יום ה' 21/03/2019 | 7:30
 
 
 
 
 > חג פורים כמנוף לעבודה פנימית
מאת: טל שלו

חג פורים כמו כול המועדים של עם ישראל נוצר ונקבע על מנת לעזור לאדם הפרטי ולחברה כולה להתקדם בסולם הרוחני, למצוא את הנסתר בתוכנו, את אותם המקומות שבחיי היום יום קשה לחשוף ולטפל בהם.
את סיפור המגילה אנחנו מכירים. במגילה מסופר על המלך אחשוורוש שלקח לו למלכה את אסתר, אחרי סילוקה של ושתי, המלכה הקודמת שסירבה לקריאתו להגיע למשתה שהוא ערך. אסתר הייתה נערה יהודיה שהגיעה לארמון ביחד עם דודה, מרדכי היהודי, שנשאר בשער הארמון להשגיח עליה. באחד הימים שמע מרדכי ששני שומרים של המלך מתכננים להרעיל אותו, הלך וסיפר למלך ובכך הציל את חייו. למלך היה עוזר קרוב, איש רע ואכזר, המן הרשע, המן דרש שכולם ישתחוו בפניו, אולם מרדכי סרב להשתחוות. המן כעס מאוד וציווה להשמיד את כול היהודים. אסתר ומרדכי שמעו על הגזירה הקשה ופנו אל המלך, המלך אמר להם שהוא לא יכול לבטל את הגזירה מכיוון שיש להמן סמכות לגזור גזרות, אבל הוא יכול להוציא גזירה חדשה לטובתם בעקבות הטובה שהוא חייב למרדכי. אסתר ומרדכי שכנעו את המלך והצליחו להפוך את היום שבו היו היהודים אמורים להיהרג, ליום חג.
סיפור המגילה מחביא בתוכו סיפור פנימי, גיבורי המגילה נמצאים בתוכנו, בפנימיות שלנו.
מגילת אסתר: מלשון גילוי ההסתר.
שני הכוחות שמיוצגים על ידי מרדכי והמן קיימים בכולנו, המאבק הפנימי בין הטוב והרע קיים בכול בחירה שאנחנו עושים.
סיפור המגילה מתאר בין היתר את המאבק שקיים בכול אדם, מאבק בין שני רצונות.
המן: מיצג גישה לחיים שאומרת שהתועלת האישית עולה על טובת הזולת. מסמל את הרצון לסיפוק מידי, את הצורך לרמוס ולהזיז הצידה כול מצב או אדם שנחווה כמאיים, כמפריע. המן מסמל את הכניעה לפיתויים.
מרדכי: מייצג את עשיית החסד את יכולת הנתינה ואת הדאגה לזולת. מסמל את היכולת של האדם להתעלות על האגו, להתעלות על הצורך להשיג חומריות, מעמד, כבוד.
אסתר:מייצגת נקודה פנימית באדם ששואפת לגלות את המשמעות העמוקה של החיים. "בעזרת אסתר", בעזרת הכניסה לתוך מערכת היחסים הפנימית של האדם עם עצמו ("הילד/ה הקטן/ה", "הבוגר/ת", "ההורה"). כאשר האדם מרשה לעצמו לא להיות ב"הסתר פנים" מול עצמו, הוא  מגלה את הרגשות שעדיין לא טופלו בתוכו, רגשות שעליהם הוא עדיין כועס (על עצמו), מקומות שבהם אין עדיין שמחה.
אנחנו אומרים: "משנכנס אדר מרבין בשמחה". המילה חודש מגיעה מלשון התחדשות, לכן כול ראש חודש מחדש בתוכנו עניין מסוים. בחודש אדר ההתחדשות קשורה ליכולת להתנקות ולהפוך ראויים לקבל את השפע הרוחני, ראויים לקבל את ההנאה והשמחה שהיקום יכול להעניק.האדם שואף תמיד להגיע להיות ראוי לשמחה, שואף לקבל לתוכו את השפע והטוב שקיים בעולם. חודש אדר כשחג הפורים הוא השיא שלו, הוא הזמן הנכון לנקות את הרגשות הקשים. לכן לפעמים לפני פורים עולה כעס, או קורה שנתקלים במצבים לא נוחים לא נעימים. על מנת שתהיה הזדמנות לסלוח, הזדמנות לגלות חמלה לעצמנו ולסביבה ועל ידי כך להגיע לשמחה, להגיע לשלום פנימי.
כאשר הכול גלוי, והאדם מוכן לסלוח לעצמו על טעויות העבר, מוכן "לקחת אחריות" זאת אומרת מוכן לקבל את עצמו כמו שהוא, לאהוב את עצמו עם המגבלות שלו, מגיע הרגע שבו המגבלה עוברת שינוי, התמרה, היא מפסיקה להיות "בעיה" והופכת להיות חלק מהשלם. באותו הרגע נוצרת שמחה. והאדם מרגיש שלם ומאושר.
חודש אדר מכין אותנו לראש חודש ניסן שהוא ראש השנה של האדם, ולחג הפסח שמדבר על יציאה מעבדות לחירות.
חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008