יום ו' 30/10/2020 | 4:27
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > בא לי משהו טעים

מאת מיטל גבע אוחיון 

הורים יקרים, אתם בודאי מכירים את תופעת אחר הצהריים, שידועה גם בשמות "אני רעב" "בא לי משהו טעים" ו/או "משעמם לי. מה יש לאכול"?... אתם גם מכירים בודאי את התופעה הנלוות לה: מגיע הזמן לארוחת הערב אבל לילדים אין תיאבון בכלל.
תופעה נוספת מתרחשת במגרש המשחקים השכונתי, שם פוגשים הורים וילדים אחרים שהביאו איתם המון חטיפים, ממתקים ושתייה מתוקה, הילדים שלכם אוכלים המון חטיפים. על המגלשה, על הנדנדה ותוך כדי טיפוס בסולם....ושוב, לדאבונכם - הלכה ארוחת הערב...
זה קורה בקיץ, כשמשחקים עם חברים בחוץ ועוד יותר בחורף, כשסגורים בבית מול הטלוויזיה או המחשב. זה קורה כשהילדים מארחים חברים, או מתארחים בבתים של אחרים. נשנושים בלי סוף שגורמים לכך שהילדים מכניסים לגופם הרבה מאוד קלוריות ריקות (קלוריות שאין להן ערך מוסף חיובי, משום שהן חסרות וויטמינים או מינרלים, ומגיעות משומן וסוכר בלבד). כך, הם מוותרים על הסלט ושאר המזונות המזינים והבריאים שהכנתם לארוחת הערב.

איך עומדים מול הלחץ החברתי ומתאמים עם הורים אחרים?
קודם כל עלינו לזכור שלאכול בריא זו לא בושה. המודעות כיום למזון בריא הולכת וגוברת. בנוסף, מותר ורצוי שאנו כהורים נשים גבולות לילדינו. בכל דבר וכמובן גם באוכל. שעות אחר הצהריים, אותן שעות קצרות בהן הילדים לא נמצאים במסגרת של בית-ספר, גן, או פעוטון, אלא איתנו, ההורים. דווקא בשעות הללו חשוב שנספק להם הזנה קוגניטיבית-רגשית-פיזית שכוללת הקשבה, שיחה, משחק, סיפור וגם... מזון בריא.
ואולם כדאי להדגיש, עד כמה חשוב שנדבר עם הילדים ונסביר את הנושא, כל ילד לפי גילו והבנתו. כדאי מאוד להשתמש במלים וביטויים כמו "בריא" ו"לא בריא", "תורם לגוף" או "לא תורם לגוף", במקום לדבר על "משמין" " מרזה" ומילים מהתחום הזה, שעשויות לבלבל ולסבך את הילדים ביחסם לאוכל.
בואו נהפוך את שעות אחר הצהריים לזמן איכות עם הילדים, לשעות של כיף, הרמוניה וגם להזדמנות להכניס לגוף מזון בריא. כך נתרום לבריאות הגופנית והרגשית של ילדינו.

כיצד אפשר להתמודד עם התופעה:
כשמתארחים: אם אתם מבלים את שעות אחר הצהריים אצל חברים או קרובי משפחה, או אם ילדיכם מתארחים ללא נוכחותכם, אפשר ליידע ולשתף את ההורים המארחים. להסביר שאמנם הילדים שלכם אוהבים חטיפים (איזה ילד יגיד "לא" לחטיף המוגש לו?), אבל שאתם מעדיפים שייתן מנוחה למערכת העיכול לאחר ארוחת הצהריים, אחרת לא ירצה לאכול ארוחת ערב. אפשר לבקש שיוותרו על כיבוד, או שיציעו לילדים פרי במקום.
כשנמצאים בבית עם הילדים:  חשוב לא לאפשר לילד לאכול מול הטלוויזיה או המחשב. מקום האכילה המומלץ הוא ליד שולחן האוכל, ולא תוך כדי שום פעילות אחרת. כך נעזור לילדים לרכוש הרגלים של אכילה מודעת, מתוך תשומת לב לטעם, לריח, לצבע, לכמות. כי רק כשכל החושים קולטים אפשר להגיע לסיפוק ולשובע. בנוסף, כדאי להתארגן מראש,  להכין מראש כיבוד בריא, למקרה שתשמע הקריאה  "איזה דבר טעים יש לאכול?"
כשיוצאים למגרש המשחקים: גם במקרה הזה כדאי מאוד להתארגן מראש ולא לסמוך על מה שיש בבית. חשוב להביא בקבוק מים (בקיץ אפילו יותר מאחד) ולא שתייה ממותקת. במקום חטיפים, אני ממליצה להביא פירות, כדי "לדלל" את כמות החטיפים שהילדים אוכלים, ולשמש דוגמה להורים אחרים. אפשר כמובן להציע להם לשתף פעולה בנושא ולהחליט שמהיום מביאים פירות.

הנה עוד כמה רעיונות למזונות בריאים שמתאימים לשעות אחר הצהריים: 
כאמור, פירות העונה במגוון צבעים. אפשר להכין קערה עם פירות חתוכים בצורה מזמינה, או ערוכים יפה על שיפוד. את רב הילדים זה מפתה יותר מפרי שלם. הילדים ירוויחו מכך נישנוש טעים, מלא ויטמינים, סיבים תזונתיים, מינרלים ופיטוכימיקלים בריאים. בקיצור- הבחירה המושלמת.
גם פירות יבשים, שקדים ואגוזים מומלצים (מעל גיל 5 בלבד!), כדאי לאכול מהם משום שיש בהם אבץ, חלבון, שומן בריא ומעט ברזל.
פרוסת לחם עם טחינה, אבוקדו, גבינה, ואם חייבים מתוק – ריבה או דבש. זהו נשנוש משביע aתורם אנרגיה, שומן בריא וחלבון.

וכשבכל זאת מתחשק לנשנש ממתקים וחטיפים?
אוקי, לא חייבים לאכול בריא כל הזמן. אך גם כאן, כדאי שיהיו לנו כהורים קווים אדומים.
אפשר מדי פעם: בייגלה מחיטה מלאה, פופקורן, תפוצ'יפס, גלידת סורבה או גלידה חלבית, קרטיב (רובם מכלים כיום צבעי מאכל טבעיים), שוקולד (רצוי מריר), עוגיות או עוגה תוצרת בית (מומלץ להשתמש בקמח מלא, סוכר חום, חמאה או שמן).
לא כדאי שיהיו בבית: חטיפים עתירי שומן ונתרן, ממתקים כגון סוכריות ומסטיקים (אני לא ממליצה גם על מסטיקים נטולי סוכר, משום שהם מכילים ממתיקים מלאכותיים, שאינם בריאים בעיני),  גלידות על בסיס שומן צמחי, עוגות ועוגיות קנויות (שמכילות הרבה סוכר, שומני טראנס, קמח לבן ונטול סיבים תזונתיים וכן חומרים אחרים שמוספים למאפים, כגון חומרי התפחה, טעם וריח. בעיני הם מיותרים).


עוגת תמרים בקלי קלות
(מתכון לנשנוש בריא ומתוק שהילדים שלי מאוד אוהבים!!)
המצרכים הדרושים:
1 חבילת תמרים מעוכים ללא חרצנים (500 גר')
1 חבילת קוקוס טחון (100 גר')
1 חבילת שקדים טבעיים גרוסים (100 גר')
1/4 חבילת חמאה (25 גר')
אופן ההכנה:
ממיסים בסיר את החמאה, מכבים את האש. מוסיפים את התמרים ולשים ביד עד לקבלת עיסה חלקה ונוחה לעבודה. מוסיפים את השקדים הטחונים ו-3/4 מכמות הקוקוס. ממשיכים ללוש היטב, עד שמתקבלת צורת גליל. מפזרים את יתרת הקוקוס על הגליל כך שיצפה את כולו. עוטפים בנילון נצמד ומכניסים למספר שעות למקפיא. חותכים לפרוסות.
בתיאבון!!!


מתוך אתר תפור עלי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008