יום ש' 25/11/2017 | 2:14
 
 
 
 
 > חינוך לבטיחות בדרכים

המשמעות הקשה של תאונות הדרכים מחייבת גיוס משאבים חומריים, אך גם חשיבה ומאמצים במיגוון תחומי ההשפעה על האדם ובמיוחד בתחום החינוך. הנזק הנגרם לחברה מתבטא לא רק באובדן חיי אדם ובפגיעה בבריאות אלא גם בנזק כלכלי כבד. עלות שיקום הרכב, שיקום הפצועים, אובדן ימי עבודה והצורך בהשקעות אדירות בתשתית מצדיקים פעולות מנע בתחום ההנדסי, בתחום המשפטי ובתחום הרפואי, אך  במיוחד גם מאמץ לשפר את ביצועי האדם המשתמש בדרך ולהגדיל תודות לכך את הישרדותו. 

לפיכך פועלת מערכת החינוך בקרב האוכלוסייה שבאחריותה, הילדים ובני הנוער, כדי להכשיר אותם כהולכי רגל, כרוכבי אופניים, כנוסעים, וכנהגים לעתיד ומספקת להם הדרכה וחינוך בתכנים שאינם נרכשים בשלבי למידת הנהיגה וההכנות לקבלת הרשיון. 

חינוך בשונה מההכשרה, איננו נמדד בטווח הקצר, אלא מחייב ראיה ארוכת טווח. חינוך אינו עוסק באופן שבו צריך לשלב הילוכים ובשינון מדויק של הגדרת משמעותו של תמרור זה או אחר, אלא בעתיד ובהקניית ידע רחב יותר. מטרת החינוך, בסופו של דבר להוביל את המשתמש בדרך להתנהגות טובה יותר, הנובעת לא רק מתרגול אלא מתוך הכרה פנימית של יכולתו ומגבלותיו של האדם תוך הבנת הצורך לוויתור לזולת והתייחסות נאותה לאנשים אחרים שיש לחלוק איתם הדרך. 

החינוך לבטיחות בדרכים מיועד להקנות כלים חשיבתיים יעילים יותר, והוא שם את הדגש על לימוד תהליכי חשיבה, על חיפוש מסודר אחר המידע הרלוונטי ועל זיהוי נקודות תורפה של מערכת התחבורה.

מטרות

תוכנית הלימודים לחינוך לבטיחות בדרכים של משרד החינוך– תחום בטיחות וזהירות בדרכים (סילבוס) מציבה כמטרה את "טיפוח תרבות ההתנהגות בדרכים ושאיפה למנוע תאונות דרכים ופגיעה בנפש וברכוש" במסגרת זו פותחה תוכנית הלימודים המכוונת לתלמידי כיתה ט' בכדי לשרת 3 מטרות הקשורות ביניהן ביחסי גומלין:

א. מטרת העל של החינוך לבטיחות היא השתתפות בתהליך מניעתו או הפחתת הסיכון התעבורתי, ע"י השפעה על "הגורם האנושי" 

ב. מטרת הביניים היא להכשיר באופן סיסטמתי את תלמידי כיתות ט' ולספק להם ידע והסברים בתחומי התחבורה ובטיחות בדרכים ולהפוך אותם לאנשים המודעים יותר לסיכון התעבורתי והנמנעים מסיכונים הודות לחומר הנלמד. 

ג. מטרה נוספת  היא לחזק ולגבש בקרב התלמידים את הדעה, שבטיחות בדרכים איננה מוצר לוואי של גורמים אקראיים ושל הגורל, אלא  מדובר בתחום פעילות וחשיבה שבו אפשר להתייעל ולהשתפר. על פי גישה זו המלחמה בתאונות הדרכים חייבת להתמקד יותר בחשיבה ובהבנה ופחות ברגש. צער יכול להכין רגשית את התלמידים  לקליטת מסרים, אך הצער איננו מלמד מאומה על מה שיש לעשות.

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008