יום ג' 27/10/2020 | 13:42
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > איך להעלות את הדימוי העצמי של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

מאת: ריקי סימון

אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז  קיימים פערים, שעשויים להיות משמעותיים, בינם לבין החברה הסובבת אותם: משפחה וחברים באותה שכבת גיל , שאינם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. הפערים עשויים לבוא לידי ביטוי בתחום הלימודי, ביחסים הבינאישיים, ברכישת מיומנויות למשל, ספורט הישגי, ציור, נגינה ועוד. מטעם זה ילדים ככלל וכפרט ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מסגלים כבר בשנים הראשונות לחייהם דימוי והערכה עצמית נמוכים.
ילדים באשר הם, גם אם הם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז וגם אם לאו בעלי דימוי עצמי נמוך מחשיבים  עצמם בהתאם למה שאחרים חושבים לגביהם ועל סמך הישגיהם. מטעם זה להתנהגות ההורים כלפי הילדים יש השפעה מכרעת ביחס לדימוי העצמי שלהם ואל כל שכן ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ( ADHD ו-ADD).
לכן מומלץ מאוד כבר בגיל צעיר לטפח דימוי עצמי גבוה אצל כל ילד, עניין החשוב שבעתיים אצל ילד עם הפרעת קשב וריכוז :
ראשית יש להימנע מלקבוע סטיגמה או לתייג את הילד.  למשל, במידה שהילד שומט מידיו חפצים לעיתים מזומנות, אל תאמרו "שוב הפלת את ... מהידיים. יש לך ידיים שמאליות." תחת זאת חזקו אותו ותנו לו להתמודד בעצמו עם המצב. הביטחון שתקנו לו יאפשר לו להגיע לפתרון הטוב ביותר ולהיות גאה בעצמו.
שנית, חשוב מאוד להציב גבולות מוגדרים אותם הילד ילמד להכיר ולזכור בעצמו. שבחו אותו על שמירה עליהם. כך יידע שפעל היטב.
שלישית, חשוב מאוד לעודד ולחזק כל פעילות או יוזמה של הילד, ללא קשר לפועל היוצא. כך תקנו ביטחון לילד והוא ירגיש שהוא יכול להמשיך ,ליזום ולפעול.
רביעית, שיתוף הילד במטלות הבית וקביעת אחריות בלעדית של הילד בתחום מסויים. הדבר חשוב לכל בני המשפחה ומצויין לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. תוכלו להעניק לו אחריות בלעדית על סידור השולחן לפני הארוחה, ניגוב אבק ועוד ולאחר כל ביצוע מטלה חזקו ושבחו אותו . תוכלו להעניק לילדכם את האופציה לבחור את המטלה הביתית לה יהיה אחראי. כך ילד ירגיש שסומכים עליו וההערכה העצמית שלו תהיה גבוהה.
ואחרון אחרון. אתרו את הפוטנציאל והכישרון של ילדכם. עם הקשיים ילדים עם הפרעת קשב וריכוז בעל כישרון או מיומנות כלשהי או כל דבר שהוא אוהב לעשות. אתרו אותו אצל ילדכם, עודדו אותו, שבחו אותו, כך ירגיש טוב לגבי עצמו.  כל דבר שיהיה ייחודי לילד. בין אם מדובר בנגינה, שחייה, כתיבה, משחק ובין אם מדובר באוסף מיוחד של בולים. גלו התעניינות ועודדו אותו לספר לכם. התגאו בו.
רצוי לא לשבח בדברים שאין בהם תועלת כמו "אתה יפה", "את טובה" ועוד.
היו כנים לאורך כל הדרך , אמרו דברים מתוך כוונה מלאה. היו סמוכים ובטוחים כי ילדכם יודע מתי אתם אמיתיים ומתי לא.
בשיחה עם ילדכם, דברו עם ילדכם על הכל. חשוב כי ילדים ככלל וכאמור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ילמדו להכיר את החוזקות והחולשות שלהם. כך ילמדו להיות שלמים עם מי שהם, גם אם הדברים לא הולכים כפי שהיו רוצים. חשוב שידעו שהצלחות וכישלונות הם נחלת כולנו.
אל תתנו למבוכה, תחושת כישלון וכעס לעצור בעדכם מלשוחח עימו, גם כשהוא אינו מצליח.כך הדימוי העצמי שלו לא יפגע.
חשוב שכל ילד יחווה כישלון, לכן אל תגוננו גם על ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. רק כך ילמד וכתוצאה מכך יתחזק בטחונו העצמי.

נכתב על ידי צוות ניוזלטר Attention
מבית AttenGo
תוכנה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

מקור המאמר:אקדמיקס - ספריית המאמרים של ישראל
http://www.academics.co.il

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008