יום ג' 11/12/2018 | 21:57
 
 
 
 
 > יום העצמאות: המנורה ועלי הזית כסמל המדינה

מאת: seom

המנורה היא סמל המדינה. מה מסמלת המנורה לנו? אנחנו החיים במאה ה-21 נמצא מיד, שמנורה מסמלת אור, שהוא מגרש את החושך, כי הרי מתפקידה של כל מנורה להאיר ו"לגרש את החושך". אם נשים לב, ניווכח שהמנורה בסמל אינה דולקת. אף המנורה שבבית המקדש לא היה מתפקידה להאיר את בית המקדש; כפי שנרות חנוכה אינם מגרשים את החושך, כפי שנרות שבת אינם מגרשים את החושך.
 היום בתקופת החשמל, הניאונים, הפלורוסנטים, איננו זקוקים עוד לנרות, כדי שיאירו לנו, אך אנו זקוקים להם לאוירה שהם משרים עלינו: כך משרים נרות שבת, הדולקים נוסף על החשמל, קדושה לערב, כך נרות חנוכה, וכך גם המנורה. הם מוסיפים שמחה למראיהם, הם מעוררים תקווה והם מאירים בימי חושך ועצב .
 המנורה המתנוססת על כל כרזת אירועי יום העצמאות 2011  מקשרת אותנו עם העבר המפואר. היא מזכירה לנו את המשכן, את בית-המקדש (זמן חירותנו), אך גם את נפילת יהודה המפולגת על ידי מפלגו וכיתות פוליטיות (=המנורה בשער טיטוס). המנורה מסמלת לנו גם את תקומת הודה, כשהיא ניצבת מול כנסת ישראל בבירת יהודה – ירושלים. זהו הסמל היהודי הקדום והרצוף ביותר:
מנורת שבעת הקנים מופיעה כסמל לאומי לראשונה בזמן מסעי בני-ישראל במדבר, כאחד מתשמישי המשכן.בבית-המקדש הראשון הציב שלמה המלך עשר מנורות זהב, בעלות שבעה קנים, שהיו מעוטרות בפרחים, כדוגמת המנורה שבמשכן. מנורות אלה אבדו, כאשר נטל עימו נבוכדנאצר את אוצרות בית-המקדש (597 לפנה"ס). בבית-המקדש השני הוצבה רק מנורה אחת, בדומה למשכן. לפי התלמוד בער בה הנר המערבי, שפנה לכיוון קודש-הקודשים, ללא הרף. בשנת 169 הוציא אנטיוכוס אפיפנס את מנורת הזהב והפך את בית-המקדש להיכל זאוס. יהודה המכבי אשר טיהר את בית המקדש והכניס בו תשמישי קודש חדשים, נאלץ בגלל עונייה של הקהילה היהודית להכניס מנורה עשויה ברזל מחופה בדיל. במשך הזמן הוחלפה למנורת כסף ורק אחר כך עשוה זהב.
 עם חורבן הבית השני, נטלו אותה חיילי טיטוס והיא נישאה יחד עם שאר כלי המקדש בתהלוכת הניצחון, ברומא (שנת 67 לספירה). המנורה החקוקה על שער טיטוס ברומא, היא העדות החשובה ביותר לצורת מנורת המקדש.
 לאחר חורבן בית-המקדש השני הפכה מנורת שבעת הקנים לסמל ולקישוט. היא הפכה לסמל המובהק של היהודים מחוץ לגבולות ארץ ישראל. בסוריה ובארץ ישראל ביטאה המנורה שרבו תיאוריה בבתי-כנסת ועל קברים, את הכיסופים לבניית בית-המקדש והחייאת המרכז בירושלים. יותר מאוחר המשיכה המנורה לשמש סמל דתי, המקשט את כל בתי-הכנסת, תשמישי קדושה וכתבי-יד.
 דגם המנורה משער טיטוס, שהכריז לכל העולם, שיהודה אבדה ולעולם לא תקום עוד – נעשה לסמלה של מדינת ישראל ומנורת הברונזה הניצבת מול בניין הכנסת, היא העתק הדגם הזה.ענפי הזית המקשטים משני צדדיה את המנורה מעלים בדמיוננו תחושה של רעננות ושורשיות.

מקור המאמר:אקדמיקס - ספריית המאמרים של ישראל
http://www.academics.co.il

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008