יום ג' 27/10/2020 | 13:44
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > הוראה מתקנת לילדים מתקשים

 

הצלחה בלימודים = הצלחה בחיים

סביר להניח שיש כאלו שיחלקו על הגישה הרווחת כיום בעולם המערבי שהסיכוי להצליח בחיים מותנה בהצלחה בלימודים בבית הספר. מכיתה א ועד כיתה יב. אך גם הם יסכימו שלהצליח בלימודים וודאי לא יזיק. ילד שמתקשה בלימודים במקרים רבים מנסה לפצות על כך בהתנהגות בולטת בחברה ולרוב בולטת לרעה. אם הוא לא יכול להיות החכם שבחבורה אז אולי לפחות יהיה המצחיק בחבורה או אולי החזק בחבורה? אך אם הוא מרגיש שהוא עומד בקצב הלימודי והוא לא מתבלט לרעה הוא לא ירגיש צורך לעשות פרובוקציות בתחומים אחרים. הצלחה בלימודים מקנה אחר כך גם כרטיס כניסה לאוניברסיטה או ללימודים גבוהים במכללות מה שמגביר את הסיכוי למצוא עבודה מכובדת ולהצליח כלכלית דבר שגם מתורגם בסופו של דבר למעמד חברתי בדיוק כמו בבית הספר. על המורה בכיתה לאבחן ילדים מתקשים בלימודים ולדון עם הוריו על פתרונות של הוראה מתקנת. הורים דינאמים יזהו גם הם את חולשת בניהם בלימודים  אבל אבחון של ילד המתקשה בלימודים הוא עניין קריטי והאחריות על כך מוטלת בעיקר על המורה של הילד בבית הספר שכן הוא זה שנמצא עם הילד בכיתה. לכן חשוב במסלולי לימודים להכשרת מורים שיהיו השתלמויות מורים או קורסים למורים העוסקים באבחון ילדים מתקשים, אבחון ילדים עם הפרעות קשב וריכוז או אבחון ילדים עם לקויות למידה כאלו ואחרות וכמובן הוראה מתקנת ודרכי טיפול.

 

איך מטפלים בילדים המתקשים בלימודים?

הסיבה הנפוצה ביותר לקושי של ילדים בלימודים היא סביבת הלימודים. כאשר ילד יושב בתוך כיתה עם הרבה ילדים סביבו קשה לו יותר להתרכז. כל מועמד לבחירות לראשות העיר או לכנסת מבטיח שידאג ל"כיתות קטנות". וזו בדיוק הסיבה. בכיתה קטנה הילד מקבל יחס אישי יותר וסיכויו להצליח בלימודים גבוהים בהרבה. אז אם ילדכם מתקשה בלימודים אל תמהרו להסיק  שהוא סובל מבעיות קשב וריכוז או סובל מלקויות למידה. יתכן והוא פשוט לא נמצא במסגרת הלימודית הנכונה. במקרים הללו יש שתי אפשרויות לפיתרון. אחד המוטל על ההורים ואחד מוטל על בית הספר. על ההורים לבחון את האפשרות שהילד לא מתחבר למורים ולתלמידים בבית הספר ולא מרגיש שם נח ואולי כדאי לשקול להעבירו למקום אחר. הפתרון המוטל על בית הספר הוא  להעניק לילד הוראה מתקנת ולבדוק איך הילד מסתדר בקבוצות לימוד קטנות יותר. בית הספר לעיתים מקצה מורה היושב/ת עם תלמידים מתקשים ומעניק/ה להם יחס אישי ועונה על השאלות שלהם והילד דווקא לפתע פורח. אם גם בקבוצה הקטנה הילד לא מוצא את עצמו זה הזמן לבדוק את האפשרות של אבחון דידקטי, אבחון הפרעות קשב וריכוז ואבחון לקויות למידה אחרות.  
 


מצבים קיצוניים של קושי בלימודים

אם בית הספר וההורים ניסו את שיטות ההוראה המתקנת  שהובאו למעלה (ושיטות לימוד נוספות – מאמר זה לא מתיימר לכסות את כל האפשרויות)  על מנת שהילד ידביק את הפער הלימודי וזה עדיין לא צלח אז כנראה שיש צורך לפנות אל מאבחן דידקטי אשר יערוך אבחון לקויות למידה לילד ויבדוק האם יש לילד הפרעות קשב וריכוז או שמא הבעיות נובעות מכיוונים אחרים. במידה והמאבחן הדידקטי אישר שאכן יש לילד הפרעות קשב וריכוז אין מה להיבהל. יש המון ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שהתגברו על כך. המאבחן הדידקטי וכן יועצים חינוכיים ימליצו לכם על שיטות  לימוד מיוחדות אשר יקלו על ילדכם להתגבר על הקשיים הלימודיים. חשוב לדעת שכל נושא הטיפול בהפרעות קשב וריכוז עדיין נמצא בהתפתחות ויתכן והיום יש טיפולים חדשים שלא היו קיימים לפני שנה שכן יעבדו. בכל מקרה חשוב שהילד יקבל הוראה מתקנת ולא להזניח כדי שהפערים לא יגדלו ולילד יהיה קשה יותר להשלים את חומרי הלימודים בעתיד.

 

מאת : דניאל לוי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008