יום ב' 26/10/2020 | 14:53
 
 
  פארק תמנע   מגדל דוד בירושלים
 > הגדרת המוטיבציה ללמידה

מאת: ד"ר יחיאל שרמן

אנו יודעים שכל הצלחה תלויה במנהיג העומד בראש המערכת הגורם לעובדים לנוע, להתקדם, להתחדש, ליזום, להיות יצירתיים, התנועה לכל כל הר, להגיע לפיסגה ולהתגבר על כל המכשולים שבדרך תלויה במוטיבציה הטמונה באדם. תפקידו העיקרי של המנהיג הוא – להעצים את העובדים תחתיו ולפתח בהם "מוטיבציה", כדי שראשם יהא פורה וחכם. תכונת המוטיבציה צריכה להיות מוטמעת באנשים שהחשיבה הטובה והתוצרים יופקו גם כשהמנהיג נע לכיוונים שונים ואחרים. אין לי ספק שמנהל – מנהיג שחווה בעצמו מהות המוטיבציה ותפוקותיו, ינחיל לעובדיו מוטיבציה. כך ממש מורה שחש בכל נימי נפשו חשיבות המוטיבציה להגיע לראש כל פסגה – ינחיל דרכים ושיטות, ישתמש במתודות נכונות וחכמות כדי שתלמידיו יהיו בעלי מוטיבציה להגות רעיונות יצירתיים וליזום שפע תחומי עשייה חדשניים.

ככל שהמוטיבציה מיטבית – התוצרים יהיו נפלאים, שונים ואחרים מהקיים. המוטיבציה היא גורם מניע, מדרבן ויוצר עשייה. ככל שיש יותר עשייה – ההישגים פורחים, ההישגים מובילים להצלחה, היינו המוטיבציה הינה הכלי המהותי המובילה להצלחה.

המוטיבציה מגבירה את הביטחון העצמי, הדימוי העצמי והאמונה בי בעצמי, ביכולתי ובכישוריי.

לרבים מהאנשים קיים "פוטנציאל" הטמון בהם – שאינו בה לידי מימוש, אלא אם כן- מטפחים את ה "פוטנציאל", כלים ורעיונות יצירתיים כדי לממש הלכה למעשה את הפוטנציאל החבוי לו באדם.

המוטיבציה מזרזת תהליכים בעיקר דרך תחושות נעימות פנימיות, כאשר האווירה סביב האדם נעימה וחביבה – המשולבת במוטיבציה – התוצרים יהיו מדהימים, חובה עלינו להגברת מוטיבציה – לבנות תשתית של חדווה...אהבה... כבוד...יחס... זקיפות קומה... חווייה...להט...אמונה...

כאשר המוטיבציה חודרת לאדם שמח ומאושר – המוח יהא פורה יותר ויצירתי. המוטיבציה הינה הכוח הבסיסי המניע את האנושות לעשייה ולהישגיות.

אין ספק שהמוטיבציה תניע את האדם לשחקים רק אם קיים בו "ידע" שהרי "ידע הוא כוח", חובה עלינו לטפח וללמוד כל הזמן, לתרגל הלמידה – כדי להטמיע בתוכנו כל שאנו לומדים. תשתית הידע המוטמע בנו בתוספת המוטיבציה שסביבנו תגרום לחשיבה יצירתית ומעולה. הידע מוסיף ביטחון עצמי, עוצמה אישית ואמונה בעצמי – ומוכנות נפשית פסיכולוגית ורגשית לקלוט כל מוטיבציה כדי להעפיל לכל הר.

מנהלים ומורים – חייבים ללמוד וללמד בתנאים של חוויות, שימחה ואושר כדי לרכוש יותר ויותר ידע. אנו יודעים שהחוכמה מוטמעת באדם – ככל שמשתמשים בשאילת שאלות – על סמך הידע הטמון במוח. למידה בחברותות, בסדנאות, מאפשרת סיעור מוחין... וויכוחים... שקלא וטריא... מחלוקות היינו – שאילת שאלות על כל למידה, כך בנוי התלמוד על 2,700 דפים שהוסיפה חוכמה מדהימה לחכמינו בעבר ובהווה, על כל דיבור, בכל "במה" של דיבור וכתיבה יש שאילתות דבר המוסיף חוכמה בינה ודעת.

ככל שניתן לכל מורה ולכל ילד "במה" להצגת הידע והחוכמה הטמונים בו, כן נזכה ללמוד ממנו מחד, ומאידך להגביר בו המוטיבציה להיות יותר יצירתי.

"הבמה" לכל אדם מקטנותו מאפשרת לו לבטא כלפי חוץ הטמון במוחו וכך הוא מוסיף מוטיבציה לנסות עוד "משהו" חדשני.

תהליכי השינוי כל הזמן – מבוססים בעיקר על קרקע גדושת מוטיבציה.

היינו – המנהיגים נושאים "באחריות" חשובה ועדכנית לטפח מנהלים ... מורים... וילדים בעלי מוטיבציה כדי שמוחם יהא פורה ונפלא.

ככל שמנהיג ינהג כמנהיג נכון ואמיתי, הוא יאציל סמכויות, יטפח תחומי אחריות, יברח מן השגרה, יגביר "הרצון והאמונה" בקבוצה..בחדר המורים...בכיתת הלימוד..והכל תוך טיפוח המוטיבציה.

המנהיג צריך להיות "דוגמא אישית" בהגברת המוטיבציה הפנימית שלו, כדי שילמדו ממנו להיות יוזמים ויצירתיים. ראוי שהמנהיג יטפח סדר, משמעת, מסגרת אורגנית ברורה היטב לכולם. "הבלגן" חוסר סדר – מפריע מאוד בהפעלת יצירתיות.. קיים מקום ברור ומיטבי למתן ביטוי חופשי לכל אחד, זרימה בתוך גבולות מתוך רוגע ונחת.

ראוי לשלב כל הזמן, לכל אורך הדרך אינטליגנציה רגשית, הסביבה חייבת להיות אמפטית, נחמדה, כבוד, מילה טובה, מחמאות, הערכה על כל תחום וכל הזמן – "לא להיות קמצן במחמאות", להגביר תקשורת, משוב, שיווק, פרסום, תשומת לב לכל סעיף ולכל רעיון חדשני, "במה" כל הזמן לכל יחיד ולכל קבוצה, לטפח חוזקות ולזהות חולשות ולטפל בהם. לאתר – בכל אחד מה גורם לו הנאה וכבוד, שהנאה – מגבירה ההנעה. ראוי להשתמש בכלים חכמים ויעלים המתאימים לאותו דור.

ראוי שכל העובדים כולל תלמידים ידעו על כל העשייה המוסדית, על כל הביקורים. כאשר עובד ותלמיד – רוכשים ידע מסביבם, הרי המוטיבציה האישית פורחת יותר. כך חשוב שהחזון..היעדים...המטרות..התהליכים להשגתם.. כלי הערכה.. חייבים להיבנות יחדיו עם כולם. ככל שהידע המוסדי ידוע לכל אחד, הרי השאיפות והמוטיבציות גוברות.

חשוב – לבנות יחדיו את המודעות לצורך בניית מוטיבציה ולחשיבותה, להקנות לכל אחד מודעות עצמית – מה יוצר אצלי = מוטיבציה? מה גורם לי הנאה?

באילו הכלים המוטיבציה אצלי פורחת?

ראוי שהמנהיג יחשוב כל הזמן על גיוון, השיטות הדידקטיות, כאילו אמצעי עזר מגוונים ומורחבים להשתמש, שיתאימו להגברת המוטיבציה.

חשוב בדורנו – להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת, בשילוב, דרמה, אומנות ומוזיקה שיוסיפו ויגבירו את המוטיבציה, שימוש מיטבי של קריאה ולימוד מתמיד בעולמנו המתקדם והמתפתח כל הזמן.

כפי שמציין הרב קוק – צריך כל מנהיג להכיר וללמוד את אופייני הדור – המשתנים כל הזמן ובכך להתאים הכלים החינוכיים, הערכיים, החברתיים המתאימים לאותו דור.

המנהיג חייב בדורנו – ליצור "חיי חברה" – משמעותיים ונעימים כדי לטפח ולפתח "סיעור מוחין", כפי שמציינים רבותינו תחום בו אנו לומדים מרבותיי, מחבריי, ומתלמידיי יותר מכולם.

ראוי שמנהל – מנהיג יפיץ במוסדו החינוכי ספריה מדעית חכמה ויעילה למורים, ספריה איכותית בכל כיתה, כדי להגביר הידע.

אך "הקריאה" תיושם רק אם המנהיג יצור כלים להגברת המוטיבציה, לטפח קריאה איכותית ונבונה. הלמידה – והגברת הידע בעולמנו חשובה ועקרונית, חשוב מאוד מאוד – ליצור "סיעור מוחין" עם כל אנשי החינוך וגם.. עם ההורים.

באילו כלים להשתמש שהמורים והילדים יקראו יותר חומרי למידה בתחומים מדעיים.

מניסיוני למדתי – שהקריאה תוגבר "רק".. "רק".. אם יוצרים תשתית איתנה של "מוטיבציה" המגבירה רצון עז, נחישות ואהבת הקריאה.

חשוב ליצור קרקע "מגוונת", שהרי לכל אחד יש תכונות משלו הגורמות לו להגברת המוטיבציה.

"סיעור מוחין" כלי יעיל וחכם המעניק "במה" לכל מורה ולכל ילד.

מנהיג – בודק כל הזמן עד כמה כליו להגברת המוטיבציה יעילים, ככל שהגיוון פורח, התוצרים נפלאים, חובה על המנהיג לאפשר בכל שלב לכל אחד להביע רעיונותיו.

מנהל מנהיג – חייב להרבות בעזרי לימוד המתאימים לדורנו בכל כיתה..במסדרונות ואף ובעיקר בחדר המורים, כלים אלה יוצרים גירוי והמון המון אתגר לחשוב יצירתי.

תפקידו העיקרי של המנהיג לאתגר כל מורה בכלים המתאימים לו.

בניית "אקלים" מיטבי" מהווה תשתית חשובה ביותר להגברת המוטיבציה.

והעיקר... על מנהל מנהיג ומורים מנהיגים צריכים כל הזמן לבנות כלי הערכה כדי לבדוק תנאי האקלים המיטבי המשתנה כאמור כל הזמן, בדיקת פרופיל אישי של כל מורה וכל תלמיד.

חובה עלינו להניע כל הזמן את המורים והילדים להגביר תהליכי שינוי, התחדשות והתאמה לאותו דור.

ראוי שנבין כולנו שמאז ומתמיד קיים כלי אחד בסיסי ועיקרי ליצירת ובניית מוטיבציה = חיי חברה. ככל שנמשיך ונטפח אהבת אדם, כבוד לחבר, תשתית של חיי חברה מתוך תשתית של חוויות, אמצעים נפלאים לבניית תשתית של אקלים מיטבי בחברה.

המנהל – המנהיג הוא הדמות הדומיננטית בהגברת המוטיבציה, הוא "המנוע" בטיפוח כלי מוטיבציה חכמים ויעילים. תפקידו העיקרי כיום הוא להיות יצירתי ביצירת רעיונות יצירתיים לבניית מוטיבציה.

עלינו "להתמקצע" בהגברת המוטיבציה, וכמו שציינו – המנהל המנהיג צריך קודם כל ובשלב ראשוני ועקרוני – לבנות מוטיבציה בעצמו, באישיותו, בנפשו, רק אז – הוא ישכיל למצוא כלים להעניק המוטיבציה למורים, לילדים ובימינו גם להורים.

מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008