יום ש' 31/10/2020 | 20:32
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > יתרונות וחסרונות הטכנולוגיה לתחום החינוך

מאת: מאיה בר, מידענית בתחום הטכנולוגיה

במהלך ההיסטוריה התרחשו מספר קפיצות טכנולוגיות אשר קידמו את התרבות האנושית באופנים שונים: התפתחות הכתב, אמצעי הכתיבה והדפוס איפשרו שימור ידע והעברתו בין הדורות, התפתחות כלי התחבורה, המטוסים והלוויינים פתחו צוהר לתרבויות מרוחקות ואיפשרו העברת מידע ממקום גאוגרפי אחד לשני, התפתחות של אמצעי התקשורת כגון הטלגרף, הרדיו, הטלויזיה והטלפון הפכו את התקשורת בין האנשים לקלה יותר. בעשור האחרון, קצב ההתפתחויות הטכנולוגיות המשנות את התרבות האנושית והדרך בה דברים מתנהלים הפכה מואצת. אחד התחומים אשר הטכנולוגיה בארץ איחרה להכנס אליו הוא תחום החינוך. אמנם במרבית בתי הספר ישנם מחשבים, אולם השימוש בטכנולוגיה החדישה לקידום החינוך עדיין מפגר אחר מדינות אחרות.

על חשיבות הטכנולוגיה החדשה בחיי הילדים והנוער

מחקרים וסקרים שבדקו עד כמה הטכנולוגיה החדשה משמעותית בחיי הילדים והנוער הסיקו כי מקומה מהותי ביותר בחיי הנוער הגדל כיום. הקישור האישי והזמינות התמידית באמצעות טלפונים סלולריים אישיים הופכים להיות אבן בסיס לחיי החברה ואופני התקשורת בקרב הנוער. חלק ניכר מחיי החברה היום מתנהל מעל גבי הרשתות החברתיות, והשילוב בין הזמינות האישית הרבה, הנגישות למקורות מידע והקישור המתמיד אל הסביבה החברתית הופך את הטכנולוגיה להכרח מציאות עבור בני נוער רבים.

סקר בנושא נערך בבריטניה על ידי חברת T-Mobile בקרב 4000 הורים וילדים מתבגרים בגילאי 11-18 שנים, ודווח באתר פידר. הסקר דן בשאלה עד כמה החרמת הסמארטפון על ידי ההורים נתפסת כעונש קשה על ידי ילדיהם. מתברר כי בקרב כלל הילדים, 1 מתוך 6 תפס עונש זה כקשה במיוחד, אך בקרב אוכלוסיית בני הנוער אשר היו בידם סמארטפונים, האחוזים היו גבוהים בהרבה והגיעו ל- 80% מהילדים אשר תפסו עונש זה כחמור במיוחד. כ-1 מתוך 10 ילדים אף דאג להשיג סלולארי חלופי ללא ידיעת הוריו, למקרה בו הסמארטפון יוחרם בשנית.

טכנולוגיה בשירות החינוך, או חינוך בשירות הטכנולוגיה?

כאשר באים לבחון את היתרונות והחסרונות המגולמים בשימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לצרכים חינוכיים יש לבחון את המטרות והיעדים של החינוך, ולבדוק האם קיימת אפשרות להיעזר בטכנולוגיה כדי לקדם מטרות אלו, ומה משמעות הכנסתם מבחינת החשיפה לסיכונים אפשריים.

אחת הטענות המושמעות לא אחת באה לידי ביטוי בסקר שנערך על ידי מט"ח בקרב 300 תלמידים מכיתות י"א ו-י"ב בשנת 2010, שהראה כי 52% מהתלמידים מרגישים כי החינוך כפי שהוא מתנהל כיום בבתי הספר אינו מכין אותם ל"חיים האמיתיים". התחושה הינה כי מערכת החינוך זקוקה לגיבוי בנושא החינוך הטכנולוגי וההכנה לחיים במציאות של עידן טכנולוגיות המידע. ברמה הלאומית, לאור פיגור כניסת השימוש בטכנולוגיה לבתי הספר, נוצר חשש כי התלמידים יצאו ממערכת החינוך כשהם אינם מוכנים להתמודדות עם התחרות, מצד אחרים אשר זכו לחינוך מושתת טכנולוגיה.

השאלה הנשאלת היא האם ההכנה המתאימה ביותר לעידן טכנולוגיות המידע היא חינוך המבוסס על טכנולוגיה זו? מהם הכישורים הנדרשים וכיצד לפתח כישורים אלו באופן הטוב ביותר?

תפקידם של האנשים במרחב הוירטואלי

טכנולוגיה היא כלי עזר המשרת מטרות של אנשים. רשת חברתית יכולה להיות אמצעי ליצירת קשר אנושי, בלוגים מאפשרים שיתוף מידע ודעות בנושאים שונים – מידע ודעות שמקורם באנשים השותפים. מערכת החינוך אינה שונה בנושא זה, ללא מורים אשר יכוונו וידריכו את התלמידים במרחב הוירטואלי, תרומתו לתלמידים תהיה מועטה עד לא קיימת כלל.

האינטרנט הזמין מאפשר חיבור מיידי ומהיר בין אנשים, דעות ומידע, אך הוא גם מנוצל למטרות גרימת עוול. כדי לחנך את דור העתיד בשימוש ותפקוד נכון במציאות הוירטואלית יש לכוון ולהדריך בנושא הסכנות האורבות באינטרנט מצד פדופילים ואחרים, לבקר ולנטר את השימוש במדיה זו  וללמד ולחנך להתנהגות נאותה.

האינטרנט מציע שפע מידע בלחיצת כפתור, אולם חלק מהמידע המצוי הוא מוטעה או מטעה. התנהלות חכמה במרחב הוירטואלי מצריכה יכולות וכישורים של קריאה ביקורתית, כישורים אנאליטיים ופתרון בעיות. כישורים אותם ניתן ללמד גם באמצעות שימוש בעזרים שאינם במרחב הוירטואלי.

יתרונות השימוש בטכנולוגיה לתחום החינוך

היתרונות הטמונים בשימוש בטכנולוגיה לתחום החינוך מרוכזים סביב נושא הזמינות, הקישוריות ונגישות המידע.

  • זמינות מאפשרת מתן משובים מיידים, ללא צורך לחכות למבחן ופידבק מהיר גם מעבר לשעות הלימודים.
  • קישוריות בין האנשים תורמת לדפוסי מעורבות פעילים יותר בחינוך. חיפוש עצמאי אחר מקורות מידע שונים, הכוונה בזמן אמת של המורה של תלמידים וקבוצות, פיתוח דיון בין חברי הקבוצה לבין עצמם.
  • נגישות לאנשים ומקורות מידע אשר בעבר לא היה ניתן להגיע אליהם, ושימוש במדיה מתקדמת כסרטונים, מצגות וכדומה. דוגמה לכך ניתן לראות באתר "כותר" המאפשר נגישות לספרי לימוד באופן מקוון.
  • שימוש ב"סביבה הטבעית" – לימוד המתבצע בסביבה הטבעית של התלמידים, הסביבה אותה הם מכירים ובה הם מרגישים בנח, יעיל יותר. הסביבה הטבעית עבור הנוער כיום היא הסביבה המקוונת.
  • למידה מרחוק – שימוש בטכנולוגיות מאפשר גם לילדים בעלי קשיים או בזמן מחלה  להתשמש בחומרי לימוד ועזרים שוני,  כמו גם לקבל הדרכה אישית ממורה מרחוק. שימוש זה יעיל במיוחד עבור ילדים חולים וילדים בעלי צרכים מיוחדים, כגון מחוננים.
  • שימוש בעזרים טכנולוגים – שימוש בעזרים טכנולוגים יכול לשפר במידה ניכרת את שילובם של ילדים בעלי לקויות או מוגבלויות במערכת החינוך.

חסרונות השימוש בטכנולוגיה לתחום החינוך

  • חינוך מנוכר וחסך חושי – בגילאים הצעירים, גילאי הגן והכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי, חלקה הניכר של ההתפתחות, על רבדיה השונים: קוגניציה, רגש וחברה, זקוקה למתווכים חושיים, אשר הסביבה המקוונת אינה יכולה לספק. צורך במגע, ריכוז אנושי על יד המורה,  חוויה חושית כוללת.
  • פערים חברתיים – הכנסת הטכנולוגיה לבתי הספר היא עניין יקר אשר דורש השקעה כספית מתמדת, בעידן בו הטכנולוגיה הופכת למיושנת לאחר שנה וחצי עד שנתיים. כתוצאה מההשקעה הכספית הגבוה, קיים סיכון כי הפערים בחינוך יגדלו בין אלו אשר ידם משגת לרכוש ציוד טכנולוגי מתקדם, לבין מי שאין לו ואינו יכול להשיג ציוד כזה. סיכון נוסף הוא התיישנות הציוד בבתי הספר לעומת הציוד אשר לרבים יש בביתם.
  • פערים בין דורות – דור הילדים הגדלים כעת חי ונושם את הטכנולוגיה החדשה ובכך מקדים את דור המורים, אשר לעתים קרובות אינו מיומן בשימושים החדשים באותה הרמה.  כדי לגשר על פער זה יש להשכיל את המורים בשימושי הטכנולוגיה.
  • רתיעה והסתייגות במערכת החינוך – מורים רבים אינם רואים את הכנסת הטכנולוגיה לכיתה בעין יפה. הכנסה ללא קבלה, הבנה ושיתוף פעולה יכולים לדרדר את המצב לכדי כך שמוטיבציית המורים תרד והשפעתם על החינוך תרד בהתאמה. כדי להכניס טכנולוגיה חדשה ולנצלה באופן מיטבי יש לגייס לא רק את המורים, אלא את מערכת החינוך כולה. יש צורך בהתאמת מבחני המיצ"ב והבגרויות לטכנולוגיה החדשה.

טכנולוגיה אינה מחליפה אנשים, היא יכולה לסייע בחינוך כעזר למורה, אשר ימשיך לכוון את הכיתה ולהנחות אותה בשימוש הולם גם בסביבה חדשה זו. יחד עם זאת, הטכנולוגיה החדשה כוללת כלים רבי עוצמה אשר יכולים לקדם את החינוך, בהכוונה נכונה תוך טיפול בבעיות ובסיכונים הנובעים מעצם השימוש בה.

מתוך אתר הבלוג של מט"ח

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008