יום ו' 30/10/2020 | 1:26
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > מקומם של גיבורי תרבות בעצוב דעת הקהל
לאחרונה עורר ז'קו אייזנברג, הזוכה בתחרות האחרונה של "כוכב נולד", גלי ביקורת קשים. אמצעי התקשורת ציטטו את אמירותיו הפרובוקטיביות, סיפרו על שחרורו מצה"ל, דיווחו על השתתפותו בסרט פורנוגרפי ועוד. התגובות על התנהגותו בטאו כעס, מבוכה והגיעו אפילו להטלת חרם על ידי ראשי ערים על הופעותיו בעריהם.
 
אומנים רבים המופיעים בפני בני נוער מהווים דמויות משמעותיות ומודל לחיקוי עבורם ואפילו גיבורי תרבות. בעקבות המקרה הזה עולות סוגיות שונות לדיון:
מה מקומם של דמויות אלה בחיינו? באיזו מידה יודעים בני הנוער להפריד בין האמן כיוצר ובין האמן כאדם המביע דעותיו בציבור, גם כאשר הנושא בו הוא מתבטא אינו תחום התמחות שלו?
לדיון זה שני צדדים: מצד אחד אמנים יכולים להשתמש בכוח ההשפעה שלהם ובמעמד החברתי שצברו כדי לקדם מטרות חברתיות (למשל: גיוס תרומות לנזקקים, ביטוי עמדות פוליטיות בנושאים כמו: המצב החברתי, הבעיה הפלשתינאית, שימוש בבעלי חיים לצרכי מחקרים רפואיים ותעשיית הקוסמטיקה ועוד). מצד שני: האם עמדותיהם החברתיות והפוליטיות של אמנים, שקיבלו את פרסומם בזכות יכולת אמנותית מסוימת, ראויות להקשבה יותר מאשר לכל אזרח אחר ובוודאי יותר מאשר לאנשים מומחים בתחום בו מדובר?
יש חשיבות לדון בנושאים אלה עם ילדים ובני הנוער באשר הם נמצאים בשלב עיצוב הזהות שאחד ממאפייניו הוא הנהייה אחרי "כוכבים" למיניהם כחלק מתרבות הפנאי שלהם.
האם גיבורי תרבות אכן מהווים דוגמאשיכולה להשפיע על בני נוער ללכת בדרכם?
 
לכוח ההשפעה של אלילי תרבות ("כוכבים" גיבורי תרבות וכדומה) שתי פנים נוספות:
        המסרים הסמויים שמעבירים גיבורי תרבות כגון: דוגמניות שדופות – שמעבירות מסר של "רזה הוא יפה", שחקנים שמעשנים ומעבירים מסר סמוי שעישון אינו מזיק, דוגמנים שמצטלמים לקטלוגים של בגדי ילדים ובני נוער המעוצבים עם רמזים מיניים לא הולמים לגיל. יש גם דוגמאות של אמנים המנסים להעביר מסרים חברתיים אחרים, כגון: יוצרי סרטים הנענים לנורמה המגבילה הצגת אנשים מעשנים בסרטים, הגבלת הופעתן של דוגמניות רזות מדי בתצוגות אופנה, זמרים ישראליים המשלבים מוסיקה ומוטיבים אתניים (מצפון אפריקה, מאתיופיה ועוד) ביצירות שלהם ובכך נותנים להם לגיטימציה ומעמד. גם כאשר מפורסמים אלו אינם מתכוונים להשפיע על אחרים בהתנהגותם – הם עושים זאת מכוח מעמדם הציבורי והנטייה של אחרים לחקות את התנהגותם.
        חלקה של התקשורת בבניית גיבורי תרבות ובשימוש שנעשה בהם לצרכים שונים (קידום אינטרסים, רייטינג, כסף ועוד).
 
יש הטוענים כי אין לעסוק במקרה של ז'קו אייזנברג שכן בכך מוקנה מעמד חשוב מדי לאירוע שולי למדי. אנו, לעומת זאת, רואים בכך גורם מזמן לדיון בסוגיות חברתיות עקרוניות בעקבות אירוע אקטואלי שהינו רלבנטי לבני הנוער.
 
בפעילות המוצעת להלן מציגים בני הנוער את הדמויות הנערצות עליהם ומנמקים את בחירתם, בוחנים את תופעת גיבורי התרבות בחברה, בודקים את הסכנות והמחירים של תופעת הערצת גיבורי תרבות לצד הצדדים החיוביים שבה, מעלים דוגמאות של אמנים שבטאו באמירותיהם ובמעשיהם עמדות חברתיות והשפיעו על דעת הקהל ודנים בשאלת מחויבותם של האמנים והיוצרים כלפי החברה.
חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008