יום ה' 29/10/2020 | 23:58
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > גולשים ברשת בהגנה והגינות

מאת: דורית כץ דרוקר

"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט י"ח)

דומה שתקשורת בין אנשים קיימת מאז ומעולם, בתחילה באמצעות יונת הדואר, מכתבים ומברקים, הקידמה שהובילה להתקשרות דרך הטלפון והפקסים, ומשם בצעדי ענק לתקשורת באינטרנט.
כיום בלחיצה קטנה על העכבר אנו מתקשרים עם אנשים ברחבי העולם, משוחחים עם חברים וקרובי משפחה, מבררים מונחים ומושגים בתחומי הלימודים, צופים בסרטים, מאזינים למוסיקה, גולשים לאתרים שונים ברשת, שולחים מיילים, מבצעים פעולות שונות בחשבון הבנק ועוד ועוד...
אך בצד כל הדברים הנהדרים הללו, טמונות גם סכנות רבות וביניהן:

  • אנונימיות- באינטרנט אנו חופשיים יותר, שנונים יותר, זורמים יותר ויכולים לבחור להיות דמות זו או אחרת...
  • ההכרות עם אנשים נעשית מאחורי מסך ומקלדת, אין לנו כל דרך לדעת מי יושב בצד השני...
  • האינטרנט זמין בכל מקום בעולם ולכולם ולכן נגיש גם לתכנים קשים.
  • סוגיות שונות של אבטחת מידע אישי ופרטי ברשת.
  • שימוש לא נאות בפורומים שונים.

לעת עתה הטכנולוגיה מקדימה את הנטיקה וטרם התגבשו כללי מוסר והתנהגות מקובלים ומוסכמים על כולם.

אשתמש בציטוט לגבי הגלישה ברשת מתוך אתר מידע ותמיכה לצעירים:
http://www.yelem.org.il/yelem/article.asp?articleid=115&catid=54
"לכאורה- המקום הכי בטוח ומוגן (בבית, אצל חברים, בבית הספר...).
 למעשה- מקום שהוא חסר גבולות... ניתן להפליג לכל מקום והרבה מאוד דברים נראים אפשריים...
זהו הקסם שבגלישה, אבל מאחורי הקסם מסתתר לפעמים גם סיכון!"

בשנים האחרונות משתלבים המחשבים והאינטרנט אט אט במערכת החינוך, האינטרנט מאפשר נגישות נוחה למידע, מתן חופש ביטוי לכל אחד ותורם ליצירת קשרים בין בני נוער מכל קצוות תבל. האתרים הבית- ספריים ופורומים חינוכיים ולימודיים שונים מהווים חלק מפעילויות ההוראה- למידה בבתי הספר. אך התנסות זו חושפת את בני הנוער גם לשפה גסה, אתרים לא ראויים, חדירה לחופש הפרט, פריצה למאגרי מידע שונים, הפרת זכויות יוצרים ועוד.
כמחנכים, עלינו להזהירם מפני הסכנות הטמונות בדרכי ההתקשרות באינטרנט, אך לחשוף בפניהם גם את היתרונות הרבים שבדרכי ההתקשרות המגוונות והרבות.
כיצד נכוון את בני הנוער לקראת הפעילויות ברשת האינטרנט?
עלינו להעלות את מודעות התלמידים לדילמות, לקשיים ולסכנות הטמונים ברשת ולסייע במציאת דרכי התמודדות עימם.
כדאי לגבש יחד איתם כללי התנהגות ראויים בעת השימוש באינטרנט ולחזק אצלם נורמות השוללות התנהגות שאינה לגיטימית באינטרנט.
חשוב מאוד שנסביר להם את המורכבות של חופש הביטוי באינטרנט ואת דרכי המימוש שלו.
רצוי לבחון איתם את היתרונות מול החסרונות של חופש הבעת הדעה הבלתי מוגבל ברשת וללמדם כיצד להתמודד ולהגיב על מסרים שליליים. מומלץ לנסח הסכם או תקנון שיגדירו כללי התנהגות ראויים לשימוש באינטרנט בתוך בית הספר, הכולל בתוכו כללי שימוש בפורומים החינוכיים, ולעודד אותם להשתמש בכללים הללו גם מחוץ למסגרות החינוכיות.
(LAI, 2002) מציין שעל המורה לנהל קבוצות דיון ולשמור על כללי הנימוס המקובלים. בקבוצות דיון כיתתיות יש לשמור שאף תלמיד לא יתחזה לתלמיד אחר ויאמר דברים בשמו.
אלו תפקידים שהמורה המסורתי לא נתקל בהם עד כה ויש להכשירו לשם כך.
מטרת כללי ההתנהגות היא לגרום למשתמשים להתחשב במשתמשים אחרים ובצרכיהם.
באתר מט"ח התפרסמו כללים שיש לשים לב אליהם כשמתבטאים בפורומים:

  • הוסיפו הודעות לפי נושא הפורום.
  • רשמו הודעות ברורות.
  • השתתפו בדיון והגיבו להודעות של אחרים.
  • זכרו שאתם מתקשרים ברשת עם אנשים אמיתיים.
  • זכרו כי הרשת היא פומבית וכל חברי הקהילה רואים את מה שאתם כותבים.
  • כפי שאתם כותבים, כך אתם נראים וככה אנשים תופסים אתכם.
  • אל תתבטאו באופן שלא הייתם רוצים שאנשים אחרים יתבטאו כלפיכם.

התקשורת והשיתופיות הנובעת ממנה הכרחיות ומסייעות לתהליכים החינוכיים וחשוב שנזכור זאת, למרות הקשיים שבדרך ונמצא, כהורים וכמחנכים את הדרכים הראויות והרלבנטיות להתמודדות עימם.
כיום, אינני רואה את מערכת החינוך ללא הטכנולוגיה וכל המשתמע ממנה, וכשם שאנו מחנכים את בני הנוער לאמץ דפוסי התנהגות אתיים, הנהוגים ומקובלים בעולם האמיתי, עלינו לחנכם גם לאימוץ דפוסי התנהגות נטיים בגלישה ברשת ובשימוש באינטרנט.
כפי שאנו מלמדים אותם על התרבות ומנהגי הקהילה אליה הם משתייכים, עלינו להסביר להם גם על תרבויות ונוהגי קהילות שונים באינטרנט.
עלינו לחנכם לשימוש בשפה ראויה באינטרנט, כשם שאנו דורשים זאת מהם בחיי היומיום בבית הספר ומחוצה לו. 

כדי להיראות טוב במרחב הוירטואלי עלינו:

  •  להשתמש בשפה ראויה .
  • לדבר לעניין.
  • לבדוק שגיאות כתיב וסגנון ניסוח.
  • לא לשלוח הודעות פרטיות בפורומים השונים.
  • להיות סלחנים כלפי שגיאות של אחרים.

לא יכולתי להימנע מצירוף הסיפור המוכר על המקרה של הנער אופיר רחום ז"ל. אפשר להשתמש בסיפור המקרה הטראגי שלו, כפתיח לנושא.

ותמיד חשוב שנזכור: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" ו/ או "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך".(משנה, מסכת אבות, פרק ב', משנה י')

מתוך אתר הבלוג של דורית כץ-דרוקר

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008