יום א' 25/10/2020 | 4:08
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > כלי חשיבה לפתרון קונפליקטים
מאת: מירה גרינברג

ברצוני לספר על פעילות שנעשתה באחד מבתי הספר היסודיים באשדוד, בית ספר בו הדרכתי מורים, בדרכים לשיפור התנהגות והפחתת אלימות בכיתה.
מנהל בית הספר הזמין אותי להנחות השתלמות מורים מתוך רצון להתנסות באסטרטגיות וכלים חדשים אשר יאפשרו ללמד וללמוד בכיתה, בצורה מעניינת ורלוונטית לחיי הילדים , כל זאת, במטרה להפוך את הילדים למעורבים ובעלי עניין.
חלק מן המורים שתפו פעולה וגילו רצון ללמוד משהו חדש, וחלק אחר, הביע ספקנות לגבי הערך המוסף של התעסקות במה ש"עוד אפשר לחדש" להם, לאחר כל כך הרבה השתלמויות אשר לא הובילו לשינוי משמעותי.
בשיעורים הראשונים הצגתי בפניהם כלי חשיבה הלקוח מתורת האילוצים (Theory Of Constraints, T.O.C.), שפיתח ד"ר אליהו גולדרט. כלי חשיבה הנקרא "ענן קונפליקט" ומטפל בנושא של פתרון קונפליקטים בחיי יום יום. כלי המאפשר לזהות בעיה בצורה ממוקדת ובהירה, כלי המדגיש את הדברים החשובים לכל אחד מהצדדים בקונפליקט, וכלי ערכי, החותר לפתרון שבו שני הצדדים זוכים לממש את הצרכים החשובים של כל אחד מהצדדים. כלי "ענן הקונפליקט" נלמד באמצעות תכנים לימודיים כמו ז'אנרים בספרות ופרקים בתנ"ך, שנבחרו בקפידה מתוך תוכנית הלימודים הבית ספרית.
לאחר שנלמד כלי החשיבה באמצעות התכנים, העברנו את הקונפליקטים שזוהו בטקסטים, לניתוח להשוואה ולטיפול בחיי היומיום שלנו ושל הילדים. ההתלהבות בקרב המורים היתה גבוהה, שכן דרך החשיבה החדשה מאתגרת לשימוש ב"ידע עולם פנימי" ובאינטואיציות של כל אחד מהמשתתפים, ומאפשרת לכל אחד לראות בבהירות את הרלונטיות לחייו.
יחד עם כל ההתלהבות מהחידוש נוצרה בעיה של חוסר אמון ביכולת המקצועית ליישם את מה שנלמד בשיעורים השונים. לרבים מן המורים היה קשה לדמיין כיצד יגיבו התלמידים. האם ישתפו פעולה והאם ירצו לקנות כלים אלה. מכיוון שזיהיתי את הבעיה ,הבנתי שאם לא יהיה יישום של הנלמד בכתות, סמוך וקרוב לזמן ההשתלמות, לא יהיה טעם למאמצי הרבים להעביר את הכלים הללו לשימושם ולתועלתם של הילדים.
 
הצעתי שאני אדגים את היישום בכתות. וזאת, על מנת לעורר אצלם עניין ומוטיבציה, והחשוב מכל, לשפר את מיומנויות החשיבה המורכבות, תוך מגמה לשפר התנהגויות בקרב הילדים.
 החלטתי להיכנס לכתה ה"קשה" ביותר בבית הספר. הבנתי שאם נעבור את "מחסום" הכתה הזאת, מעט מהספקנות יפחת. הוחלט שאכנס לכתה ו' 1 כתה המאוכלסת ב- 35 תלמידים הנחשבים לקשים הן מבחינה לימודית והן מבחינת ההתנהגות.
כתה זו מתנהגת באלימות אחד כלפי השני וכלפי המחנכים, כמעט בכל יום התרחשו תקריות שהסתיימו באלימות. המורים לא אהבו להיכנס וללמד בכתה והמחנכת היתה די מיואשת.
 
שיעור בנושא התנהגויות באמצעות המשל: הצרצר והנמלה, לקרילוב
בשיעור הראשון נלמד משל מהמקראה של כתה ו'. המשל: "הצרצר והנמלה", משל המספר על הנמלה החרוצה שעובדת כל הקיץ ומכינה לעצמה בית ומזון לימות החורף, ולעומתה הצרצר ששר ורוקד בימות החמה היפים. בחורף בקור כשהוא חסר כל דופק הצרצר על דלתה של הנמלה ומבקש ממנה מחסה ואוכל אך היא טורקת בפניו את הדלת ומוכיחה אותו על כך שלא עמל כמוה.
 
ניתן היה להתיחס לעובדות שבמשל ולהדגיש את הלקח של: "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת." אך ניתן להתבונן ברבדים עמוקים יותר של המשל. וזאת עשינו בכתה עם הילדים.
הפתרון של הנמלה מעיד שיתכן והנמלה החרוצה עמדה בפני בעיה/ קונפליקט קודם החלטתה לסרב לצרצר , להוכיח ולחנך אותו.
כדי להבין טוב את הסיטואציה ולבחון את טיב הפתרון היה צורך לדמיין ולהעלות השערות לגבי התנהגות אפשרית של הנמלה קודם החלטתה.
כלי החשיבה של תורת האילוצים מציעים כלי הנקרא "ענן קונפליקט", כלי המאפשר לזהות בעיה/ קונפליקט, ולהתיחס לכל אחד מהרכיבים החשובים הבונים את הקונפליקט בצורה ממוקדת ובהירה. הרכיבים הם רצון, צורך ומטרה משותפת.
 כדי למצוא פתרון טוב לקונפליקט, יש לשאול שלוש שאלות מהותיות שבעזרתן ניתן לזהות מהו הקונפליקט. השאלות הן: בין מי למי הויכוח? מה הרצון של כל צד? מה הצורך של כל צד? ומה המטרה המשותפת ששני הצדדים מסכימים עליה?
בעזרת תרשים בעל חמישה היגדים המקושרים זה לזה בחצים המבטאים קשר של תנאים הכרחיים, וחץ שבור המבטא את הקונפליקט, ההתנגשות בין שני הצדדים, שאלנו את השאלות לגבי הקונפליקט הפנימי שיתכן וחוותה הנמלה.

מתוך אתר תורת האילוצים בחינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008