יום ו' 30/10/2020 | 0:52
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > דוגמא אישית למקיימים "האחר זה אני"

בי"ס "דרור", בי"ס מיוחד לחינוך וטיפול בילדים עם אוטיזם על קשת לקויות התקשורת המורכבות בטווח גילאים 6-16.
בי"ס דרור עובד על בסיס התפיסה האקולוגית, בה הוא רואה את הילד-האדם כפעיל משמעותי בסביבתו. מתוך הכרה ואמונה ביכולות המצויות בכל אחד ואחד מהם וכי תפקיד המלווה הוא לצורך תיווך בין העולם החיצוני ולעולמו הפנימי של התלמיד במטרה לסייע לו להוציא את מיטבו מהכח אל הפועל. אנו מאמינים כי התפתחותו של הילד מושפעת מיחסי הגומלין בינו לבין סביבתו הקרובה.
העבודה המשותפת עם בי"ס "רימון", בי"ס ממלכתי רגיל אך מיוחד מאוד בתלמידיו וצוותו, מקיימת קשרי שילוב מזה שנים במודלים שונים ובתחומים שונים לרבות מקהלה משותפת.

בי"ס "דרור" ובי"ס "רימון" מאמינים, כי השילוב בין בתי הספר נותן ומעניק לכל תלמיד את האפשרות ללמוד ולהתפתח ברמה האישית, הערכית, החברתית, הרגשית והתקשורתית. אנו מאמינים כי השילוב מאפשר לכל ילד להרגיש שייך ולהיות חלק מהחברה בה הוא חי.

הרציונאל

בניית מקהלת ילדים משולבת, ככלי לפיתוח המוזיקליות, פיתוח התקשורת החברתית והביטוי האישי של כל ילד באמצעות שירה.

 המטרות

  1. מוזיקליות: פיתוח השירה המשותפת, פיתוח השירה הדו קולית, פיתוח רפרטואר שירים עשיר ומגוון, הכרת מושגים מוזיקליים, הרחבת הידע, פיתוח יצירתיות מוזיקלית
  2. חינוכיות: השתתפות באירועי בית הספר, פיתוח יחסי גומלין בין תלמידים מהחינוך המיוחד לתלמידים מהחינוך הרגיל .
  3. ערכיות: שימור מורשת, תרבות, שונות (פירוט בשילוב), תרומה לקהילה, הקשבה, סבלנות, אחריות, יזמות, נאמנות, מחויבות.
  4. רגשיות: אושר, יכולת ביטוי אישי, תחושת שייכות ומשמעותיות.
  5. חברתיות: לכידות חברתית, פיתוח תקשורת**
  6. שילוב: קבלה של השונות, קידום התנהגויות נורמטיביות בסביבה נורמטיבית, הפיכת הייחודיות לעצמתה של המקהלה, שוויון ביכולת השירה וקידומה

    **המקהלה כגשר לקשר בין ילדים מהמערכת הרגילה, בין ילדים עם אוטיזם ובין מנצחת המקהלה השירה היא הגשר לקשר. זהו קשר היכול להתרחש באמצעות שפת הגוף, כגון קשר עין, הבעות פנים, מגע ומחוות תנועתיות. אחת ממטרותיה החשובות של מקהלה משולבת היא לשמש לילד האוטיסט גשר באמצעותו הוא יוכל לשיר וליצור קשר עם חברי הקבוצה וכך גם להיות חלק מקבוצה חברתית, מוזיקלית ונורמטיבית.

 

הגדרת מושג המקהלה

מקהלה בהגדרתה הפשוטה ביותר מקבצת לתוכה אנשים אוהבי שירה השרים יחד בקבוצה במספר קולות במטרה להופיע בפני קהל. מקהלת הילדים היא חלק כמעט בלתי נפרד ממערכת בית הספר ותפקידה להופיע בטקסים ובאירועים. בנוסף, היא יכולה לשמש ערוץ להבעה, לתקשורת, כאמצעי לביטוי חברתי וללכידות חברתית. המקהלה יכולה גם להוות בסיס להקניית ערכים, ליצירת תרבות ולשימור המורשת התרבותית.

 מהי מקהלה משולבת

בשונה ממקהלה רגילה הילדים מהמערכת הרגילה מגיעים לחזרות מתוך רצון לשיר אך גם מתוך רצון לשלב את הילדים עם האוטיזם השרים בה. מקהלה אשר בה משולבים ילדים עם אוטיזם היא מקהלה המאופיינת בשילוב ילדים שיש להם קושי בתקשורת. מקהלת ילדים רגילה המשלבת ילדים עם לקות מכונה מקהלה משולבת.

 למי היא מתאימה

השירה במקהלה מתאימה לילדים המסוגלים לשיר באשר הם. יכולת השירה היא יכולת מולדת ותפקיד המורה ללמד כיצד לשיר.

 דרכי פעולה

חזרות – מתקיימות שתי חזרות שבועיות הנמשכות שעה– חזרה למקהלה צעירה (ג-ד) וחזרה למקהלה בוגרת (ה-ו).
פיתוח קול – ילדי דרור המשתתפים במקהלה מקבלים שיעורי פיתוח קול שאורכם 20 דקות – ניתן לשלב את ילדי רימון בשיעורים אלו עם הילדים אותם הם משלבים.
מקהלת דרור – מתקיימות שתי חזרות נוספות רק עם ילדי דרור – הן לחיזוק והן ופיתוח היכולת העצמאית לשיר עם השילוב וללא השילוב. במקהלה חברים גם ילדים שאינם שרים בדרורימון במטרה לשלבם בה מאוחר יותר.
הופעות – תיאום ההופעות נעשה מול אורית רכזת השילוב של רימון.
כנס מקהלות – אירוע המתקיים פעם בשנה מחוץ לבית הספר והמקהלה שותפה לה כבר ארבע שנים
ליווי ילדי דרור – ילדי רימון מגיעים לאסוף את הילדים מדרור לחזרה המשותפת. הם אלו שגם מחזירים אותם בסוף החזרה.
סיוע –  יש צורך בסייע לצורך תיווך ועזרה לילדי רימון בתיווכם את ילדי דרור
ליווי מוזיקלי – הדר, מלווה בקצב – המקהלה שרה אקפלה או מלווה את עצמה בכלי הקשה או כלים מלודיים.
קצב – לאור הניסיון הטוב בשנה שעברה מומלץ לבחור ילד אשר ילווה בתיפוף את המקהלה בהדרכתו של הדר. ההדרכה היא בזמן חזרת המקהלה עצמה.
אישורי יציאות – דרור - מנצחת המקהלה מוציאה אישורים לילדי דרור באישור המנהלת – נדרש סיוע של מחנכות הילדים ששרים – לווידוי החתימות ואיסוף האישורים. רימון - מנצחת המקהלה מוציאה אישורים לילדי דרור בשיתוף עם רכזת השילוב של רימון. רכזת השילוב מעבירה את האישורים המודפסים למנצחת והיא מחלקת אותם בחזרה. האישורים החתומים של ילדי רימון מועברים למחנכות והן מעבירות לרכזת השילוב. ווידוי מול רשימת ילדים שכל האישורים הוחתמו.
תלבושת – מכנסיים כהים, חולצה לבנה, וסט, נעליים שחורות, חומות אפורות או לבנות

 הישגים 

  • הופעות בכל  טקסי בית ספר רימון
  • הופעות מול הורי ילדי דרור באירועי בית הספר  (בשנים קודמות)
  • הופעה בטקס פתיחת שנה (לפני שנתיים) ובטקס חנוכה בבית ספר דרור (לפני שנתיים)
  • הופעה בכנס מקהלות אזורי שנתי לאורך ארבע השנים האחרונות
  • הזמנה לאירועים חיצוניים – חנוכת החווה החקלאית, שיתוף פעולה עם בית ספר שק"ד ביום ירושלים, מכללת עמק יזרעאל (לפני ארבע שנים)
  • ילדי דרור אוהבים להגיע לשיר ולהופיע עם המקהלה המשולבת
  • הגדלת כמות הילדים השותפים לשירה מתחילת שנה עד סופה ולאורך השנים
  • פיתוח רצף השירה ודיוק השירה אצל ילדי דרור
  • הורי הילדים והצוות החינוכי מלווים את התהליך ומתחילים להתחבר אליו.

מתוך אתר משרד החינוך

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008