יום ג' 21/11/2017 | 6:15
 
 
 
 
 > תרומת טיפול באמצעות בעלי חיים
מאת: אורי בינה

לבעלי החיים תרומה משמעותית בהליך הטיפולי במספר היבטים:
 
בעל החיים מסייע ב"איסוף מידע" על עולמו הפנימי של המטופל ועל תפקודו - המטופלים מתייחסים אל בעלי החיים דרך עולמם הפנימי, ובאמצעותם מספרים את סיפורם האישי. למעשה, בעל החיים מתווך בין המטופל המשליך עליו ואליו את חוויות עולמו ובין המטפל.  
 
הקשר הטיפולי שנוצר בין המטפל לבין המטופל -  כאשר נוצר אמון ויש יחסי קרבה בין המטפל לבין המטופל, מתאפשר תהליך של שיחזור חוויות המטופל, ולאחריו – אף שינוי ותיקון.
תהליך זה נעשה בקצב של המטופל, כשתפקידו של המטפל לאפשר את ההתרחשויות לפי יכולותיו וכוחותיו של המטופל.

המגע עם בעל החיים -  המגע תורם להרגעה, להפחתת חרדות, לשיפור המצב הגופני והתפקודי ולסיפוק של חסכים רגשיים. מחקרים רבים שנעשו בעולם מלמדים כי נוכחותם של בעלי חיים במסגרות החינוכיות והטיפוליות למיניהן תורמת לשיפור מצבם של הילדים והמבוגרים הנמצאים בהן. נוכחותם מחזקת יצירת קשרים בין אישיים מיטביים ואווירה רגועה יותר.

מטפל טוב יכול לזהות את כוחותיו של המטופל ואת המיומנויות שיש להיעזר בהן בתהליך הטיפולי. שלא כמו טיפול רגיל שבו יש קשר מטפל-מטופל, בטיפול בעזרת בעלי חיים נוצר משולש: מטפל, מטופל ובעל החיים. משולש זה יוצר מורכבויות רבות יותר. מכיוון שמדובר בבעל חיים, אי אפשר לצפות את התנהגותו, ובמהלך הטיפול יש הפתעות רבות. מטפל טוב צריך להיות גמיש, לדעת כיצד להיעזר בסיטואציות שנוצרות עם בעלי החיים ולהסתייע בהן בצורה מותאמת וטובה בהקשר הטיפולי". 
 
התעסקות עם בעלי החיים מזמנת מגוון של חוויות באמצעותן ניתן לצפות וללמוד בו זמנית על מרכיבים אישיותיים של המטופל, דפוסים שהוא מביא איתו, חוויות מוקדמות, ייצוגים מופנמים, שיחזור של מערכות יחסים המושלכות על בעלי החיים ועוד.
 
"בעלי חיים הם חברים נעימים כל כך - הם אינם שואלים שאלות ואינם מותחים ביקורת" (ג'ורג' אליוט)
 
 ילדים אוהבים לבקר בפינת חי, זוהי סביבה נוחה ולא מאיימת בעוד שמסגרת של שיחות פנים אל פנים עם איש מקצוע עלולה להיות סיטואציה מאיימת בשביל הילד.
 
יחסינו עם הסובבים אותנו מושפעים ממראה חיצוני, דעות קדומות, מצבי רוח, לחצים, השקפות שונות וכדומה. הקשרים עם בעלי החיים נטולים גורמים אלו. בעל החיים אינו שופט את הילד לפי צורתו, לבושו או אופן דיבורו. הילד מקבל ממנו אהבה רבה וקבלה ללא תנאי. אהבה זו אינה תלויה בדבר ונמשכת לאורך זמן. החיות אינן מעירות לילד על כך, אינן נרתעות ממנו ומקבלות אותו כמו שהוא.

במפגש עם החיות יכול הילד לשלוט ולכוון את התקשורת עם בעל החיים. הוא מכתיב את הקצב, את מידת הקרבה ואת מידת השיתוף בה שיתוף החיות בטיפול והיכולת של הילד לשלוט ולכוון את התקשורת מקנה לו ביטחון. הוא ה"שולט" בסיטואציה - הילד חווה הרבה מצבים מתסכלים בתקשורת עם סביבתו.
 
בפינת החי הילד יוכל לחוות חוויות של הצלחה ושליטה בתקשורת דבר שיוסיף לו ביטחון:
פינת החי כמיקרוקוסמוס, "העולם בקטן". הילד נחשף בפינת החי למצבים מהחיים. 
פינת החי מאפשרת מפגש עם משפחות (אם המטפלת בגורים ודואגת להם), יחסים בין פרטים (תוקפנות, אלימות). הילד נחשף למחזור החיים (לידה, התבגרות ואף מוות). מגוון אפשרויות אלו מאפשר לילד להתחבר למצבים מוכרים לו ולהשליך על החיות מעולמו הפנימי. במהלך הטיפול מעבדים עימו את חוויותיו.

מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי

חזרה לעמוד הקודם
 
> חיפוש באתר
חפש:
> נותני שירות > הצג בפריסה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות לחדר מורים 2008