יום ה' 20/09/2018 | 1:14
 
 
 
 
 > "החופש הגדול" מהישרדות להזדמנות

מאת: מוריה קלייטמן

החופש הגדול בפתח וכבר יש תכונה רבתי לקראתו... התלמידים סופרים את הימים עד להגעתו בספירה המכונה "ספירת הגומר", תלמידי תיכון מצפים לישועתו עם התגברות הלחץ והמאמץ לקראת הבגרויות, ילדי הגנים נערכים לקראת מסיבות הסיום עם הגננות והמנגנות, וההורים...  בין העבודה, למסיבות סיום, מתנות לגננות,וענייני היומיום השוטף עסוקים גם בלדאוג ל"סידור לחופש" לקטנים, בגיוס משאבי כסף, זמן ושירותי שמרטפות שונים והתארגנויות שונות לקראת החופש הקרב ובא....

בעולם שלנו ישנו יחס אמביוולנטי לתרבות הפנאי ולזמן חופשי. אנחנו כמהים אליו וחרדים מפניו בו בזמן. במציאות של עומס אינסופי, כשרק מתפנה לה שעה אחת של בועת אוויר, באחת מתנקזות אליה כל הפנטזיות וכל מה ש"צריך להספיק" והנה בן רגע הפכה אותה שעה של פנאי לשעה העמוסה בענייני ....חופש!

את היחס המורכב הזה אנחנו מעבירים לדור הצעיר.כל שעה פנויה שלו אנו צריכים "למלא" במשהו השייך לעולם המושגים של החופש שלנו , ובכלל ישנו הצורך הקיומי כמעט לאפסן את הדרדקים בצורות ובאמצעים שונים בכדי שימצו את ה...חופש!

העומס התמידי בו אנו נמצאים מכתיב לנו באופן קבוע התנהלות של סדרי עדיפויות שונים. בover" quota" של חיינו רעשי רקע מלווים אותנו. לצד טלפונים, פלאפונים, רעשי הטלוויזיה והילדים,  הרעשים שבראשינו הם אולי המקשים ביותר: ה"דחוף" וה"חשוב" מתחרים ביניהם תדיר. ה"בא לי" המגיח מדי פעם. ה"לא חשוב" וה"לא דחוף" נדחקים הצידה, וה"די חשוב" מתאמץ לקדם את הרייטינג שלו . מדי פעם מצליח גם ה"צריך גם לדאוג לזה" האחראי להביא עצמו לידי  ביטוי, בד"כ רק ברגע של חסד ואז פשוט נעלם....בחופש נוסף לרשימת מטלות חיינו גם.....ה"חופש"!

מהרגע שילדינו עצמאיים דיים ולא דורשים "סידור שמרטפות" העומס בחיינו מעביר אותם אוטומטית לרשימת העניינים שהם תחת הכותרת "יסתדרו בעצמם" או "יסתדרו מעצמם".

האמנם?

איך יראו אחד עשר שבועות של זמן פנוי לגמרי, ללא התחלה וסיום רשמיים, ללא הכוונה ותיחום פעילויות, משימות ומטלות. בין שינה לצפייה/בהייה בטלוויזיה או במחשב, בין מפגשי חברים בפייסבוק או במציאות לגיוון, בין הסתובבויות בקניונים ליציאות ארוכות לבילויים,

עבור צעירים שברוב שעותיהם, חייהם מוכתבים ביום יום, החופש הוא אתגר גדול שיש לצלוח אותו. ולא הזכרנו איך נראה "הבית" בו מתנחלים בני הנוער לחודשיים תמימים... מה שמתחיל בקול תרועה רמה, ממשיך בקול ענות נבובה.....

החופש יכול להיות הזדמנות בלתי רגילה לילדינו ללמוד דברים חדשים על עצמם וסביבתם, להביא לידי ביטוי כוחות אחרים מחיי היום יום. לנוח ממאמץ ומעמל הלימודים ולהתאמץ לפתח שרירי "חופש" מוזנחים.עבור אלו שהלימודים אינם הצד החזק , החופש יכול לשמש משב רוח רענן של צדדים אחרים באישיותם שיכולים להעצים אותם. עבור אותם  ילדים שהעולם החברתי לא פשוט להם יכול החופש לשמש מרחב חדש ללימוד השפה החברתית. לילדינו הנמצאים בשלבי ה"חממה"(בית הספר) החופש יכול להיות הזדמנות ללמוד על החיים מחוץ לחממה, ועוד.אם רק נעצור לרגע, נחשוב ונתכנן...

ח"י דרכים להפוך את החופש למנוף לצמיחה:

  • א. עלינו ההורים להקדיש זמן לפני החופש למחשבה: מה חשוב עבור כל אחד מילדנו בחופש הזה? איך החופש יכול למנף כל אחד מהם באופן אישי.
  • ב. יש לזמן שיחה משפחתית רשמית ומעמיקה בסיוע לוח חופש ריק עבור כל אחד מבני הבית ולחשוב ביחד: איך ממלאים את החופש. החופש הוא "שיגרה" מסוג אחר. על מה אנחנו לא מוותרים, מה חשוב לנו? איך מתחלקים התפקידים בבית ומתי.
  • ג. כדאי להחליט מראש ביחד על כללים ברורים ומוגדרים של שעות חזרה, תקשורת עם ההורים, מחויבויות בבית,ובהזדמנות זו לחזור על הסכנות שיש ברשת ובחיים בכלל. כללים עמומים מובילים כמעט תמיד לפערים בהבנה ומתחים מיותרים. במידה ומתברר שהכללים אינם ישימים יש לשוב במהלך החופש וביחד "לעדכן" אותם. גבולות ברורים הם ערובה לביטחון הבסיסי של הילד ולמניעת חיכוכים לתווך הארוך.
  • ד. משפחה היוצאת לנופש משפחתי יכולה לנצל את הזמן לתיאום ציפיות ותכנון החופש. התכנון יכול לכלול גמישות ואפשרות ל"גחמות ספונטאניות" ויש בכוחו למנוע הרבה אי נעימויות הנובעות מציפיות שונות של בני המשפחה.
  • ה. כדאי שכל אחד מבני המשפחה יערוך רשימת דברים "שתמיד אני רוצה לעשות ולא מספיק" ולראות אם ואיך אפשר לשלבם בחופש. אפשר וכדאי לכלול ברשימה זו "לנוח"- אך להגדיר במדויק איך אני נח? (ישן/ קורא/ רואה טלוויזיה/משחק כדורגל/אחר.)
  • ו. באופן כללי כדאי לנהל את השיחה בהקשבה, בהעלאת שאלות ובהצעת רעיונות תוך העברת מסר של עבודה משותפת. נתינת עצות, והרצאות פחות אפקטיביות ויכולות להוביל למתחים מיותרים.
  • ז. ילדים יכולים למצוא דרכים יצירתיות לעבודות שונות אם בשירותי שמרטפות, עבודה בחנויות,ניקוי מכוניות וכד', אפשר לעזור להם לחשוב איך ומה עושים.
  • ח. ילדים צעירים תמיד יכולים "להפעיל" צעירים מהם.
  • ט. כיום קיימים ברשת מגוון מקומות לעבודה התנדבותית אותה אפשר לשלב בחופש.
  • י. החופש הוא הזדמנות מצוינת לחדש קשרים עם חברים ומשפחה שגרים רחוק...
  • יא. החופש מהווה הזדמנות טובה להשלמת פערים לימודיים או אחרים באווירה נינוחה ונעימה היכולה להחזיר את הביטחון העצמי, ואת הדימוי העצמי החיובי בתחילת שנת הלימודים.
  • יב. החופש הוא הזדמנות טובה לעשות סדר בדברים שבמשך השנה לא מגיעים אליהם: מחסן נשכח, אלבום התמונות, ארון הבגדים וכד',לצבוע קיר, אפילו המחסן של סבא וסבתא יכול לבוא בחשבון.
  • יג. בין לבין אפשר לשבץ פעילויות מיוחדות הקיימות בשוק אליהן אפשר להירשם. כדאי שההרשמה תעמוד בקטגורית "המינוף" שרצינו עבור ילדינו.(סעיף א')
  • יד. אפשרות נוספת היא להתארגן בקבוצת חברים קטנה ולסמן ביחד ימים בחופש לפעילות משותפת אותה יארגן כל חבר על פי תורו.
  • טו. אפשר אפילו לנסות לחזור למשחקי הקופסא. בשוק קיימים משחקי קופסא רבים מגוונים ומעניינים היכולים לשבות את לב הילדים.
  • טז. נצלו את הזדמנות לחזור לספורט, קריאה, אומנויות, בישול, אפייה, וכל תחביב אחר.
  • יז. לקראת סוף החופש כדאי לסמן זמן להיערכות לשנה החדשה:קניית ספרים, ארגון פינות העבודה וכד'.
  • יח. עכשיו רק נותר לעזור לילדים שלנו ליישם את מה שהחלטנו......

חופש פורה משמעותי ונעים!

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008