נכתבות כיום כבר ישירות ביישומי מחשב ולא בספרי לימוד מתוך ידיעה שזו צורת הלימוד המועדפת במשרד החינוך. משרד החינוך אכן נותן ללמידה המתוקשבת מקום מרכזי על ידי בניית תוכנית הנקראת "תכנית התקשוב הלאומית" שזו מאין תוכנית להתאמת בתי הספר לצורת הלמידה במאה ה-21. התכנית התחילה עם פיילוט של 200 בתי ספר בשנת תשע"א וגודלת עם הזמן בצמוד למדדים ותחקירים על הצלחת התוכנית.

הייתרונות של הלמידה המתוקשבת

האינטרנט הביא עמו כמה יתרונות עיקריים למערכת החינוך. נתחיל עם נגישות. נגישות החומר הנלמד לתלמידים נעשית נוחה מאי פעם. מורה שמעוניין להרחיב בנושא מסויים שולח את התלמידים לביקור קצר במקור אינטרנטי כמו ויקפדיה או כל מאגר מידע אחר והתלמידים מה שנקרא "בלחיצת כפתור" מקבלים את ההרחבה שהמורה היה מעוניין שיקבלו. כמו כן בלמידה המתוקשבת כל החומר הלימודי נמצא כבר בכיתה במחשב וילדים כבר לא מאבדים עניין כי "שכחו את ספר בבית" וכדומה. ואם כבר ב"לא מאבדים עניין עסקינן אז כידוע ילדים היום מעדיפים מחשבים על ספרים. תשאל ילד ממוצע מה הוא מעדיף לשחק במחשב או לקרוא ספר ולא יהיה קשה לנחש במה הוא יבחר. אז אם כך למה לא לנצל את החיבור של הילדים למחשב גם לצרכי למידה?

החיסרונות של הלמידה המתוקשבת

כל דבר שיש לו ייתרונות יש לו גם חסרונות. במקרה של למידה מתוקשבת החיסרונות די ברורים. סיימנו את נושא הייתרונות בכך שילדים מתחברים ואוהבים מחשבים אז למה שלא לנצל את זה לצורכי למידה. הבעיה היא שהתלמידים אוהבים את המחשב בשל המשחקים שבו ולא בגלל התועלת הלימודית שהוא יכול להפיק ממנו. ילדים מכירים מחשבים יותר טוב מהרבה מבוגרים ובהרבה מהמקרים גם יותר טוב מהמורה הכיתה. כך שגם אם יהיו חסימות במחשב שרק החומר הלימודי יהיה פעיל במחשב אז סמכו עליהם שהם כבר ימצאו את הדרך למצוא שם דברים מענינים יותר. חיסרון נוסף הוא "עידוד עצלנות". ברגע שהכל נהפך לקל יותר אז גם זמן הכנת השיעורים מתקצר כי מוצאים את התשובות באינטרנט או מקבלים במייל מחבר\ה ואז שוב נשארנו עם עודף זמן פנוי שלא משמש ברובו לתכנים חינוכיים אחרים. תלמידים כבר פחות טורחים בלמצוא חומר לימודי ומאבדים את האספקטים החינוכיים הטמונים בכך .

הטמעת הלמידה המתוקשבת בקרב המורים

עוד חיסרון בלמידה המתוקשבת היא כמובן שהמורים עצמם צרכים לרכוש שליטה ברמה מסויימת במחשב על מנת ללמד בעזרת מחשב. אז נכון שלמורים צעירים קל יותר אל במערכת החינוך ישנם לא מעט מורים שלא הורגלו בצעירותם לעבוד עם מחשבים. יש לציין שמערכת החינוך עושה מאמצים על מנת להעביר את המורים השתלמויות בנושא תקשוב ובנוסף גם קיימות חברות פרטיות מצויינות כגון אדיולוג שעוזרת למורים (גם צעירים) להשתמש בטכנולוגיה לצרכי למידה

לסיכום

נראה שנכון להיום החיסרונות גוברות של הלמידה המתוקשבת על הייתרונות אבל נקווה שבעתיד יהיו כלים לימודיים אשר יהיו מענינים ומהנים מספיק כדי שהתלמידים לא יחפשו אך לשחק במחשב ולפרוץ את תוכנות ההגנה אלא גם ירצו להעזר בו ללימודיהם.

 

נכתב על ידי : דניאל לוי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008