יום ב' 26/10/2020 | 14:51
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > כך תכינו משלוח מנות בריא

  מאת אסנת עופר

משנכנס אדר מרבים לא רק בשמחה, אלא גם בממתקים. משלוח מנות היא אחת מן המצוות הנהוגות בפורים, על פיה כל אדם נדרש לשלוח שתי מנות מזון לקרובים ולידידים. מטרתה של המצווה, כפי שניתן להבין, היא קירוב לבבות, חיזוק קשרי ידידות, אחווה ורעות. ואולם עם השנים קיבלה המסורת תפנית מודרנית ומרבית המקבלים והשולחים הם הילדים שלנו, שנהנים מתועפות של ממתקים בחג התחפושות.

טעים, זה בטוח. אבל מה עם הבריאות? ומה נעשה, שבפורים - כמעט כמו בכל חג מסורתי -  עלולים מאפייני החג והמסורת לעודד אכילה מופרזת? הנה כמה רעיונות והדגשים שיסייעו לכם להכין משלוח מנות מאוזן ובריא, שישמרו על כללי תזונה נבונה, ושגם יגנו על התקציב מפני הוצאה כספית גבוהה. 

אוזני המן: הרבה סידן, וגם הרבה מאוד קלוריות
"אזני המן: הבצק, זה כל הסיפור!", סבורה סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בביה"ח בילינסון. "זהו ה-מאכל הנפוץ הנאכל בפורים. כמו תמיד בנושאי האוכל - אכילה מודעת של כמויות מדודות, תגביר את התועלת ותפחית מן הנזקים. לכן כדאי לשים לב לכמה עובדות תזונתיות על אוזני המן:
•    בממוצע, אוזן המן אחת מכילה כ-200-150 קלוריות ליחידה, בהתאם לסוג המילוי.
•    הבצק הפריך מכיל בדרך כלל מרגרינה, שמכילה חומצות שומן מסוג טראנס, כלומר שומן נוזלי שהוקשה ושאינו מומלץ לבריאות הלב. 
•    ואלה ההבדלים בין המילויים הנפוצים:
פרג: אמנם עשיר מאד בסידן אבל מכיל כמות גבוהה של קלוריות.
חלבה: עתירת שומן וסוכר, לכן עשירה גם היא בקלוריות. מכילה סידן, אבל פחות משיש בפרג.
אגוזים: מומלצים כמפחיתי סיכון להתפתחות מחלת לב בשל תכולת ויטמין E וחומצות שומן חד-בלתי-רוויות. ואולם כדאי לשים לב כי גם מילוי אגוזים עלול להגדיל את כמות הקלוריות במאפה. 
תמרים: מכילים סיבים תזונתיים החיוניים לפעילות מערכת העיכול ואת כמות הקלוריות הנמוכה ביותר, יחסית לשאר מילויים שיש באוזני המן.
שוקולד: אמנם לאחרונה מתפרסמות המלצות רבות לצריכת שוקולד מריר (המכיל 70% מוצקי קקאו) בשל תכולת הפוליפנולים שבו, המסייעים למניעת תחלואת לב. אך לרוב, במילויי אזני המן לא משתמשים בשוקולד המשובח. בנוסף, כדאי לדעת שגם בשוקולד המריר המומלץ יש כמות קלוריות גבוהה, ולכן לא מומלץ להגזים בצריכתו.

דפנה זיו - בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מציינת כי אוזן המן אחת מכילה כמות רבה של קלוריות, וכי הערך הקלורי משתנה בהתאם למילויים השונים. על כן היא ממליצה להשקיע במשלוחי מנות מתוצרת בית, "מכיוון שבמשלוח מנות כזה ניתן להכין עוגות ומאפים בהם משתמשים בקמח מחיטה מלאה, מפחיתים את כמות השומן ושולטים על כמות הסוכר. באוזני המן ביתיים, כמו גם בעוגות, יש אפשרות להחליט על איכות וטיב המילוי וכן אפשר להגדיל את כמות הסיבים התזונתיים על ידי שימוש בקמח מלא. באוזני המן ביתיים ניתן למלא במלית הפרג הותיקה והטובה כמו גם ריבה, ממרח תמרים, חלבה או ממרח חרובים ולהנות ממאפה ביתי וטוב. אפשר לאפות יחד עם הילדים. זו עשויה להיות פעילות לילדים, מהנה ומשותפת להורים ולילדים".

המלצות נוספות: מאפים ביתיים, פירות יבשים, וממתקים ללא צבעי מאכל

הדיאטנית מיטל גבע אוחיון מציעה להוסיף למשלוח המנות פירות יבשים "בשביל הצבע" וגם כדי "להמשיך את חגיגות ט"ו בשבט..." ומיני  שוקולדים שיתרמו גם הם לצבעוניות משלוח המנות. 

דפנה זיו – בוסאני: ממליצה לשלב במשלוח מנות לא רק פירות יבשים, אלא גם פירות טריים. "במידה שמחליטים על משלוח מנות שמבוסס על מזון קנוי רצוי לבחור ממתקים או מזונות שמכילים צבעי מאכל טבעיים וחומרי גלם איכותיים".

ורד יפה חאיק סבורה שאפשר להכניס למשלוח מנות פריכיות אורז בדבש או בשוקולד, ומאפינס וכל מאפה ביתי אחר. וכן, להמיר ממתקים במשחקים קטנים או בחפיסת קלפים. "אם מכניסים ממתקים כדאי להעדיף חטיפים באריזות קטנות, עם רשימת רכיבים כמה שיותר קצרה".    

גלי קיכלר: מציעה להכין חטיפי בריאות תוצרת בית כמו פצפוצי אורז עם שוקולד או ממרח חרובים, ביגלה מקמח מלא, פירות טריים "מחופשים" עם פירות יבשים ואגוזים, צמחי תבלין בעציץ קטן, חליטת פירות או צמחים, ושקיקי תה טעים.


על מה כדאי לווותר?
גבע אוחיון מבקשת להפחית ככל האפשר בממתקים שמכילים צבעי מאכל: סוכריות צבעוניות למינהן, ומסטיקים, שמכילים גם ממתיקים מלאכותיים, המיותרים בעיניה. "אם חייבים להכניס למשלוח המנות חטיפים כדאי לבחור באלה שמכילים כמויות מינימליות של חומרים מייצבים ומחזקי טעם למינהם, והכי עדיף – פופקורן".

יפה חאיק מציעה לוותר על ממתקים שמכילים צבעי מאכל מלאכותיים, שומן טראנס או שומן מוקשה.

קיכלר מוותרת על חטיפים עתירי שומן, סוכר ונתרן.

מתוך אתר תפור עלי
 

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008